نوشیدنی های سالم برای کودکان
کودکان مانند بررگسلان نیازمند نوشیدنی های سالمی هستند تا بتواند در روند رشد آنها تاثیری منفی نگذارد. به همین دلیل در این مقاله نکات مهم نوشیدنی های سالم برای کودکان را آورده ایم. دسته بندی نوشیدنی های سالم برای کودکان بر اساس گروه سنی نوشیدنی های سالم زیر 6 ماه نوزادان زیر شش ماه فقط […]

کودکان مانند بررگسلان نیازمند نوشیدنی های سالمی هستند تا بتواند در روند رشد آنها تاثیری منفی نگذارد. به همین دلیل در این مقاله نکات مهم نوشیدنی های سالم برای کودکان را آورده ایم.

دسته بندی نوشیدنی های سالم برای کودکان بر اساس گروه سنی

نوشیدنی های سالم برای کودکان

نوشیدنی های سالم زیر 6 ماه

نوزادان زیر شش ماه فقط به شیر مادر یا شیر خشک نیاز دارند. شیر مادر و شیر خشک حاوی مواد مغذی مورد نیاز نوزادان برای رشد و نمو هستند.

نوشیدنی های سالم در 6-12 ماهگی

نوشیدنی های سالم برای کودکان زیر یک سال تنها آب ، چای های هایی که سبب دل درد نشود یا میوه هایی که هضم آسانی داشته باشد لازم است. می‌توانید از شش ماهگی به بعد، به نوزادانی که با شیر مادر و شیر خشک تغذیه می‌شوند، مقدار کمی آب شیر جوشانده سرد شده را از یک فنجان بدهید.

نوشیدن آب از یک فنجان – به جای یک بطری – به کودک شما کمک می کند تا یاد بگیرد که چگونه فنجان را به دست بگیرد.

اگر کودک شما در 12 ماه اول نوشیدنی غیر از آب، شیر مادر یا شیر خشک مصرف کند، می تواند مانع از دریافت مواد مغذی ضروری کودک شما شود.

نوشیدنی های سالم در 12 ماهگی

بعد از 12 ماهگی، در صورتی که به کودک خود رژیم متعادلی داشته باشد، می توانید شیر گاو پاستوریزه، بدون طعم و پرچرب را بنوشید. نوشیدنی های سالم برای کودکان یک سال می‌تواند آب میوه باشد.

مطالب مرتبط  راهنمای تغدیه کودک در سال اول

شیرهای کم چرب برای کودکان زیر دو سال توصیه نمی شود. این به این دلیل است که نوزادان و کودکان نوپا به مواد مغذی موجود در شیر پرچرب نیاز دارند تا نیازهای انرژی، رشد و رشد خود را تامین کنند.

شما می توانید پس از 12 ماهگی شیردهی را تا زمانی که برای شما و فرزندتان مناسب است ادامه دهید. اگر کودک شما با شیر خشک تغذیه شده است و رژیم غذایی متعادلی دارد، احتمالا پس از 12 ماهگی کودک شما به شیر خشک نیاز نخواهد داشت.

کودک شما همچنین می تواند آب لوله کشی بخورد، اما نیازی به جوشاندن آن بعد از 12 ماه نیست.

اگر می‌خواهید به فرزندتان جایگزین‌های لبنی به عنوان نوشیدنی بدهید، بهتر است با پزشک اطفال، پزشک عمومی یا پرستار سلامت کودک و خانواده خود صحبت کنید.

نوشیدنی های سالم برای کودکان نوپا، پیش دبستانی و کودکان بزرگتر

نوشیدنی های سالم برای کودکان

برای کودکان نوپا و بزرگتر، آب لوله کشی و شیر بهترین نوشیدنی هستند.

کودک شما می تواند با نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز هیدراته بماند. این امر به ویژه در هوای گرم یا زمانی که کودک شما زیاد می دود بسیار مهم است. نوشیدن آب زیاد نیز می تواند به کودک شما کمک کند تا از یبوست جلوگیری کند.

کودک خود را به نوشیدن آب بیشتر تشویق کنید

در اینجا چند نکته برای تشویق فرزندتان به نوشیدن و لذت بردن از آب آورده شده است:

  • همه اعضای خانواده را به عنوان نوشیدنی اصلی خود آب بنوشید. وقتی فرزندانتان می بینند که شما این کار را انجام می دهید، احتمالاً آنها نیز این کار را انجام می دهند.
  • با دادن بطری های آب در خانه به کودکان کوچکتر و نشان دادن نحوه تامین آب خود از شیر آب، آب را به راحتی در دسترس قرار دهید.
  • در وعده های غذایی و زمان میان وعده آب روی میز داشته باشید.
  • آب سرد را در یک کوزه در یخچال نگهداری کنید. می توانید تکه های یخ یا تکه های میوه یخ زده اضافه کنید تا برای کودکتان جذاب تر شود.
  • وقتی با فرزندتان بیرون می روید، از بطری های آب پر استفاده کنید.
مطالب مرتبط  بهترین رژیم های غذایی جهان

نوشیدنی های ناسالم: آب میوه های غیر طبیعی

نوشیدنی های سالم برای کودکان

آب میوه ها غیر طبیعی قند بالایی دارند و فیبر زیادی ندارند. کودکان به شکر اضافی نیاز ندارند – اما به فیبر نیاز دارند. به همین دلیل است که بهتر است به جای نوشیدن آب میوه های غیر طبیعی از آب میوه هایی با پالپ بخورند.

اگر کودک شما آب میوه می نوشد، سعی کنید آن را به ½ فنجان در روز محدود کنید. می توانید سعی کنید آب میوه را در یک زمان خاص یا در طول یک فعالیت روزانه بدهید تا به شما کمک کند این محدودیت را رعایت کنید. به عنوان مثال، می توانید بگویید: “ما با صبحانه آب میوه می خوریم”.

  • این ایده خوبی است که آب میوه را با مقداری آب یا یخ مخلوط کنید و حتی چند سبزی را داخل آن بریزید. مخلوط کردن میوه در مخلوط کن به جای آبمیوه گیری، فیبر میوه را در آب نگه می دارد.
  • بهتر است کودکان میوه کامل بخورند و آب یا شیر ساده بنوشند. آب بهتر از آب میوه است، زیرا تشنگی را رفع می کند و قند اضافی ندارد.
  • نوشیدنی‌های ناسالم: نوشابه‌های گازدار، نوشیدنی‌های گازدار، نوشیدنی‌های ورزشی، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، شیر طعم‌دار
  • نوشابه‌های گازدار، نوشیدنی‌های گرم، نوشیدنی‌های ورزشی و نوشیدنی‌های انرژی‌زا دارای مقدار زیادی شکر هستند و عملاً هیچ ماده مغذی برای رژیم غذایی کودک شما ندارند.
  • این نوشیدنی‌ها می‌توانند جای سایر غذاها و نوشیدنی‌های مغذی‌تر را بگیرند و خطر اضافه وزن، چاقی و پوسیدگی دندان را در کودک افزایش دهند.
  • برخی از این نوشیدنی ها همچنین حاوی کافئین هستند که می تواند کودک شما را بسیار هیجان زده و سپس خسته کند. کافئین همچنین می تواند بر خواب کودک شما تأثیر بگذارد.
  • شیر طعم‌دار و نوشیدنی‌های شیر صبحانه سرشار از شکر هستند، بنابراین بهتر است به جای آن به کودکان خود شیر ساده بدهید.
  • آب‌های معدنی طعم‌دار نیز می‌توانند سرشار از شکر باشند.
مطالب مرتبط  کالری مصرفی فوتبال چقدر است؟

نوشیدنی های ناسالم: چای و قهوه

نوشیدنی های سالم برای کودکان

  • چای و قهوه حاوی کافئین هستند که می تواند بر خواب، رفتار و رشد کودک شما تأثیر بگذارد.
  • برخی از چای های گیاهی ممکن است حاوی ترکیباتی باشند که می تواند برای کودکان مضر باشد. اگر در مورد چای گیاهی برای فرزندتان سوالی دارید با متخصص سلامت خود مشورت کنید.

سخن پایانی

اگر بچه‌هایی در خانه دارید، پیدا کردن بهترین محصولات تغذیه‌ای برای آنها و اضافه کردن آنها به رژیم روزانه‌شان به‌طور خودکار مسئولیت شماست. افزودن نوشیدنی‌ های سالم  برای کودکان  لیوان‌های شیر برای افزودن به ارزش غذایی آن و خوشمزه‌تر کردن آن برای بچه‌ها یک مفهوم قدیمی بوده است. و این مفهوم هنوز دنبال می شود.

اما، با مخلوط‌های فوری و نوشیدنی‌های بهداشتی برای کودکان که به صورت آنلاین و آفلاین در دسترس هستند، می‌توان یک لیوان شیر را خوشمزه‌تر و سالم‌تر کرد. با افزودن مواد مغذی، مطمئن خواهید شد که فرزندتان چیزی سالم و به راحتی مصرف می کند. ما لیستی از برخی نوشیدنی های بهداشتی برای کودکان داریم که به دلیل ارزش غذایی در بازار محبوب هستند و به دلیل طعم های خوشمزه مورد علاقه بچه ها هستند. گزینه های ارائه شده در زیر را مقایسه کنید و بر اساس گروه سنی کودک خود انتخاب کنید تا بهترین نوشیدنی های بهداشتی برای کودکان را به راحتی خریداری کنید.

×
×

سبد خرید