نکات مهم تغذیه کودک نوپا
به عنوان والدین یا مراقب، می توانید به فرزندتان کمک کنید تا مهارت های مهم غذایی و عادات غذایی را بیاموزد. شما همچنین می توانید به شکل گیری نگرش مثبت نسبت به غذا و خوردن کمک کنید. تغذیه سالم چیزی بیش از چیزی است که می خوریم. این نیز در مورد نحوه غذا خوردن ما […]

به عنوان والدین یا مراقب، می توانید به فرزندتان کمک کنید تا مهارت های مهم غذایی و عادات غذایی را بیاموزد. شما همچنین می توانید به شکل گیری نگرش مثبت نسبت به غذا و خوردن کمک کنید. تغذیه سالم چیزی بیش از چیزی است که می خوریم. این نیز در مورد نحوه غذا خوردن ما است. در این مقاله نکات مهم تغذیه کودک نوپا آورده شده است.

نکات مهم تغذیه کودک نوپا

نکات مهم تغذیه کودک نوپا

شما و فرزندتان نقش های متفاوتی در زمان غذا و میان وعده دارید. نقش شما این است که تصمیم بگیرید چه غذاهایی را ارائه دهید، چه زمانی و کجا آنها را سرو کنید. نقش فرزند شما این است که تصمیم بگیرد که آیا و چه مقدار از غذاهایی که شما تهیه می کنید بخورد. احترام گذاشتن به این نقش ها به کودک شما کمک می کند تا یاد بگیرد که چگونه خوب غذا بخورد و زمان غذا خوردن را لذت بخش تر می کند.

به فرزندم چه چیزی برای خوردن پیشنهاد کنم؟

نکات مهم تغذیه کودک نوپا

از سنین پایین به کودک خود غذاهای مغذی بدهید تا به او در ایجاد عادات سالم برای زندگی کمک کند. به کودک خود غذاهایی با طعم ها و بافت های مختلف بدهید. نکات مهم تغذیه کودک نوپا بیانگر تنوع در غذا است. این نکات شامل انواع:

  • سبزیجات و میوه ها از جمله تازه، منجمد و کنسرو شده
  • غذاهای غلات کامل مانند ماکارونی و نان غلات کامل، جو، جو و کینوا
  • غذاهای پروتئینی مانند لوبیا، نخود، عدس، آجیل و کره دانه ها، توفو، گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ و لبنیات
مطالب مرتبط  اهمیت تثبیت وزن چیست؟

به فرزندم چه چیزی برای نوشیدن پیشنهاد کنم؟

نکات مهم تغذیه کودک نوپا  توصیه دارد که برای نوشیدن سلامت را در نظر بگیرید .

نوشیدنی های سالم مانند شیر مادر، شیر کامل گاو ساده و آب ارائه دهید. بعد از 2 سالگی، گزینه های دیگر شامل بدون چربی، 1٪ و 2٪ شیر و نوشیدنی ساده سویا غنی شده است.

سایر نوشیدنی های گیاهی غنی شده مانند بادام و جو دوسر اغلب انرژی و پروتئین کمتری نسبت به سویا دارند. فقط اگر کودک شما بالای 2 سال است و انرژی و پروتئین کافی را از سایر غذاهای مغذی دریافت می کند، آنها را به او پیشنهاد دهید.

شیر یا نوشیدنی سویای غنی شده را فقط در وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌ها پیشنهاد دهید، نه در میان وعده‌ها. این به کودک شما کمک می کند گرسنه و آماده برای غذا خوردن سر میز غذا بیاید. به بیش از 3 فنجان (750 میلی لیتر) در روز محدود کنید. برای رفع تشنگی بین غذا و میان وعده آب بدهید.

نوشیدنی های شیرین مانند آب میوه 100٪، نوشیدنی های طعم دار میوه، شیر شکلات یا پاپ را به کودک خود ندهید. به جای آن نوشیدنی های بدون شیرینی ارائه دهید. این می تواند به کودک شما کمک کند تا یاد بگیرد از طعم نوشیدنی های سالم مانند آب و شیر ساده لذت ببرد.

فرزند من به چه مقدار غذا نیاز دارد؟

نکات مهم تغذیه کودک نوپا

هر کودکی متفاوت است. مقدار غذای مورد نیاز آنها بر اساس سن، سطح فعالیت، سرعت رشد و اشتهای آنها متفاوت است. طبیعی است که کودک شما در برخی روزها بیشتر از روزهای دیگر غذا بخورد. اشتهای کودک شما می تواند تحت تأثیر خلق و خو، سلامتی، زمان روز و غذای ارائه شده قرار گیرد. به اشتهای فرزندتان اعتماد کنید تا او را راهنمایی کند که آیا غذا بخورد یا نه.

3 وعده غذایی کوچک و 2 تا 3 میان وعده به فاصله 2 تا 3 ساعت به کودک خود بدهید. سعی کنید هر روز غذاها و میان وعده ها را تقریباً در یک ساعت معین سرو کنید. کودکانی که در تمام طول روز چرا می‌چرخند، ممکن است احساس گرسنگی یا سیر بودن را یاد نگیرند و اعتماد به اشتهای خود برایشان دشوارتر است.

مطالب مرتبط  راهکارهای تثبیت وزن

چه کاری می توانم انجام دهم تا به کودکم کمک کنم خوب غذا بخورد؟

نکات مهم تغذیه کودک نوپا

با فرزندتان بنشینید و غذا بخورید

شما بهترین الگوی فرزندتان هستید. کودک شما با تماشای شما در مورد غذا و غذا خوردن یاد می گیرد. غذا خوردن با هم همچنین زمانی را برای ارتباط با یکدیگر فراهم می کند.

اغلب غذاهای جدید ارائه دهید

غذاهایی را که دوست دارد به کودکتان بخورد همراه با غذای جدیدی پیشنهاد دهید تا امتحان کند. گاهی اوقات کودکان خردسال بارها و بارها غذاهای مشابه را میل می کنند. این طبیعی است و ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد. صبور باش.

کودکان ممکن است نیاز داشته باشند قبل از چشیدن یک غذا، بارها آن را ببینند، بو کنند و لمس کنند. ممکن است قبل از خوردن یک غذا بارها آن را بچشند. به ارائه غذاهای جدید ادامه دهید و غذاهایی را که فرزندتان در گذشته رد کرده است در آن بگنجانید.

یک غذای مشابه را به روش های مختلف ارائه دهید

به عنوان مثال، سبزیجات را می توان به صورت خام (خرد شده یا رنده شده)، برشته، پخته شده در سوپ و سس پاستا یا مخلوط کردن در اسموتی سرو کرد. اگر کودک شما سبزیجاتی را دوست دارد که به روش خاصی تهیه شده اند، سبزیجات دیگری که به همین روش تهیه شده اند را به او بدهید.

اجازه دهید فرزندتان خودش را تغذیه کند

اجازه دادن به کودک شما برای تغذیه خودش بخش بزرگی از یادگیری نحوه غذا خوردن است. آنها با لمس کردن، بو کردن، چشیدن و دیدن غذاها یاد می گیرند. یادگیری استفاده از قاشق و چنگال زمان بر است. ایجاد آشفتگی نیز بخشی از یادگیری نحوه غذا خوردن است.

حواس پرتی را در زمان صرف غذا کاهش دهید

تلویزیون، تلفن همراه، تبلت و کامپیوتر را خاموش کنید. این به شما کمک می کند تا روی لذت بردن از زمان با هم تمرکز کنید. همچنین به کودک شما کمک می کند تا به بدن خود گوش دهد تا بفهمد چه زمانی سیر است.

مطالب مرتبط  بهترین مواد حاوی فسفر که در رژیم غذایی جای دارند

مراقب فشار باشید

از هر نوع فشاری به فرزندتان برای غذا خوردن خودداری کنید. فشار منفی می تواند شامل تنبیه، شرمساری، اغماض یا التماس باشد. فشار مثبت می تواند شامل تشویق، رشوه دادن، تشویق کردن یا تمجید باشد. این می تواند باعث شود کودک شما احساس خودآگاهی کند و ممکن است باعث پرخوری یا نخوردن غذا شود. همه اشکال فشار می تواند مانع از ایجاد رابطه سالم کودک شما با غذا شود.

کودک خود را در تهیه غذا مشارکت دهید

آموزش مهارت های غذایی به کودک خود را از سنین پایین شروع کنید. کودکان 2 تا 3 ساله می توانند مواد تشکیل دهنده را بشمارند، مواد را به کاسه اضافه کنند و سبزیجات و میوه ها را بشویید.

اگر فرزندم از خوردن یک وعده غذایی امتناع کند چه؟

نکات مهم تغذیه کودک نوپا بیانگر آن است که غذا را برنامه ریزی کنید.

اگر فرزندتان از خوردن غذایی که شما پیشنهاد می کنید امتناع کرد، غذای دیگری درست نکنید. درست کردن یک وعده غذایی دیگر به آنها یاد نمی دهد که یک غذای سالم باشند.

وعده‌های غذایی خود را طوری برنامه‌ریزی کنید که حداقل یک غذایی را که فرزندتان دوست دارد بخورد، داشته باشد. گاهی اوقات ممکن است این تنها غذایی باشد که کودک شما برای خوردن در یک وعده غذایی انتخاب می کند و این اشکالی ندارد. اگر کودک شما اصلاً نمی خواهد غذا بخورد، تا وعده غذایی یا میان وعده بعدی صبر کنید تا دوباره به او غذا بدهید.

×
×

سبد خرید