ویتامین در تغذیه نوزاد
ویتامین در تغذیه نوزاد یک امر مهم برای سلامت رشد او است. در مورد اینکه آیا کودک شما به ویتامین های اضافی نیاز دارد یا خیر، باید بدانیدشیر مادر یا شیر خشک اکثر ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز کودک را تامین می کند. چه ویتامینی در تغذیه نوزاد لازم است؟ بسته به شرایط، […]

ویتامین در تغذیه نوزاد یک امر مهم برای سلامت رشد او است. در مورد اینکه آیا کودک شما به ویتامین های اضافی نیاز دارد یا خیر، باید بدانیدشیر مادر یا شیر خشک اکثر ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز کودک را تامین می کند.

چه ویتامینی در تغذیه نوزاد لازم است؟

ویتامین در تغذیه نوزاد

بسته به شرایط، مکمل های احتمالی مورد نیاز نوزادان شامل ویتامین K، ویتامین D، ویتامین B12 و آهن است.

در طول 6 ماه اول زندگی، کودک شما باید منحصراً از شیر مادر و/یا شیر خشک تغذیه شود. نوزادان کامل ترم سالم بیشتر ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را از شیر مادر یا شیر خشک دریافت می کنند.

همانطور که کودک شما شروع به خوردن غذاهای جامد می کند، معمولا در حدود 6 ماهگی، شیر مادر و شیر خشک به تامین اکثر مواد مغذی و کالری ادامه می دهند.

افزودن انواع میوه ها و سبزیجات، غلات کامل و غذاهای غنی از پروتئین به کودک شما کمک می کند تا مواد مغذی مورد نیاز خود را بیشتر دریافت کند. مولتی ویتامین معمولا برای نوزادان زیر 1 سال ضروری نیست.

چه زمانی ویتامین در تغذیه نوزاد به شکل ضروری مهم است.

برخی از نوزادان ممکن است به ویتامین های اضافی نیاز داشته باشند، مانند:

  • نوزادان نارس که با وزن کمتر از 3.3 پوند به دنیا می آیند، احتمالاً به ویتامین ها و مواد معدنی اضافی که مستقیماً به شیر مادر یا شیر خشک اضافه می شوند، نیاز دارند.

  • به نوزادانی که به طور انحصاری و همچنین تا حدی از شیر مادر تغذیه می‌شوند، توصیه می‌شود ویتامین D و احتمالاً آهن دریافت کنند.

  • نوزادان متولد شده از مادرانی که از رژیم غذایی سخت گیاهی پیروی می کنند ممکن است به مکمل B12 نیاز داشته باشند

  • قبل از شروع هر گونه مکملی حتما با پزشک اطفال فرزندتان صحبت کنید.

ویتامین در تغذیه نوزاد شامل چیست؟

ویتامین در تغذیه نوزاد

ویتامین K

آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می کند که همه نوزادان بلافاصله پس از تولد یک بار تزریق ویتامین K دریافت کنند تا خطر ابتلا به بیماری خونریزی دهنده کاهش یابد.

مطالب مرتبط  نکات مهم درباره رژیم لاغری سریع

ویتامین دی

ویتامین D چه می کند؟ ویتامین D به بدن اجازه می دهد تا کلسیم و فسفر را که هر دو برای ساختن استخوان های قوی حیاتی هستند جذب و حفظ کند.

علائم کمبود ویتامین D چیست؟ کمبود ویتامین D می تواند منجر به راشیتیسم شود، یک بیماری نرم کننده استخوان که هنوز در ایالات متحده، معمولاً در دو سال اول زندگی، کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد.

چه کسانی ممکن است به ویتامین D نیاز داشته باشند؟ در بسیاری از موارد، شیر مادر ویتامین D کافی را برای کودک فراهم نمی کند. به همین دلیل است که AAP و سایر سازمان های بهداشتی توصیه می کنند که تمام نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند با ویتامین D.6،8 مکمل شوند.

نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند معمولاً به مکمل‌های ویتامین D اضافی نیاز ندارند زیرا شیر خشک قبلاً ویتامین D اضافه کرده است. اگر کودک شما حداقل 32 اونس شیر خشک در روز می نوشد، مقدار کافی ویتامین D.2،6 دریافت می کند.

ویتامین B12

ویتامین B12 چه می کند؟ ویتامین B12 سلول‌های عصبی و خونی بدن را سالم نگه می‌دارد و به ساخت DNA، ماده ژنتیکی در همه سلول‌ها کمک می‌کند. کمبود ویتامین B12 می‌تواند باعث نوعی کم‌خونی به نام کم‌خونی مگالوبلاستیک شود که افراد را خسته و ضعیف می‌کند.

علائم کمبود ویتامین B12 چیست؟ علائم و نشانه‌های کمبود ویتامین B12 در نوزادان شامل استفراغ، بی‌حالی، کم‌خونی، عدم رشد، هیپوتونی (کم شدن تون عضلانی) و تأخیر/پسرفت رشد است. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند ممکن است علائم بالینی کمبود ویتامین B12 را قبل از اینکه مادرشان انجام دهد، بروز دهند. .4

چه کسانی ممکن است به ویتامین B12 نیاز داشته باشند؟ افراد شیردهی که ممکن است به ویتامین B12 نیاز داشته باشند عبارتند از: گیاهخواران و برخی گیاهخواران، کسانی که جراحی کاهش وزن داشته اند، یا افرادی که نگرانی های سوء جذب دارند.

ویتامین در تغذیه نوزاد به همراه شیر خشک:

شیرخشک های مخصوص نوزادان باید حاوی ویتامین B12 باشند، بنابراین نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند معمولا به اندازه کافی از این ماده مغذی دریافت می کنند.

اگر خانواده شما گیاهخوار هستند یا عوامل خطر دیگری برای B12 کم وجود دارد، بحث در مورد رژیم غذایی خانواده شما با یک متخصص تغذیه می تواند به ارائه اطلاعاتی در مورد مکمل ها یا انتخاب های غذایی کمک کند.

اهن ویتامین مورد نیاز در تغذیه کودک

ویتامین در تغذیه نوزاد

آهن چه کار می کند؟ آهن نقش مهمی در رساندن اکسیژن به بافت‌های سراسر بدن دارد. این ماده معدنی برای رشد فیزیکی و رشد مغز نیز مهم است.

مطالب مرتبط  نکات مهم درباره رژیم لاغری سریع بیماران قلبی

علائم کمبود آهن چیست؟ سطوح مختلفی از کمبود آهن قبل از تشخیص کم خونی فقر آهن وجود دارد. 20 حتی کمبودهای خفیف و متوسط در نوزادان و کودکان نوپا می تواند علائمی مانند تنگی نفس، تحریک پذیری، ضعف، خستگی و سردرد ایجاد کند.

چه کسی ممکن است به آهن نیاز داشته باشد؟ شیر مادر آهن کمی دارد اما اکثر نوزادان در دوران بارداری با ذخایر کافی آهن به دنیا می آیند تا از کم خونی محافظت کنند، حداقل تا سن 4 تا 6 ماهگی. یا وزن کمتر از 6 پوند در بدو تولد، ممکن است کودک شما در دوران بارداری آهن کافی دریافت نکرده باشد.

به نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند، توصیه می‌شود شیر خشک غنی شده با آهن برای رفع نیازهایشان ارائه شود

کمیته تغذیه AAP توصیه می کند که نوزادانی که به طور انحصاری و نیمه شیر مادر تغذیه می شوند، 1 میلی گرم بر کیلوگرم در روز مکمل آهن مایع را از 4 تا 6 ماهگی دریافت کنند، تا زمانی که غذاهای جامد حاوی آهن در حدود شش ماهگی معرفی شوند.

با این حال، سایر سازمان‌های بزرگ، از جمله آکادمی پزشکی تغذیه با شیر مادر و همچنین گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده، تحقیقات در مورد مکمل‌سازی کودک شما را آنقدر قانع‌کننده نمی‌دانند که مکمل‌سازی را برای نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند توصیه کنند.

هنگامی که کودک شما شروع به خوردن مواد جامد کرد، غذاهای غنی از آهن را معرفی کنید. هنگامی که شروع به آشنا کردن کودک با غذای جامد می کنید، غذاهای حاوی آهن مانند غلات غنی شده، گوشت، ماهی، لوبیا و سبزیجات را هر روز انتخاب کنید.

برای کمک به جذب بهتر آهن از غذاهای غنی از ویتامین C نیز استفاده کنید

اگر در حال حاضر هنگام معرفی غذاهای حاوی آهن به نوزاد خود مکمل آهن می دهید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی کودک صحبت کنید تا ببینید آیا مکمل آهن باید قطع شود یا خیر.

در مورد کم خونی فقر آهن در دوران بارداری چه باید بدانم؟

اگر سؤالات بیشتری در مورد اینکه آیا کودک شما می تواند از ویتامین ها یا سایر مکمل ها بهره مند شود، دارید، با تیم متخصص تغذیه و مادران ثبت شده ما تماس بگیرید که از دوشنبه تا جمعه از ساعت 8 صبح تا 6 بعد از ظهر (ET) در دسترس هستند. اکنون چت کنید!

مطالب مرتبط  ویتامین C در تغذیه نوزاد.

  • برای اطمینان از برآورده شدن نیازهای ویتامین و مواد معدنی کودک چه باید کرد

  • اگر شیرخشک می‌خورید، تا سال اول به تغذیه کودک با شیر خشک غنی‌شده با آهن ادامه دهید

  • کودک شما آهن و ویتامین D کافی را در شیر خشک دریافت می کند، بنابراین مهم است که در سال اول زندگی به او شیرخشک داده شود.

  • در صورت شیردهی با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی کودک خود صحبت کنید

اگر شیر می‌دهید، با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی نوزادتان در مورد مکمل‌های آهن و ویتامین D صحبت کنید. آنها به شما اطلاع می‌دهند که آیا کودک شما به مکمل نیاز دارد، چه مقدار باید به او بدهید و چه مدت مکمل مصرف می‌کند.

نکته: یکی از راه‌های مکمل دادن به نوزاد این است که مکمل مایع را روی نوک پستان خود قرار دهید، قبل از اینکه نوزاد را ببندید تا شیر بخورد. برای راهنمایی های بیشتر در مورد نحوه دادن مکمل هایی که ممکن است به کودکتان نیاز داشته باشد، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی فرزندتان صحبت کنید.

اگر نوزاد شما نارس به دنیا آمده باشد، ممکن است به آهن بیشتری نسبت به نوزاد ترم نیاز داشته باشد یا به مقادیر بیشتری از مواد مغذی دیگر نیاز داشته باشد.

ممنوعیت شیر گاو به جای سیر خشک

ویتامین در تغذیه نوزاد

نوزادانی که در سال اول زندگی با شیر گاو (به جای شیر مادر یا شیرخشک غنی شده با آهن) تغذیه می‌شوند، بیشتر در معرض ابتلا به کم خونی فقر آهن هستند، زیرا پروتئین‌های شیر گاو می‌تواند بر وضعیت آهن کودک شما تأثیر بگذارد.

توجه داشته باشید که در حالی که فنجان های شیر گاو قبل از یک سال توصیه نمی شود، برای کودک شما بی خطر است که از مقادیر کمی شیر در پخت و پز استفاده کند. و تا زمانی که کودک شما حساسیت به پروتئین شیر گاو یا عدم تحمل لاکتوز نداشته باشد، خوردن پنیر و ماست با بافتی که می تواند داشته باشد برای او بی خطر است.

×
×

سبد خرید