بهترین مواد حاوی فسفر که در رژیم غذایی جای دارند
مواد حاوی فسفر
فسفر یکی از مهم ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن است که به تامین انرژی، داشتن استخوان هایی سالم و همچنین ساخت سلول های جدید به بدن کمک می کند. به همین خاطر قرار دادن مواد حاوی فسفر در برنامه رژیم غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است. میزان فسفر مورد نیاز بدن برای یک فرد […]

فسفر یکی از مهم ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن است که به تامین انرژی، داشتن استخوان هایی سالم و همچنین ساخت سلول های جدید به بدن کمک می کند. به همین خاطر قرار دادن مواد حاوی فسفر در برنامه رژیم غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است. میزان فسفر مورد نیاز بدن برای یک فرد معمولی و بالغ حدود ۷۰۰ میلی گرم است که باید در طول روز مصرف کند. اما برای خانم های باردار و یا نوجوانان در حال رشد این مقدار کافی نیست. البته زیاده روی در مصرف این ماده معدنی نیز بیماران کلیوی را با مشکل مواجه می کند.

در این مطلب قصد داریم به معرفی بهترین مواد غذایی حاوی فسفر بپردازیم که می توانید هر یک از آن ها را در برنامه غذایی خود بگنجانید. این مواد غذایی قیمت بالایی ندارند و به راحتی می توانید برای تامین فسفر مورد نیاز بدن از آن ها استفاده کنید.

مطالب مرتبط   4 رژیم سوپ برای لاغری سریع

لبنیات

لبنیات یکی از محصولاتی است که به عنوان مواد حاوی فسفر شناخته می شود. با مصرف لبنیاتی همچون شیر، پنیر، دوغ و ماست در طول روز می توانید حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد از فسفر مورد نیاز بدن را تامین کنید. پنیر و ماست کم چرب در میان انواع لبنیات بیشترین مقدار فسفر را به خود اختصاص داده اند.

حبوبات (عدس، نخود، لوبیا)

این حبوبات حاوی مقادیر زیادی فسفر هستند که مصرف مداوم آن ها از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند. جالب است بدانید یک فنجان از هر یک از این مواد می تواند مقادیر فسفری بیشتر از نیاز به بدن تزریق کند. نخود، عدس، لوبیا چیتی و لوبیا سفید بیشترین درصد فسفر را در میان حبوبات به  خود اختصاص داده اند.

مواد حاوی فسفر

کینوآ

دانه کینوآ یکی از مواد حاوی فسفر است و یک فنجان از آن حدود ۴۰ درصد از فسفر مورد نیاز بدن در طول یک روز را تامین می کند. این ماده علاوه بر فسفر از مقادیر زیادی پروتئین، فیبر و مواد معدنی ساخته شده است و بهترین روش برای جذب فسفر بالا در این ماده استفاده از جوانه آن در برنامه غذایی است.

غلات کامل

غلات کامل همانند برنج، جو و گندم مواد حاوی فسفر هستند که می توانید به صورت روزانه در برنامه غذایی خود قرار دهید. بیشترین مقدار فسفر در پوسته این غلات ذخیره شده است. این پوسته ها به هنگام تصفیه از غلات جدا می شوند. به همین خاطر بهتر است برای تامین فسفر از غلات کامل استفاده کنید. بهتر است غلات را نیز همانند دانه کینوآ به صورت جوانه مصرف کنید تا بتوانید بیشترین فسفر موجود در آن را دریافت کنید.

مطالب مرتبط  تغذیه در دوران بارداری

سویا

سویا یکی دیگر از مواد حاوی فسفر است که نه تنها می توانید برای تامین این ماده معدنی از آن استفاده کنید، بلکه سرشار از پروتئین است و بهترین جایگزین برای مواد گران قیمت همانند گوشت و مرغ و ماهی محسوب می شود. فرآورده های سویا و خود آن میزان فسفر متفاوتی دارند. سویای رسیده حاوی بالاترین درصد این ماده معدنی است و سویای خام کمترین میزان فسفر را دارد. با مصرف دو سوم پیمانه سویای رسیده و بو داده می توانید فسفر مورد نیاز بدن را در طول یک روز تامین کنید.

×
×

سبد خرید