کالری ذرت و جایگاه آن در رژیم غذایی متعادل
کالری ذرت
ذرت یکی از پرمصرف ترین سبزیجات است. همه شما حتماض خوراکی های تهیه شده از ذرت خشک یا تازه را نوش جان کرده اید. برای مثال بارها و بارها در حین تماشای سریال مورد علاقه خود یک کاسه پاپ کورن میل کرده اید. یا از خوردن ذرت تنوری یا ذرت آب پز شده و یا […]

ذرت یکی از پرمصرف ترین سبزیجات است. همه شما حتماض خوراکی های تهیه شده از ذرت خشک یا تازه را نوش جان کرده اید. برای مثال بارها و بارها در حین تماشای سریال مورد علاقه خود یک کاسه پاپ کورن میل کرده اید. یا از خوردن ذرت تنوری یا ذرت آب پز شده و یا ذرت مکزیکی در کنار خانواده لذت برده اید. همچنین از آرد ذرت برای تهیه دسرها و غذاهای مختلف استفاده کرده اید. اما آیا می دانید ذرت چقدر کالری دارد و با میل کردن هر کدام از این خوراکی ها چند کالری انرژی دریافت می کنید. آیا ذرت می تواند غذای خوبی برای یک رژیم غذایی سالم باشد؟ اگر به سلامتی خود اهمیت می دهید و به تازگی تصمیم گرفته اید تعادل میان کالری دریافتی و مصرفی بدنتان را حفظ کنید، لازم است با میزان کالری ذرت و سایر مواد غذایی آشنا شوید.

مطالب مرتبط  نکات و اصول کاهش وزن سالم

کالری ذرت

کالری ذرت در چند حالت مختلف از پخت

ذرت دارای مقادیر فراوانی از فیبر، کربوهیدرات و انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است. همانطور که گفتیم ذرت را می توانید به شیوه های مختلف طبخ کنید. با توجه به اینکه طریقه پخت مواد غذایی و همچنین مواد افزودنی مختلفی که به آن ها اضافه می کنید، میزان کالری آن ها را تغییر می دهد ممکن است ارزش غذایی ذرت نیز طی شیوه های مختلف پخت تغییر یابد. در اینجا مقدار انرژی موجود ذرت در چند حالت مختلف را بیان می کنیم.

  • ذرت خام

به طور متوسط کالری ذرت خام در هر صد گرم حدود ۸۶ کالری انرژی می باشد. با این حساب، یک ذرت با اندازه متوسط تقریبا ۷۷ کالری انرژی دارد.

  • ذرت بوداده (با روغن)

ذرت بو داده خوراکی مورد علاقه بسیاری از بچه ها و حتی بزرگسالان است. اگر شما هم عاشق پاپ کورن هستید بد نیست بدانید که هر ۱۰۰ گرم ذرت بوداده که با افزودن روغن آماده شده است دارای ۵۰۰ کالری انرژی می باشد. همین مقدار ذرت بوداده دارای حدود ۵۷ گرم کربوهیدرات بوده و فاقد کلسترول است.

  • ذرت بوداده (بدون روغن)

ذرت بوداده را بدون روغن هم می توان درست کرد. قطعا در این حالت مقدار انرژی آن کمتر خواهد بود. به طوری که هر ۱۰۰ گرم ذرت بوداده ای که بدون روغن آماده شده است حدود ۳۸۰ کالری انرژی دارد. کربوهیدرات این میزان از ذرت در این حالت از طبخ تقریبا برابر ۸۰ گرم است.

  • ذرت آب پز

ذرت در حالت آب پز شده دارای حدود ۱۰۸ کالری انرژی در هر ۱۰۰ گرم می باشد. در این حالت، میزان کربوهیدرات کل، ۲۵ گرم و میزان کلسترول صفر می باشد.

  • ذرت تنوری

در هر شرایطی هم که باشید. گرسنه یا سیر و .. از یک ذرت داغ تنوری نمی توانید بگذرید. علی الخصوص اگر در هوای سرد زمستان و بر روی زغال آماده شده باشد. بد نیست بدانید که هر ۱۵۰ گرم ذرت تنوری که تقریبا برابر با یک لیوان ذرت است دارای مقدار ۱۷۵ کالری انرژی است. کربوهیدرات کل در این حالت برابر ۲۷ گرم می باشد.

  • ذرت خشک شده

هر صد گرم ذرت خشک نیز به طور متوسط دارای ۳۶۵ کالری انرژی بوده و کربوهیدرات کل آن برابر با ۷۴ گرم می باشد.

مطالب مرتبط  خستگی بهاری و تاثیر آن در افزایش وزن

فعالیت هایی که می تواند ۱۰۰ کالری انرژی را بسوزاند

حال که از میزان انرژی دریافتی خود از مصرف ذرت را دریافتید می توانید در ازای هر ۱۰۰ کالری مصرفی خود به دلخواه یکی از این حرکات را انجام دهید:

۹دقیقه بدوید

۱۵ دقیقه شنا کنید و یا به سونا بروید.

۴ دقیقه دوچرخه سواری کنید.

۲۵ دقیقه والیبال بازی کنید.

۱۵ دقیقه کوهنوردی کنید.

×
×

سبد خرید