نحوه تهیه غذای کودک
تغذیه با شیر مادر منحصراً تا شش ماهگی و همراه با غذاهای جامد تا حداقل یک سالگی توصیه می شود. با پزشک اطفال خود در مورد بهترین زمان برای شروع مصرف مواد جامد و نحوه معرفی آنها صحبت کنید. نظارت بر واکنش‌های احتمالی غذایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، مانند تهیه غذاهایی که در مواد […]

تغذیه با شیر مادر منحصراً تا شش ماهگی و همراه با غذاهای جامد تا حداقل یک سالگی توصیه می شود. با پزشک اطفال خود در مورد بهترین زمان برای شروع مصرف مواد جامد و نحوه معرفی آنها صحبت کنید. نظارت بر واکنش‌های احتمالی غذایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، مانند تهیه غذاهایی که در مواد مغذی کلیدی مانند پروتئین، آهن و روی نقش دارند. نحوه تهیه غذای کودک بسیار مهم است.

نحوه تهیه غذای کودک

نحوه تهیه غذای کودک

اگر کودک شما برای غذاهای جامد آماده است، گزینه های مغذی متعددی در سوپرمارکت، مانند غلات غنی شده با آهن، برای تغذیه کودک خود دارید. و اگر غذای کودک خانگی را تهیه می کنید، تنوع بیشتری خواهید داشت: نه تنها می توانید از مجموعه ای از میوه ها و سبزیجات در بخش محصولات انتخاب کنید، بلکه می توانید از سبزیجات و میوه های منجمد کنسرو شده در آب خود نیز استفاده کنید.

درست کردن غذای خودتان می تواند به کودکان کمک کند طعم های بیشتری را در معرض طعم قرار دهند، که ممکن است به آنها کمک کند تا غذاخوران ماجراجوتر شوند. علاوه بر این، با مدیریت قند و نمک اضافه شده، کنترل بیشتری بر تغذیه کودک خود دارید.

دستور عمل نحوه تهیه غذای کودک

اگر علاقه مند به تهیه غذای کودک خود هستید، اما این ایده را دلهره آور می دانید، فقط با چند مورد خانگی شروع کنید. له کردن یک آووکادو یا موز بسیار رسیده محل خوبی برای شروع است. بعد از اینکه کودکتان به خوبی پاسخ داد، می‌توانید غذاهای غنی از مواد مغذی که ممکن است در غذای کودک رایج نباشد، مانند چغندر، کلم بروکلی، شلغم، مارچوبه، اسفناج، زغال اخته، کلم پیچ، انبه و پاپایا تهیه کنید. فقط مطمئن شوید که غذاها را برای کودکتان له یا پوره کنید و هر بار فقط یک غذای تک ماده جدید سرو کنید.

مطالب مرتبط  کالری کوفته تبریزی

از اقلام فصلی یا غذاهایی که برای بقیه اعضای خانواده تهیه می کنید، اما بدون شکر، نمک و ادویه اضافه استفاده کنید. همه افراد خانواده از همان غذاهای مغذی لذت خواهند برد، که باعث صرفه جویی در وقت و تلاش شما می شود.

نکات مهم در نحوه تهیه غذای کودک

نحوه تهیه غذای کودک

مراقب بهداشت باشید. فقط از محصولات شسته و شسته شده، دست‌های تمیز، ظروف، تخته‌های برش و میزها استفاده کنید.

  • محصول را بشویید و پوست بگیرید و هر گونه دانه یا هسته را جدا کنید. از میوه ها و سبزیجاتی که در نزدیکی زمین رشد می کنند مراقبت ویژه ای داشته باشید زیرا ممکن است حاوی هاگ کلستریدیوم بوتولینوم باشند یا حاوی باکتری های مضر دیگری باشند که می توانند باعث مسمومیت غذایی شوند.

  • غذا را تا زمانی بپزید که خیلی نرم شود. بخارپز کردن و مایکروویو فقط در کمی آب روش های خوبی برای حفظ ویتامین ها و مواد معدنی موجود در میوه ها و سبزیجات هستند. هنگام پختن گوشت و ماهی، قبل از پختن، تمام غده ها، پوست و استخوان ها را جدا کنید.

  • میوه های تازه یا میوه های کنسرو شده را در آب خودش پوره یا له کنید. هرگز عسل را به غذاها یا نوشیدنی های کودکان زیر 12 ماه اضافه نکنید، زیرا ممکن است حاوی هاگ کلستریدیوم بوتولینوم باشد. همچنین از افزودن شربت ذرت یا سایر شیرین کننده ها خودداری کنید زیرا آنها فقط کالری اضافی دارند اما مواد مغذی ندارند.

  • از مناسب بودن بافت و دما اطمینان حاصل کنید. برخی از غذاها خطر خفگی دارند و برای نوزادان توصیه نمی شوند، مانند انگور کامل، کشمش و تکه های هات داگ. غذاهای پوره شده را می توان در صورت نیاز با افزودن شیر مادر، شیر خشک یا آب رقیق کرد. شیر گاو و شیر جایگزین نباید در طول سال اول استفاده شود. پس از گرم كردن غذاهاي جامد، حتماً آن را كاملاً مخلوط كرده و دما را مجدداً بررسي كنيد تا دهان شيرخوار نسوزد.
مطالب مرتبط  ماساژ لاغری چیست؟

  • تخم مرغ، گوشت و مرغ را بپزید تا خوب پخته شود. نوزادان به ویژه در معرض مسمومیت غذایی ناشی از خوردن گوشت، مرغ و تخم مرغ نیم پز هستند.

  • مطمئن باشید که تمام گوشت ها و ماهی ها در دمای مناسب پخته می شوند. 145 درجه فارنهایت برای ماهی و تکه های کامل گوشت گاو و خوک، 160 درجه فارنهایت برای غذاهای گوشت چرخ کرده و تخم مرغ و 165 درجه فارنهایت برای انواع مرغ و مرغ یا باقی مانده غذا.

  • برای راحتی، غذای آماده کودک را برای استفاده بعدی فریز کنید. آن را در قسمت های کوچک در یک سینی یخ تمیز فریز کنید. پس از یخ زدگی، مکعب ها را در ظروف غذای تمیز، بدون هوا و ایمن برای فریزر برای وعده های تک وعده ای قرار دهید.

  • به عنوان روشی دیگر، از تکنیک «پلاپ و منجمد» استفاده کنید: قاشق‌های غذای پوره شده را روی یک صفحه بیسکویت ریخته، فریز کنید، سپس غذای کودک منجمد را به ظروف تمیز در فریزر برای نگهداری در فریزر منتقل کنید.

  • اگر همان غذا را برای بقیه اعضای خانواده می‌پزید، قبل از اضافه کردن نمک و چاشنی، قسمت کودک را بردارید. جوانه های چشایی کودک می تواند بسیار حساس باشد. همانطور که کودک رشد می کند و بیشتر به غذای سفره عادت می کند، به راحتی چاشنی هایی غیر از نمک اضافه کنید.

ایمن نگه داشتن کودک با نحوه تهیه غذای کودک

نحوه تهیه غذای کودک

تهیه غذای کودک خانگی نیاز به مراقبت بیشتری برای ایمن نگه داشتن غذای کودک و حفظ مواد مغذی موجود در غذاهای تازه دارد. بعد از اینکه غذا را آماده کردید، آن را سرو کنید یا بلافاصله در یخچال بگذارید. غذای کودک خانگی را در ظرف در بسته به مدت یک یا دو روز در یخچال یا یک تا دو ماه در فریزر با برچسب و تاریخ نگهداری کنید. بخش های کوچکی که در ظروف جداگانه سرو می شوند ایده آل هستند زیرا هر غذایی که سرو می شود، اما خورده نمی شود، باید دور ریخته شود. باکتری ها در دهان رشد می کنند، بنابراین اگر یک قاشق به دهان کودک رفت و سپس غذا را لمس کرد، نباید آن غذا را برای بعد نگه داشت.

مطالب مرتبط  رژیم پالئو چیست ؟

خرید غذای کودک از فروشگاه نیز خوب است

غذاهای تجاری کودک نیز گزینه های مغذی برای تغذیه کودک هستند. غذاهای تجاری کودک امروزی تعادل و تنوع را با محتوای مواد مغذی به دقت کنترل شده و ثابت فراهم می‌کنند، بنابراین اگر غذای کودک را با غذاهای تجاری کودک تکمیل می‌کنید، نگران نباشید. مطمئن شوید که با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی کودک خود در مورد اینکه کدام غذاها برای کودک شما بهترین هستند و آیا ممکن است مکمل های غذایی توصیه شود صحبت کنید.

×
×

سبد خرید