مزایای استفاده از شیر مادر در تغذیه نوزاد
شیر مادر بهترین غذایی است که می توانید به نوزاد جدید خود بدهید. انجمن اطفال کانادا تغذیه انحصاری با شیر مادر را برای 6 ماه اول زندگی توصیه می کند. در حدود 6 ماهگی، کودک شما برای سایر غذاها آماده می شود، اما تا زمانی که برای شما و کودکتان راحت باشد، می توانید به […]

شیر مادر بهترین غذایی است که می توانید به نوزاد جدید خود بدهید. انجمن اطفال کانادا تغذیه انحصاری با شیر مادر را برای 6 ماه اول زندگی توصیه می کند. در حدود 6 ماهگی، کودک شما برای سایر غذاها آماده می شود، اما تا زمانی که برای شما و کودکتان راحت باشد، می توانید به شیردهی ادامه دهید، حتی تا سنین کودکی. شیر مادر در تغذیه نوزاد مهم ترین رکن برنامه غذایی او است.

اهمیت شیر مادر در تغذیه نوزاد

شیر مادر در تغذیه نوزاد

به طور طبیعی و منحصر به فرد توسط هر مادری برای نوزاد خود تولید می شود. بنابراین کودک شما کمتر در معرض مواد آلرژی زا خارجی قرار می گیرد.

حاوی آنتی بادی ها و سایر عوامل ایمنی است که به جلوگیری از بیماری کمک می کند.

دارای مقدار و کیفیت مناسب مواد مغذی برای برآوردن اولین نیازهای غذایی کودک شما.

برای سیستم گوارشی کودک شما آسان است، بنابراین احتمال کمتری برای یبوست یا اسهال وجود دارد.

شیردهی بهترین شروع را برای کودک شما فراهم می کند، اما همیشه آسان نیست. مشکلات رایج است. از درخواست کمک و حمایت نترسید – این موضوع وجود دارد (به «اگر در مورد شیردهی سؤالی دارم از چه کسی بپرسم؟» مراجعه کنید.

مادران شیرده چه بخورند؟

شیر مادر در تغذیه نوزاد

شیردهی کالری می سوزاند، بنابراین مهم است که انواع غذاهای مغذی بخورید و مایعات فراوان بنوشید. لازم نیست در دوران شیردهی از مصرف شیر، تخم مرغ، بادام زمینی یا سایر غذاها اجتناب کنید. هیچ مدرکی مبنی بر اینکه اجتناب از برخی غذاها از بروز آلرژی در کودک شما جلوگیری می کند وجود ندارد.

در دوران شیردهی باید از رژیم گرفتن خودداری کنید.

آغوز چیست؟

آغوز اولین شیری است که در روزهای اولیه پس از تولد کودک شما تولید می شود. گاهی اوقات ضخیم و مایل به زرد است، اما می تواند نازک و آبکی نیز باشد. آغوز بسیار غنی از پروتئین ها، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی بادی های ضد عفونت است که فقط در شیر مادر یافت می شود.

زمانی که رنگ آغوز به رنگ سفید شیری در می آید، متوجه خواهید شد که آغوز شما در حال تبدیل شدن به شیر مادر است. سینه های شما نیز ممکن است احساس سیری کنید. این به عنوان «ورود شیر» شما شناخته می شود. مدت زمانی که طول می کشد تا شیر وارد شود از مادری به مادر دیگر متفاوت است. اگر شیر شما طی ۷۲ ساعت پس از تولد نوزادتان وارد نشده است، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.

مطالب مرتبط  کالری هویچ پلو چقدر است؟

چگونه بفهمم که زمان تغذیه است؟

شیر مادر در تغذیه نوزاد

شما همیشه باید به نوزاد در صورت نیاز غذا بدهید، یعنی هر زمان که گرسنه است به او غذا بدهید. با این حال، در چند روز اول زندگی، غیرمعمول نیست که نوزادان برای تغذیه از خواب بیدار شوند. اگر این رفتار تا هفته دوم زندگی ادامه داشت، با پزشک خود صحبت کنید. در چند هفته اول، نوزادان باید 8 تا 12 بار در یک دوره 24 ساعته شیر مادر بخورند. اجازه دهید کودک شما سرعت را تنظیم کند. معمولا شیر مادر در تغذیه نوزاد تا ۶ ماهگی تمامی مواد مغذی را پوشش می‌دهد.

گاهی اوقات نوزادان می خواهند که برای مدت کوتاهی اما به دفعات بیشتر شیر بخورند. این “تغذیه خوشه ای” نامیده می شود و اغلب در عصر اتفاق می افتد. “تغذیه خوشه ای” طبیعی است و ممکن است به این معنی باشد که کودک شما در حال جهش رشد است. این روش کودک شما برای تحریک تولید شیر شما است.

چگونه بفهمم که کودکم خوب تغذیه می کند؟

به کودک خود تا زمانی که می‌خواهد از هر سینه شیر بدهید و در هر شیردهی سینه‌ای را که با آن شروع می‌کنید تغییر دهید.

کودک شما به خوبی تغذیه می کند زمانی که:

  • صداهای کوتاه بلعیدن را می شنوید (صدای “K” ایجاد می کند) که با ترشح شیر به تدریج طولانی تر و عمیق تر می شوند.
  • او پس از غذا خوردن راضی است.
  • روند پرستاری دردناک نیست.
  • شش یا بیشتر پوشک خیس در یک دوره 24 ساعته.
  • مدفوع هایی که زرد، نرم و دانه دار هستند. در اوایل، اینها ممکن است بعد از هر بار تغذیه ظاهر شوند. پس از ماه اول، مدفوع ممکن است به همان اندازه مکرر نباشد (هر ۲ تا ۷ روز یک بار مدفوع)، اما باید نرم و زرد باشد.
  • کودک شما در حال افزایش وزن است.

چگونه بفهمم که کودکم خوب تغذیه نمی کند؟

شیر مادر در تغذیه نوزاد

کودک شما به خوبی تغذیه نمی کند زمانی که:

  • او بعد از غذا خوردن راضی نیست.
  • روند پرستاری دردناک است.
  • کودک شما وزن اضافه نمی کند.

چه چیز دیگری باید در مورد شیردهی و شیر مادر در تغذیه نوزاد بدانیم ؟

  • قبل از شیردهی دستان خود را بشویید.
  • اگر نوک سینه‌ها ترک خورده یا درد می‌کنند، سعی کنید بعد از هر بار شیردهی آن‌ها را در معرض هوا قرار دهید تا به طور طبیعی خشک شوند. همچنین می توانید از کرم لانولین استفاده کنید. شما می توانید یک محصول لانولین را در داروخانه محلی خود خریداری کنید. نوک سینه های ترک خورده یا دردناک اغلب نشانه ای از این است که چفت نوزاد مناسب نیست. در این مورد با پزشک یا متخصص شیردهی خود صحبت کنید.
  • از استفاده از صابون روی نوک پستان خودداری کنید. صابون روان کننده های طبیعی سینه های شما را از بین می برد.
  • برخی از زنان به ورم پستان مبتلا می شوند، یک عفونت باکتریایی جدی که باعث تورم دردناک سینه ها و گاهی تب می شود. اگر این علائم را دارید، به پزشک خود مراجعه کنید. ورم پستان با آنتی بیوتیک درمان می شود. توصیه می شود در طول درمان، شیردهی را ادامه دهید.
مطالب مرتبط  قهوه در رژیم غذایی سم خالص یا درمان معجزه آسا؟

چه زمانی باید شیر مادر را بدوشم؟

شیر مادر در تغذیه نوزاد

از آنجا که شیر مادر در تغذیه نوزاد بیار مهم است، درصورت نبود مادر بهتر است که شیر او دوشیده شود. اگر سینه‌های شما پر شده باشد (بزرگ، دردناک و احساس سیری شدید)، ممکن است نوزاد شما در بستن آن مشکل داشته باشد. مقداری شیر را با ماساژ دادن یا فشار دادن به سینه با دست به آرامی بنوشید. این ممکن است به کودک شما کمک کند که بچسبد.

اگر در طول زمان شیردهی از کودک خود دور هستید، می توانید شیر مادر خود را بدوشید. این به کودک شما این امکان را می دهد که شیر مادر را از فنجان یا شیشه شیر در زمانی که شما در دسترس نیستید بنوشد.

دوشیدن شیر مادر نیز راهی برای ادامه شیردهی در زمانی است که کودک شما تحت مراقبت از کودک است. مطمئن شوید که مرکز یا خانه دارای یخچال است. شیر مادر باید تا زمان شیردهی سرد نگه داشته شود.

شیر دوشیده شده مادر چگونه باید ذخیره شود؟

شیر دوشیده شده باید در ظرف تمیزی مانند بطری شیشه ای یا کیسه های شیر برای شیر مادر با تاریخ درج شده نگهداری شود. کیسه های پلی اتیلن پلاستیکی مانند روکش بطری های تجاری و ظروف ساخته شده از بیسفنول A (BPA) توصیه نمی شود زیرا می توانند بر کیفیت شیر شما تأثیر بگذارند.

شیر مادر را می توان برای موارد زیر ذخیره کرد:

  • 6 تا 8 ساعت در دمای اتاق (نه گرمتر از 25 درجه سانتیگراد [77 درجه فارنهایت])،
  • تا 5 روز در یخچال (در دمای کمتر از 4 درجه سانتیگراد [<39 درجه فارنهایت])،
  • 2 هفته در یخچال فریزر خود (نه در در)
  • 3-6 ماه در محفظه فریزر یک یخچال با درهای جداگانه، یا
  • 6 تا 12 ماه در یک فریزر نوع سینه جداگانه (در دمای زیر 20- درجه سانتیگراد [-4 درجه فارنهایت]).
  • هرگز شیر تازه مادر را با شیر مادر سرد یا منجمد مخلوط نکنید زیرا می تواند باعث رشد باکتری ها و مسمومیت غذایی شود.

مهم ترین دلایل عدم استفاده از شیر مادر در تغدیه نوزاد

به ندرت دلایلی برای عدم شیردهی وجود دارد. مگر آنکه :

  • اگر شیمی درمانی می کنید (به خصوص سیکلوسپورین، متوترکسات، بروموکریپتین، سیکلوفسفامید، دوکسوروبیسین)، مبتلا به بیماری HIV یا مصرف داروهای خیابانی (به ویژه PCP)، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است به شما توصیه شود که از شیر مادر خودداری کنید.

  • اگر مشکل پزشکی دارید یا از داروهای تجویزی استفاده می کنید، همیشه قبل از شیر دادن به کودک خود با پزشک خود صحبت کنید. ادامه شیردهی با اکثر داروهای تجویزی بی خطر است زیرا فقط مقادیر کمی از شیر مادر شما عبور می کند.
مطالب مرتبط  کالری دلمه برگ مو چقدر است؟

وقتی نمی توانم به نوزادم شیر بدهم چه چیزی به او بدهم؟

  • اگر شیردهی گزینه مناسبی نیست، برای 12 ماه اول از شیر خشک غنی شده با آهن استفاده کنید.

  • فرمول باید بر پایه شیر گاو باشد.
  • شیر خشک های خانگی ساخته شده از کنسرو، تبخیر شده، شیر کامل (گاو یا بز) به عنوان جایگزین شیر مادر توصیه نمی شود.
  • برنج یا سایر نوشیدنی های گیاهی، حتی زمانی که غنی شده باشند، به عنوان جایگزین شیر مادر مناسب نیستند، زیرا از نظر تغذیه ای برای نوزادان ناقص هستند. هیچ مدرکی مبنی بر اینکه شیر خشک حاوی سویا از ابتلای کودک شما به آلرژی جلوگیری کند وجود ندارد.
  • شیرخشک های مبتنی بر سویا برای نوزادان تنها در صورتی باید به عنوان جایگزینی برای شیرخشک های مبتنی بر شیر گاو استفاده شود که کودک شما مبتلا به گالاکتوزمی باشد (اختلال نادری که بر نحوه پردازش قند ساده توسط بدن کودک تأثیر می گذارد) یا اگر کودک شما نمی تواند محصولات لبنی را برای فرهنگ سازی مصرف کند. یا دلایل مذهبی
  • اگر مطمئن نیستید کدام شیر خشک برای کودکتان بهترین است، با پزشک خود صحبت کنید.
  • از آنجایی که ویتامین D از قبل به شیر خشک نوزاد اضافه شده است، اکثر نوزادان ترم که با شیر خشک تغذیه می شوند نیازی به مکمل ندارند. با این حال، کودکانی که با شیر خشک در جوامع شمالی تغذیه می‌شوند، باید از اکتبر تا آوریل مکمل 400 واحد بین‌المللی در روز دریافت کنند تا اطمینان حاصل شود که ویتامین D کافی دارند.

آیا می توانم از شیر مادر اهدا کننده در تغذیه نوزاد  استفاده کنم؟

شیر مادر پاستوریزه اهدایی در جهان در حال حاضر برای نوزادان بیمار و بستری شده در بیمارستان استفاده می شود که مادران آنها قادر به شیر دادن نیستند. به اشتراک گذاری غیررسمی شیر شیر انسان اهداکننده غیر پاستوریزه (بدون مراجعه به بانک شیر انسان) توصیه نمی شود. خطر بالقوه آلودگی شیر به باکتری یا ویروس، عدم کنترل بر جمع آوری و نگهداری صحیح شیر و اغلب عدم آگاهی از تاریخچه سلامت اهداکننده وجود دارد. شیر خشک نوزاد، زمانی که شیر مادر در دسترس نباشد، جایگزین ایمن تر شیر مادر در نظر گرفته می شود.

×
×

سبد خرید