تاثیر پریود بر شیردهی
سوال رایجی که از مادران باردار و تازه متولد شده می شنویم این است که  تاثیر پریود بر شیردهی چیست؟در حالی که هیچ پاسخ دقیقی برای بازگشت پریود شما پس از بچه دار شدن وجود ندارد، شیردهی تاثیر دارد. پریود نشدن یکی از اولین نشانه های بارداری است. هورمون های بارداری در بدن شما باعث […]

سوال رایجی که از مادران باردار و تازه متولد شده می شنویم این است که  تاثیر پریود بر شیردهی چیست؟در حالی که هیچ پاسخ دقیقی برای بازگشت پریود شما پس از بچه دار شدن وجود ندارد، شیردهی تاثیر دارد. پریود نشدن یکی از اولین نشانه های بارداری است. هورمون های بارداری در بدن شما باعث دوری قاعدگی شما می شود که در صورت انتخاب شیردهی ممکن است مدت بیشتری طول بکشد. اما آیا هنوز هم می توان باردار شد؟ به خواندن ادامه دهید!

آنچه باید در مورد تاثیر پریود بر شیردهی بدانید

تاثیر پریود بر شیردهی

در حالی که تأثیرات شیردهی بر باروری به صورت فردی بسیار متفاوت است، به طور کلی هر چه کودک بیشتر با شیر مادر تغذیه شود، دوره های شما دیرتر از سر گرفته می شود. بازه زمانی چیزی که “عادی” در نظر گرفته می شود طولانی است و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. چرخه های قاعدگی برخی از زنان به زودی پس از زایمان از سر گرفته می شود و برخی دیگر تا زمانی که نوزاد از شیر گرفته نشود، دوره های قاعدگی خود را از سر نمی گیرند. چرا تفاوت؟ تفاوت‌های هورمونی و فیزیولوژیکی فردی می‌تواند عاملی برای شیر دادن به نوزادتان باشد. علاوه بر این، برخی از زنان قبل از شش ماه پس از زایمان یک دوره غیر تخمک گذاری دارند، اما برای چندین ماه دوباره پریود نمی شوند

مطالب مرتبط  راهکارهای تثبیت وزن

نکات مهم درباره تاثیر پریود بر شیردهی

تاثیر پریود بر شیردهی

اگر به نوزاد خود شیر می دهید، ممکن است تا چند ماه پس از زایمان، دوره های قاعدگی شما برنگردد. این به این دلیل است که هورمونی که باعث تولید شیر می شود، پرولاکتین نیز مانع از تخمک گذاری و پریود شدن شما می شود. اگر روز و شب شیر می دهید، ممکن است تا یک سال قبل از بازگشت قاعدگی شما باقی بماند.

فاکتورهای زیادی تعیین می کنند که چه زمانی پریود شما در دوران شیردهی برمی گردد. این شامل:

  • هر چند وقت یکبار به کودک خود با شیشه شیر شیر می دهید
  • نحوه واکنش بدن شما به تغییرات هورمونی
  • چند وقت یکبار و چه مدت کودک شما شیر می دهد
  • اگر کودک شما فقط با بطری تغذیه می شود، ممکن است متوجه شوید که دوره قاعدگی شما مدت کوتاهی پس از تولد باز می گردد.

اولین پریود شما بعد از تولد

اگر به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می کنید، ممکن است اولین دوره قاعدگی شما برای چند ماه یا 1 تا 2 سال در صورت ادامه شیردهی باز نگردد. اگر کودک خود را با شیشه شیر یا نیمه شیر می دهید، ممکن است قاعدگی شما به محض 3 هفته پس از زایمان بازگردد.

پس از بازگشت، دوره های شما ممکن است نامنظم باشد، به خصوص اگر هنوز شیر تولید می کنید (شیردهی). مدت زمان پریود شما نیز می تواند تغییر کند. پریود نشدن یا حتی چند ماه قبل از دوره بعدی شما غیرعادی نیست.

زمانی که شروع به کاهش مدت زمان شیردهی می کنید، قاعدگی شما باید به روال معمول خود بازگردد. ممکن است در ابتدا متوجه لکه بینی (خونریزی خفیف) شوید.

اگر در حین شیردهی دوره های نامنظم دارید، مانند لکه بینی مداوم، خونریزی شدیدتر از حد معمول یا سیکل های طولانی مدت، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است دلایل دیگری به غیر از شیردهی وجود داشته باشد. پزشک شما باید معاینه کاملی انجام دهد و ممکن است نیاز به انجام آزمایشاتی برای رد علل دیگر داشته باشد.

مطالب مرتبط  دستگاه لاغری RF چیست ؟

اگر پریودتان برگشت، به این معنی است که شما دوباره بارور شده اید و ممکن است باردار شوید، حتی در دوران شیردهی. در دوران شیردهی در مورد روش های پیشگیری از بارداری با پزشک یا پرستار خود صحبت کنید.

تاثیر پریود بر شیردهی چگونه است؟

تاثیر پریود بر شیردهی

بازگشت پریود شما باید تأثیر کمی بر شیر مادر داشته باشد، بنابراین در صورت تمایل می توانید به شیردهی ادامه دهید. برخی از زنان درست قبل از شروع قاعدگی یا برای چند روز پس از آن کاهش موقتی در مقدار شیر تولید می کنند، اما زمانی که هورمون ها به سطح طبیعی خود بازگردند، دوباره افزایش می یابد.

.

خونریزی بعد از زایمان: آیا این دوره پریود من است؟

خونریزی که بلافاصله بعد از زایمان تجربه می کنید ممکن است مانند یک دوره به نظر برسد، اما این چیزی نیست که هست. این مخلوطی از خون، مخاط و بافت پوشش داخلی رحم شما به نام لوچیا است. لوچیا با خونریزی قرمز روشن شروع می شود، می تواند بسیار شدید باشد و ممکن است حاوی لخته های خون باشد. پس از چند روز، خونریزی کاهش می یابد و رنگ آن صورتی یا روشن تر می شود. لوچیا و لکه بینی می توانند تا شش هفته ادامه داشته باشند.

بنابراین، اولین قاعدگی واقعی پس از زایمان، تقریباً شش هفته است. اگر تصمیم به عدم شیردهی دارید، معمولاً می توانید انتظار داشته باشید که قاعدگی در عرض سه ماه بازگردد. اما باز هم، هر کس متفاوت است، بنابراین چارچوب زمانی متفاوت است. شیردهی می تواند پریود شما را طولانی تر کند، اما قطعیت ندارد. در صورت بروز موارد زیر ممکن است زودتر پریود شوید:

مطالب مرتبط  ممنوعیت غذایی در دوران بارداری

  • شیر دادن را انتخاب کنید
  • شیردهی گهگاهی، نه منحصراً
  • از یک بطری برای برخی از تغذیه استفاده کنید
  • شروع به دادن غذاهای جامد به فرزندان خود کنید
  • شروع به از شیر گرفتن فرزند خود کنید

آیا می توانم در دوران شیردهی و قبل از اولین قاعدگی باردار شوم؟

تاثیر پریود بر شیردهی

آره! از آنجایی که تخمک گذاری قبل از چرخه قاعدگی شما اتفاق می افتد، ممکن است قبل از اولین سیکل قاعدگی بعد از زایمان باردار شوید. با ارائه دهنده OBGyn خود در مورد گزینه های ایمن پیشگیری از بارداری در دوران شیردهی صحبت کنید.

اگر قاعدگی من در حالی که هنوز شیر می‌دهم برگردد چه؟

این یک احتمال است و اصلا غیرعادی نیست. شیردهی در دوران قاعدگی برای شما و کودکتان کاملاً بی خطر است. شیر مادر شما هنوز سالم و مغذی است. اما تغییرات هورمونی منتهی به پریود می تواند شیر و الگوی تغذیه شما را برای چند روز تحت تاثیر قرار دهد. کودک شما ممکن است متوجه تغییر طعم شیر شود زیرا سطح سدیم و کلرید در شیر بالا می رود در حالی که پتاسیم و لاکتوز کاهش می یابد. این باعث می شود شیر مادر در این مدت شورتر و شیرین تر شود.

×
×

سبد خرید