ممنوعیت غذایی در دوران بارداری
هنگامی که باردار هستید، خوردن انواع غذاهای سالم برای شما و کودکتان مفید است. با این حال، برخی از مواد غذایی هستند که نباید در دوران بارداری بخورید زیرا ممکن است شما را بیمار کنند یا به کودکتان آسیب برسانند. برخی از مواد غذایی نیز وجود دارند که خوردن آنها بی خطر است، اما باید […]

هنگامی که باردار هستید، خوردن انواع غذاهای سالم برای شما و کودکتان مفید است. با این حال، برخی از مواد غذایی هستند که نباید در دوران بارداری بخورید زیرا ممکن است شما را بیمار کنند یا به کودکتان آسیب برسانند. برخی از مواد غذایی نیز وجود دارند که خوردن آنها بی خطر است، اما باید مراقب باشید که بیش از حد از آنها استفاده نکنید. توجه ممنوعیت غذایی در دوران بارداری بسیار مهم است.

ممنوعیت غذایی در دوران بارداری

ممنوعیت غذایی در دوران بارداری

غذاهای اصلی که باید اجتناب کرد عبارتند از:

  • پنیرهای نرم
  • گوشت، ماهی و غذاهای دریایی نیم پز یا خام
  • میوه ها و سبزیجات از پیش آماده یا شسته نشده
  • بستنی سرو نرم
  • تخم مرغ نیم پز یا خام
  • شیر غیر پاستوریزه
  • الکل

غذاهایی که جزو ممنوعیت غذایی در دوران بارداری هستند.

ممنوعیت غذایی در دوران بارداری

  • کافئین
  • ماهی
  • جگر

هر کدام از این غذاها در دوران بارداری خطرات مختلفی را به همراه دارند. برخی از غذاها ممکن است آلوده به میکروب باشند – اینها می توانند باعث عفونت شوند و ممکن است برای شما یا کودکتان مضر باشند. سایر غذاها حاوی موادی هستند که می توانند به کودک شما آسیب برسانند.

لیستریوز

لیستریوز که توسط باکتری لیستریا ایجاد می شود، یک عفونت نادر است که معمولا برای افراد سالم مشکلی ایجاد نمی کند. با این حال، اگر باردار هستید، می تواند باعث ناراحتی شما شود. اگر کودک شما آلوده شود، می تواند منجر به سقط جنین، مرده زایی یا زایمان زودرس شود.

غذاهایی که ممکن است به لیستریا آلوده شوند عبارتند از:

  • باقی مانده و غذاهای از قبل آماده شده
  • میوه ها و سبزیجات شسته نشده یا از قبل بریده شده
  • پنیرهای نرم، محصولات شیر پاستوریزه نشده و بستنی نرم
  • غذاهای دریایی دودی یا خام
  • گوشت دودی، پاته و مرغ سرد
  • خربزه سنگی و جوانه خام
  • آب میوه غیر پاستوریزه

توکسوپلاسموز

ممنوعیت غذایی در دوران بارداری بسیار مهم است. عدم توجه به آن ممکن است سبب عدم رشد کودک یا حتی ازبین رفتن جنین شود. توکسوپلاسموز که توسط انگل توکسوپلاسما ایجاد می شود، عفونتی است که اگر برای اولین بار در دوران بارداری به آن مبتلا شوید، می تواند بر جنین شما تأثیر بگذارد. این در استرالیا نادر است، اما مهم است که احتیاط کنید زیرا ممکن است باعث آسیب مغزی یا کوری کودک شما شود.

غذاهایی که ممکن است به توکسوپلاسما آلوده شوند عبارتند از:

  • گوشت نیم پز
  • میوه ها و سبزیجات شسته نشده
  • سالمونلا

باکتری سالمونلا می تواند شما را با مسمومیت غذایی بد کند. اگر در دوران بارداری به آن مبتلا شوید، ممکن است باعث سقط جنین شود، اما این نادر است.

مطالب مرتبط  رژیم یویو چیست؟

غذاهایی که ممکن است به سالمونلا آلوده شوند عبارتند از:

ممنوعیت غذایی در دوران بارداری

  • تخم مرغ های خام یا نیم پز و تخم مرغ هایی که در حین نگهداری ترک خورده اند
  • کنجد، هوموس و تاهین
  • گوشت و مرغ نیم پز
  • جوانه زدن
  • سیاره تیر

ماهی یک بخش سالم و مغذی از رژیم غذایی شما در دوران بارداری است، اما توجه داشته باشید که ماهی حاوی جیوه است. سطوح بالای جیوه می تواند بر سیستم عصبی در حال رشد کودک شما تأثیر بگذارد.

برخی از انواع ماهی ها دارای سطوح بالاتر جیوه نسبت به سایرین هستند. این معمولا در ماهی های شکارچی بزرگتر بیشتر است. بالاترین سطح در کوسه، مارلین، نوک پهن، اره ماهی، نارنجی رافی و گربه ماهی یافت می شود.

ویتامین A

ویتامین A بیش از حد (که رتینول نیز نامیده می شود) می تواند به کودک شما آسیب برساند. جگر حاوی مقدار زیادی ویتامین A است و باید محدود شود.

الکل

اگر در دوران بارداری الکل زیاد بنوشید، کودک شما ممکن است به اختلال طیف الکل جنینی مبتلا شود. الکل همچنین می تواند خطر سقط جنین، مرده زایی یا زایمان زودرس را افزایش دهد.

کافئین

سطوح بالای کافئین می تواند خطر سقط جنین، زایمان زودرس و تولد نوزادی با وزن کم را افزایش دهد. کافئین به طور طبیعی در بسیاری از غذاها مانند قهوه، چای و شکلات یافت می شود. همچنین به برخی از نوشابه ها و نوشابه های انرژی زا اضافه می شود.

چگونه می توانم مطمئن شوم غذایی که می خورم بی خطر است؟

به عنوان یک قاعده کلی، بهترین غذاها برای خوردن، تازه و کاملاً پخته یا تازه آماده هستند. مراقب باشید که همیشه غذا را با خیال راحت نگهداری و آماده کنید. چیزی را که تاریخ مصرف گذشته است نخورید.

در اینجا راهنمای تغذیه ایمن در دوران بارداری آورده شده است.

محصولات لبنی

فقط شیر پاستوریزه یا فوق حرارت (UHT یا با عمر طولانی) بنوشید. اطمینان حاصل کنید که فقط از لبنیات ساخته شده از شیر پاستوریزه استفاده می کنید.

پنیر نرم کپک زده مانند بری، کاممبر و شور (نوعی پنیر بزی) و سایر پنیرهای با پوست مشابه را نخورید. همچنین باید از پنیرهای ریکوتا، فتا، موزارلا، بوکوچینی و رگ آبی اجتناب کنید. اینها ممکن است حاوی لیستریا باشند که می تواند در طول فرآیند تولید وارد شود. اگر آنها را حداقل در دمای 75 درجه سانتیگراد پخته و بلافاصله مصرف کنید، خوردن آنها اشکالی ندارد.

خوردن پنیرهای سفت مانند چدار، پارمزان و ادام خوب است. پنیرهای سخت اسیدی تر از پنیرهای نرم هستند، بنابراین احتمال رشد باکتری در آنها کمتر است.

بسیاری از انواع دیگر پنیر نرم برای خوردن مناسب هستند، اما مطمئن شوید که توسط سازنده بسته بندی شده اند. آنها شامل پنیر خامه ای، پنیر خامه ای و پنیرهای فرآوری شده مانند پخش پنیر هستند.

بستنی نرم نخورید. در دمایی ذخیره می شود که اجازه رشد لیستریا را می دهد. خوردن بستنی منجمد بسته بندی شده اشکالی ندارد.

تخم مرغ

اطمینان حاصل کنید که تخم مرغ ها کاملا پخته شده اند تا سفیده ها و زرده ها جامد شوند. این از خطر مسمومیت غذایی با سالمونلا جلوگیری می کند.

مطالب مرتبط  رژیم لاغری سی روزه برای کاهش وزن: 1200 کالری

غذاهای حاوی تخم مرغ خام یا نیم پز مانند سس مایونز خانگی، آیولی، موس یا خمیر کیک را نخورید. خوردن محصولات تجاری و غیر یخچالی حاوی تخم مرغ اشکالی ندارد، اما مطمئن شوید که آنها را به درستی نگهداری کنید.

از تخم مرغ های کثیف یا تخم مرغ هایی که قبل از استفاده ترک خورده و ذخیره شده اند استفاده نکنید.

گوشت

گوشت کمیاب نخورید گوشت نپخته ممکن است حاوی توکسوپلاسما یا سالمونلا باشد. تمام گوشت و مرغ را کاملاً بپزید تا بخار داغ شود و اثری از صورتی نباشد. مراقب گوشت خوک، سوسیس و کالباس و گوشت چرخ کرده از جمله برگر باشید.

پس از تهیه گوشت خام تمامی سطوح و ظروف را به خوبی بشویید. از تخته خردکن و چاقوی جداگانه استفاده کنید. همچنین مهم است که به یاد داشته باشید پس از دست زدن یا دست زدن به گوشت خام، دست های خود را بشویید.

از مصرف گوشت های سرد مانند سالامی، ژامبون، چوریزو و پپرونی خودداری کنید. اگر آنها را حداقل در دمای 75 درجه سانتیگراد پخته و بلافاصله مصرف کنید، خوردن آنها اشکالی ندارد.

گوشت های سرد را از پیشخوان ها و ساندویچ بارها، گوشت های آماده برش خورده بسته بندی شده یا مرغ آماده سرد پخته شده نخورید. از انواع پاته اجتناب کنید. اینها ممکن است حاوی لیستریا باشند. مرغ داغ اگر بلافاصله آن را بخورید خوب است.

مصرف جگر یا فرآورده های کبدی، مانند پاته جگر یا سوسیس جگر را محدود کنید – بیش از 50 گرم در هفته مصرف نکنید، زیرا حاوی مقدار زیادی ویتامین A هستند.

ماهی و غذای دریایی

ماهی حاوی پروتئین و اسیدهای چرب ضروری امگا 3 است، بنابراین مصرف آن در بارداری توصیه می شود. با این حال، مهم است که مصرف ماهی با سطوح بالاتر جیوه را محدود کنید.

با پیروی از این دستورالعمل ها می توانید این کار را انجام دهید (به خاطر داشته باشید که یک وعده 150 گرم است):

کوسه (که به آن فلیک نیز گفته می شود)، نوک پهن، مارلین و اره ماهی نباید بیش از یک بار در هر 2 هفته خورده شوند. در این دوره 2 هفته ای ماهی دیگری نخورید.

نارنجی رافی (همچنین به آن سوف دریای عمیق نیز گفته می شود) و گربه ماهی نباید بیش از یک بار در هفته خورده شوند. در آن هفته ماهی دیگری نخورید.

هر ماهی یا غذای دریایی دیگر نباید بیش از 2 تا 3 بار در هفته مصرف شود.

ماهی و غذاهای دریایی تازه پخته شده برای خوردن در این دستورالعمل ها بی خطر هستند. اطمینان حاصل کنید که آنها را حداقل در دمای 63 درجه سانتیگراد بپزید و بلافاصله آنها را بخورید.

ماهی یا غذاهای دریایی خام یا سرد شده نخورید. این شامل صدف خام، ساشیمی و سوشی، غذاهای دریایی آماده دودی و میگوهای سرد آماده پخته شده است. اینها خطر بیشتری برای آلودگی لیستریا دارند.

مطمئن ترین راه برای لذت بردن از سوشی این است که خودتان درست کنید. انواع کاملاً پخته یا گیاهی را انتخاب کنید. از خرید سوشی خودداری کنید.

میوه و سبزیجات

از سالادهای میوه یا سبزیجات از قبل آماده یا بسته بندی شده، از جمله سالادهای موجود در بوفه و سالاد بار، خودداری کنید. آنها در معرض خطر آلودگی لیستریا هستند.

مطالب مرتبط  رژیم غذایی مناسب برای لاغری شکم و پهلو

خربزه یا هر نوع جوانه ای نخورید، زیرا ممکن است حاوی لیستریا یا سالمونلا باشد.

میوه ها، سبزیجات و گیاهان را بشویید تا تمام آثار خاک و کثیفی از بین برود. توکسوپلاسما گاهی اوقات در خاک یافت می شود.

دانه های کنجد ممکن است حاوی سالمونلا باشند، بنابراین بهتر است از تمام محصولات کنجد مانند هوموس، تاهین و حلوا خودداری کنید.

آیا می توانم در دوران بارداری الکل مصرف کنم؟

ممنوعیت غذایی در دوران بارداری

هیچ سطح مطمئنی از الکل وجود ندارد که بتوانید در دوران بارداری خود داشته باشید. چه در حال برنامه ریزی برای بارداری باشید، چه در حال باردار شدن یا شیردهی، نوشیدن الکل مطمئن ترین گزینه است زیرا الکل می تواند به جنین شما آسیب برساند.

آیا می توانم در دوران بارداری کافئین مصرف کنم؟

ممنوعیت غذایی در دوران بارداری یعنی نگهداری سالم خود و کودکتان. لازم نیست کافئین را به طور کامل قطع کنید، اما بیش از 200 میلی گرم در روز مصرف نکنید. مقادیر تقریبی کافئین موجود در غذاها و نوشیدنی ها عبارتند از:

  • 1 قاشق چایخوری قهوه فوری: 80 میلی گرم
  • 1 شات قهوه اسپرسو: 145 میلی گرم
  • 1 فنجان چای: 50 میلی گرم
  • قوطی کولا 375 میلی لیتری: 36.4 میلی گرم
  • قوطی 250 میلی لیتری نوشیدنی انرژی زا: 80 میلی گرم
  • 100 گرم شکلات شیری: 20 میلی گرم

برای کاهش مصرف کافئین، به جای چای، قهوه و کولا معمولی، از چای و قهوه بدون کافئین، آب میوه یا آب معدنی استفاده کنید.

مصرف نوشیدنی های انرژی زا در دوران بارداری توصیه نمی شود زیرا ممکن است حاوی سطوح بالایی از کافئین یا گوارانا (که همچنین حاوی کافئین است) باشد.

آیا می توانم در دوران بارداری غذاهای باقی مانده بخورم؟

در مصرف غذای باقی مانده احتیاط کنید، زیرا ممکن است به لیستریا آلوده شود. اگر می خواهید باقی مانده غذاها را بخورید، آنها را مستقیماً در یخچال در ظرف دربسته قرار دهید. آنها را بیش از یک روز نگه ندارید و آنها را تا حداقل 60 درجه سانتیگراد گرم کنید.

آیا می توانم غذاهایی بخورم که ممکن است کودکم به آنها حساسیت داشته باشد؟

خوردن بادام زمینی یا غذاهای حاوی بادام زمینی (مانند کره بادام زمینی) در دوران بارداری خوب است، مگر اینکه به آنها حساسیت داشته باشید. همچنین خوردن غذاهای دیگری که بسیار آلرژی زا هستند نیز خوب است. حذف این غذاها از رژیم غذایی در دوران بارداری توصیه نمی شود، زیرا نشان داده نشده است که این کار از آلرژی در کودک شما جلوگیری می کند.

×
×

سبد خرید