پرخوری در کودکان و بهبود آن
وعده های غذایی زمان مهمی در روز کودک هستند. آنها به کودکان کمک می کنند تا در حین برقراری ارتباط با خانواده و دوستان در مورد غذا بیاموزند.غذا خوردن در یک فضای مثبت به کودکان کمک می کند تا نگرش سالمی در مورد غذا و خودشان پیدا کنند. والدین و مراقبان نقش مهمی در آرام […]

وعده های غذایی زمان مهمی در روز کودک هستند. آنها به کودکان کمک می کنند تا در حین برقراری ارتباط با خانواده و دوستان در مورد غذا بیاموزند.غذا خوردن در یک فضای مثبت به کودکان کمک می کند تا نگرش سالمی در مورد غذا و خودشان پیدا کنند. والدین و مراقبان نقش مهمی در آرام و لذت بخش نگه داشتن وعده های غذایی دارند. پرخوری در کودکان یه موضوع مهم است.

پرخوری در کودکان و میزان تغذیه

پرخوری در کودکان :

اگر فرزند شما سالم است و به خوبی رشد می کند، لازم نیست نگران باشید. اشتهای بیشتر کودکان برای سن و سرعت رشد آنها مناسب است. در حدود 2 سالگی، اکثر کودکان شروع به کمتر خوردن می کنند. این به این دلیل است که رشد شروع به کند شدن می کند.

به عنوان یک والدین یا مراقب، وظیفه شما این است که انتخاب های سالمی را در زمان وعده های غذایی و میان وعده به فرزندتان بدهید. سپس این به کودک شما بستگی دارد که تصمیم بگیرد چه چیزی، چه مقدار و (گاهی) بخورد یا خیر. گوش دادن به بدن آنها – غذا خوردن در هنگام گرسنگی و توقف در هنگام سیری – به کودکان کمک می کند تا عادات غذایی سالم را برای زندگی ایجاد کنند.

پرخوری در کودکان و رژیم غذایی

پرخوری در کودکان

هر کودک به یک رژیم غذایی متعادل با مواد غذایی از هر 3 گروه غذایی – سبزیجات و میوه ها، محصولات غلات کامل و غذاهای پروتئینی نیاز دارد. راهنمای غذای کانادا اطلاعاتی در مورد نوع غذای توصیه شده برای کودک شما ارائه می دهد.

مطالب مرتبط  تغذیه کودک ۱۸ ماهه

بعید است که کودک شما در هر وعده غذایی از هر گروه غذایی چیزی بخورد، اما سعی کنید تمام وعده‌های مورد نیاز کودکتان را در چندین وعده غذایی و میان‌وعده در طول روز دریافت کنید.

اگر فرزند من پرخور باشد چه کنیم؟

پرخوری در کودکان :

کودکان خردسال اغلب مراحلی را پشت سر می گذارند که از خوردن برخی غذاها امتناع می ورزند، فقط می خواهند تعداد کمی از غذاهای خاص را بخورند یا به راحتی در زمان صرف غذا حواسشان پرت می شود. پرخوری در کودکان بر اساس سن آنها متفاوت است.

بچه های نوپا یاد می گیرند که به شخص خودشان تبدیل شوند. یکی از راه هایی که آنها استقلال خود را نشان می دهند این است که خودشان تغذیه کنند و غذاهای خود را انتخاب کنند.

درست مانند شما، کودک شما روزهایی را خواهد داشت که میل به خوردن غذاهای خاص دارد و روزهایی که این کار را نمی کند. آنها حتی ممکن است علاقه ای به خوردن در هر وعده غذایی یا میان وعده نداشته باشند. زیاد نگران آنچه فرزندتان در هر روز می خورد نباشید، اما مطمئن شوید که او در طی چند روز غذاهای سالم و متنوعی می خورد.

معمولاً کودکان خردسال نسبت به برخی غذاها واکنش منفی نشان می دهند. برخی از کودکان در پذیرش طعم ها و بافت های جدید کند هستند. به ارائه آنها به فرزندتان ادامه دهید و احتمالاً با گذشت زمان شروع به پذیرفتن و لذت بردن از آنها خواهند کرد. ایجاد فشار در زمان صرف غذا یا مجبور کردن کودک به غذا خوردن در واقع می تواند باعث شود که او در برابر غذا خوردن مقاومت کند.

نکات مهم برای بهبود پرخوری در کودکان

پرخوری در کودکان :

  • بچه ها از تصمیم گیری برای شام لذت می برند. با فرزندتان در مورد انتخاب و برنامه ریزی یک وعده غذایی متعادل صحبت کنید. آنها را در سفرهای مواد غذایی بگنجانید.
  • 10 یا 15 دقیقه قبل از شروع شام به فرزندتان بگویید. این به آن‌ها کمک می‌کند تمرکز خود را تغییر دهند و زمانی که زمان صرف غذا می‌رسد، آرام بگیرند.
  • کودک خود را در تهیه غذا مشارکت دهید، مثلاً سبزیجات را بشویید، بریزید، هم بزنید و غیره. اگر به تهیه غذا کمک کنند، ممکن است به آنها کمک کند که آماده باشند. آنها احتمالاً از کمک به شما برای چیدن میز لذت خواهند برد.
  • با هم سر میز غذا بخورید و سعی کنید زمان غذا را اجتماعی و سرگرم کننده کنید. بیشتر کودکان کم سن و سال فاصله توجه کوتاهی دارند، بنابراین در مورد مدت زمانی که انتظار دارید کودکتان پشت میز بنشیند واقع بین باشید. وقتی غذا تمام شد، غذا را بردارید.
  • از وسایلی که حواس‌تان را پرت می‌کنند مانند تلفن همراه، اسباب‌بازی‌ها، کتاب‌ها، تلویزیون یا صفحه‌های دیگر در طول وعده‌های غذایی خودداری کنید.
  • انواع غذاهای سالم را برای وعده های غذایی و میان وعده ها ارائه دهید. اکثر کودکان آنچه را که نیاز دارند می خورند، حتی اگر اشتهایشان روز به روز تغییر کند.
  • اکثر کودکان خردسال دوست دارند کارهایی را که دیگران انجام می دهند کپی کنند. با خوردن غذاهای سالم مثال بزنید.
  • حداقل یک غذا در هر وعده غذایی که می دانید فرزندتان دوست دارد به او بدهید.
  • در هر وعده غذایی، بخش های کوچکی از هر ماده غذایی بدهید. اگر آنها همه چیز را در بشقاب خود تمام کنند، همیشه می توانید بیشتر پیشنهاد دهید.
  • به آنها فرصت دهید تا در صورت لزوم انتخاب کنند. به عنوان مثال، اجازه دهید بین 2 سبزی مختلف یکی را انتخاب کنند.
  • فرزندتان را تشویق کنید که در هر وعده غذایی حداقل چند لقمه از غذاهای مختلف را امتحان کند.
  • نوشیدنی را فقط بعد از غذای اصلی سرو کنید. شیر یا آب میوه زیاد می تواند بر اشتهای کودک شما تأثیر بگذارد.
  • اگر آنها از برخی غذاها یا وعده های غذایی کامل امتناع می کنند، اجازه دهید این انتخاب را انجام دهند.
  • به این قانون پایبند باشید که آشپزخانه تا میان وعده یا وعده غذایی برنامه ریزی شده بعدی باز نمی شود.
  • تنقلات و دسرها را از راهنمای غذای کانادا ارائه دهید. با این حال، یک میان وعده را خیلی نزدیک به یک وعده غذایی معمولی ارائه نکنید.
مطالب مرتبط  بهترین مواد حاوی فسفر که در رژیم غذایی جای دارند

از غذا به عنوان پاداش استفاده نکنید.

پرخوری در کودکان :

برای حل پرخوری در کودکان باید به‌دنبال تغذیه و زمان آن توجه داشت. تهدید کردن، تحریک کردن، سرزنش کردن، رشوه دادن و تنبیه می تواند باعث شود که کودک شما حتی در مقابل غذا خوردن مقاومت بیشتری نشان دهد. ستایش و تشویق به آنها کمک می کند که علاقه و ناپسندی از مواد غذایی داشته باشند.

سعی کنید در وعده صبحانه غذاهای جدید ارائه دهید. این معمولاً زمانی است که کودک شما گرسنه‌ترین زمان است و به احتمال زیاد چیز جدیدی را امتحان می‌کند. هنگامی که آنها یک غذا را چندین بار امتحان کردند، می توان آن را به بعد در روز منتقل کرد و غذای جدید دیگری را معرفی کرد.

نیمه شب شیر را حذف کنید زیرا در خوردن صبحانه اختلال ایجاد می کند.

چگونه می توانم اهمیت غذاهای سالم را به فرزندم بیاموزم؟

با گفتن اینکه شکلات تخته ای «بد» و سیب «خوب» است، به غذا برچسب نزنید. صحبت در مورد “غذاهای روزمره” مانند سبزیجات و میوه ها، غلات کامل و نان، و “گاهی” غذاهایی مانند چیپس و آب نبات که هر چند وقت یکبار به عنوان خوراکی های خاص خورده می شوند، مهم تر است.

×
×

سبد خرید