اداب شام برای کودکان
در حالت ایده آل، نوزادان باید هنگام شروع غذاهای جامد (از شیر گرفتن به رهبری کودک راهی برای معرفی مواد جامد است) در حدود 6 ماهگی شروع به نشستن با خانواده برای شام روی میز کنند. درواقع آداب شام برای  کودکان از دوران ۶ ماهگی به بعد اهمیت بسیار بالایی دارد. در حالی که آنها […]

در حالت ایده آل، نوزادان باید هنگام شروع غذاهای جامد (از شیر گرفتن به رهبری کودک راهی برای معرفی مواد جامد است) در حدود 6 ماهگی شروع به نشستن با خانواده برای شام روی میز کنند. درواقع آداب شام برای  کودکان از دوران ۶ ماهگی به بعد اهمیت بسیار بالایی دارد.

در حالی که آنها ممکن است نتوانند روی صندلی ناهارخوری بنشینند، صندلی بلند آنها را می توان به سمت میز هل داد. گنجاندن نوزادان در زمان صرف غذا از همان ابتدا به آنها امکان می دهد زمان غذا را تماشا کنند و در مورد آن بیاموزند. آنها شروع به یادگیری رفتارهای مناسب می کنند و امیدواریم که زمان صرف غذا یک رویداد سرگرم کننده و مثبت باشد.

اهمیت آداب شام برای کودکان

اداب شام برای کودکان

با تبدیل شدن نوزادان به کودکان نوپا، نشستن و ماندن آنها در سر میز شام کمی دشوارتر می شود. با این حال، اگر انتظار نشستن بر سر سفره خانواده برای وعده های غذایی از قبل وجود داشته باشد، کمی راحت تر است. انتظار خود را داشته باشید که آنها سر میز شام غذا بخورند و اجازه دهید وقتی غذا خوردنشان تمام شد، آنجا را ترک کنند. یک کودک نوپا نیازی به ماندن پشت میز ندارد تا زمانی که همه غذا خوردن را تمام کنند تا از مزایای پیوستن به وقت غذای خانواده لذت ببرند.

زمان شام در تغذیه کودک

اداب شام برای کودکان

مدت زمان معقولی برای نشستن کودک سر میز شام از خانواده ای به خانواده دیگر متفاوت است، اما یک قانون کلی 10 تا 15 دقیقه است. اگر اشتهایشان اجازه دهد، ممکن است برای مدت کوتاه‌تر یا طولانی‌تری بمانند. در برخی فرهنگ‌ها یا در مناسبت‌های خاص، زمان صرف غذا ممکن است بسیار طولانی‌تر باشد و بچه‌ها به طور فعال در تمام مدت شرکت کنند.

به طور معمول، این با سبک زندگی اکثر خانواده ها سازگار است که به کودک اجازه می دهد در شروع غذا سر میز بیاید تا غذا بخورد و بعد از اتمام غذا از جایش بلند شود. این، البته، بهترین کار را با وعده‌های غذایی در خانه و نه بیرون از رستوران می‌دهد. مجبور کردن فرزندتان به هر دلیلی برای نشستن طولانی‌تر پشت میز معمولا نتیجه معکوس دارد و باعث می‌شود که بیشتر از این که سر میز بیایند مقاومت کند.

مطالب مرتبط  کالری مصرفی تنیس چقدر است؟

چگونه‌به کودک خود آداب شام را یاد دهیم

یادگیری آداب شام برای کودکان  زمان بر است. بهترین راه برای اطمینان از اینکه فرزندتان در حال یادگیری آداب است، این است که آنها را در وعده های غذایی به طور مداوم بگنجانید و رفتاری را که دوست دارید ببینید، مدل کنید. با اصلاح مداوم رفتار، فریاد زدن یا تنبیه، زمان صرف غذا را به جنگ تبدیل نکنید. هر چیزی که باعث شود غذا احساس ناخوشایندی داشته باشد یا مانند یک تجربه منفی باشد، احتمالاً کودک را به ادامه رفتار سوق می دهد و ممکن است او را در برابر پیوستن به وعده های غذایی خانوادگی مقاوم کند.

برخی از رفتارهایی که ممکن است بخواهید روی آنها کار کنید و برای فرزندتان الگو قرار دهید عبارتند از: استفاده از صدای ملایم یا “درونی”، صحبت کردن به نوبت، استفاده درست از ظروف و نگه داشتن غذا در بشقاب او. حتی اگر کودک شما در مرحله‌ای است که پرتاب کردن یا عدم استفاده از ظروف ممکن است از نظر رشدی مناسب باشد (اگرچه دیوانه کننده است!) باز هم ایجاد یک پایه از طریق مدل‌سازی مفید است. در واقع هر چیزی که خانواده شما به عنوان رفتار خوب هنگام صرف غذا ارزش قائل است، برای الگوسازی فرزندتان مفید است.

نحوه آداب شام برای کودکان

بدانید که نشستن و غذا خوردن فرزندتان سر میز شام مستلزم زمان و تلاش مداوم است. با این حال، راه های انگشت شماری وجود دارد که می توانید آن را کمی آسان تر کنید. به خواندن نکاتی در مورد نحوه هموارسازی انتقال ادامه دهید.

یک محیط مثبت در زمان صرف غذا ایجاد کنید

به عبارت ساده، زمان غذا را به چیزی تبدیل کنید که فرزندتان می‌خواهد بخشی از آن باشد و مشتاقانه منتظر آن است. آنها را در گفتگوها شرکت دهید و آنها را برای خوردن تحت فشار قرار ندهید. به آنها اجازه دهید انتخاب کنند که از بین آنچه که سرو می شود و چه مقدار می خواهند بخورند. خلق و خوی خود را روشن نگه دارید و مکالمات مهم بزرگسالان را برای زمان دیگری ذخیره کنید.

آنها را در تهیه غذا مشارکت دهید

بچه‌ها کمک‌کنندگانی هستند که به‌طور طبیعی متولد می‌شوند، بنابراین تا می‌توانید آن‌ها را در تهیه وعده‌های غذایی مشارکت دهید. بگذارید سبزیجات را آبکشی کنند، مواد را بریزند یا سفره را بچینند. در صورت امکان، آنها را انتخاب کنید. آیا کلم بروکلی یا هویج را با شام میل دارید؟ وقتی بچه‌ها درگیر هستند، بیشتر تمایل دارند که بیایند و به غذا بپیوندند.

مطالب مرتبط  کالری دلمه کلم چقدر است؟

برنامه میان وعده ها را برای مدیریت گرسنگی تنظیم کنید

اگر کودک شما نزدیک به زمان شام یک میان وعده بزرگ می خورد، احتمالاً برای آمدن و نشستن پشت میز کار سخت تری خواهد داشت. دلیل ساده است: اگر آنها گرسنه نباشند، واقعاً انگیزه زیادی برای آمدن به میز ندارند. حداقل دو ساعت قبل از صرف غذا اجازه دهید یا اگر کودک شما واقعا گرسنه است، سعی کنید بخشی از غذا مانند میوه را در صورت آماده بودن سرو کنید.

اجازه فعالیت بدنی کافی در طول روز را بدهید

تا آنجا که ممکن است، اجازه دهید بچه ها تکان های خود را در طول روز بیرون بیاورند. آنها واقعاً برای دویدن و بازی به زمان نیاز دارند. اگر بیشتر روز نشسته باشند، حتی اگر گرسنه باشند، ممکن است نشستن در زمان صرف غذا دشوار باشد.

قبل از شروع غذا به آنها هشدار دهید

انتقال به یک فعالیت جدید، به ویژه زمانی که شرایط آنها مطابقت ندارد، برای برخی از بچه ها می تواند دشوار باشد. اخطار پنج دقیقه ای و استفاده از تایمر بصری قبل از صرف غذا می تواند به مدیریت انتظارات کودک شما کمک کند و او را برای آمدن به میز آماده کند.

حداقل یک غذا را که دوست دارند سرو کنید

شما مجبور نیستید کل وعده غذایی خود را بر اساس ترجیحات فرزندتان برنامه ریزی کنید – در واقع، من شما را تشویق می کنم که این کار را نکنید. اما مطمئن شوید که چیزی در وعده غذایی که معمولا می خورند وجود دارد. دانستن اینکه چیزی وجود دارد که آنها دوست دارند، باعث می شود بچه ها احساس راحتی کنند و تمایل بیشتری به خوردن در زمان غذا داشته باشند.

سوالات متداول میز شام

اداب شام برای کودکان

س: کودک در چه سنی باید در رستوران بی حرکت بنشیند؟

بی‌حرکت نشستن در رستوران برای کودکان کوچک‌تر که دامنه توجه کوتاه‌تری دارند، کار سختی است. به طور معمول، کودکان در سن مدرسه می توانند برای مدت طولانی تری در رستوران بنشینند، اما این واقعا به کودک و محیط رستوران بستگی دارد. برای بچه‌های کوچک‌تر، رستوران‌های خانوادگی با خدمات سریع‌تر و همچنین فضاهایی برای پیاده‌روی و جابجایی آن‌ها را امتحان کنید.

س: آیا باید کودک نوپایم را سر میز شام بنشینم؟

بله، تا جایی که ممکن است، کودک نوپا شما باید برای وعده های غذایی پشت میز شام بنشیند. اینجاست که آنها آداب و رسوم صحیح سفره را یاد می گیرند و همچنین مدل عادات غذایی را یاد می گیرند. اگر گرسنه نیستند، فقط باید چند دقیقه بمانند. آنها نیازی ندارند تا زمانی که غذا خوردن همه تمام شود، سر میز بمانند.

مطالب مرتبط  پرخوری را شکست بدهید

س: نوزادان از چه سنی آداب سفره را یاد می گیرند؟

نوزادان به محض درگیر شدن در زمان صرف غذا، شروع به یادگیری آداب سفره می کنند. با این حال، سن مشخصی وجود ندارد که آنها در چه زمانی به آنها تسلط پیدا کنند. بسیاری از کودکان نوپا می توانند از آداب سفره ساده پیروی کنند، اما مهارت های بیشتر در غذاخوری احتمالاً در سال های مدرسه طول می کشد.

س: چگونه فرزندم را وادار کنم که سر میز شام رفتار کند؟

این به شدت به کودک و رفتارش بستگی دارد، اما یک راه عالی برای اینکه کودکتان را سر میز شام یاد بگیرد، الگوبرداری از رفتاری است که دوست دارید ببینید. محیطی برای صرف غذا ایجاد کنید که مثبت و سرگرم کننده باشد. به آن زمان بدهید و با آنها صبور باشید، زیرا آنها در حال یادگیری (نه تسلط!) این مهارت ها هستند.

س: کودکان از چه سنی باید دست از غذا خوردن دست بکشند؟

در حدود سن 5 یا 6 سالگی، بسیاری از کودکان عمدتاً به جای دست، با ظروف غذا می خورند. تا این مرحله، والدین باید ظروف را ارائه دهند و نحوه استفاده از آنها را مدل کنند، اما بدانید که بچه ها ممکن است به طور پیش فرض با دست غذا بخورند، زیرا اغلب اوقات راحت تر است.

س: کودک در چه سنی باید از ظروف برای تغذیه خود استفاده کند؟

معمولاً بچه‌ها از حدود 2 سالگی شروع به تغذیه با ظروف می‌کنند. معمولاً بچه‌ها ابتدا با قاشق غذا می‌دهند، زیرا ساده‌ترین ظروف برای استفاده است. در حدود سن 5 سالگی، بسیاری از بچه ها در تغذیه با قاشق و چنگال مهارت پیدا می کنند. مهارت های چاقو بیشتر طول می کشد زیرا ایمنی ممکن است نگران کننده باشد.

×
×

سبد خرید