کالری دلمه بادمجان چقدر است؟
دلمه بادمجان یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین غذاهای ایرانی است. منشا این غذا به قفقاز، روسیه و آسیای مرکزی برمی گردد. دلمه انواع مختلفی دارد از جمله دلمه برگ انگور، دلمه بادمجان، دلمه برگ کلم، دلمه پیاز و دلمه گوجه فرنگی که اغلب در فصل بهار طبخ می شود. مواد اصلی این غذای […]

دلمه بادمجان یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین غذاهای ایرانی است. منشا این غذا به قفقاز، روسیه و آسیای مرکزی برمی گردد. دلمه انواع مختلفی دارد از جمله دلمه برگ انگور، دلمه بادمجان، دلمه برگ کلم، دلمه پیاز و دلمه گوجه فرنگی که اغلب در فصل بهار طبخ می شود. مواد اصلی این غذای خوشمزه بادمجان، گوشت چرخ کرده، برنج، سبزیجات و پیاز است. کالری دلمه بادمجان حدودا ۲۰۰ کالری است.

 

 

کالری دلمه بادمجان چقدر است؟

کالری دلمه بادمجان

دلمه بادمجان علاوه بر طعم بی‌نظیر، فواید زیادی هم برای سلامتی به همراه دارد. مقادیر کافی پتاسیم و فیبر به همراه دارد و در هر وعده تنها 25 کالری انرژی و 1 گرم چربی وجود دارد که آن را برای افرادی که به دنبال لاغری و کاهش وزن هستند، مناسب می‌سازد. دلمه بادمجان حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین A و C نیز هست که به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب کمک می‌کنند. همچنین دلمه بادمجان سرشار از مواد شیمیایی گیاهی به نام پلی‌فنول است که می‌توانند به سلول‌ها در پردازش بهتر قند در افراد دیابتی کمک کنند.

 

جدول ارزش غذایی و کالری دلمه بادمجان

تشکیل دهنده اصلی مقدار در100 گرم
انرژی (کالری) 163 کیلوکالری
کربوهیدرات 14.20 گرم
پروتئین 7.79 گرم
چربی 8.83 گرم
آب 93.91 گرم
فیبر 3.14 گرم
قند 2.62 گرم
کلسترول 20.44 میلی گرم
نام ویتامین مقدار در 100 گرم
ویتامین A 51.79 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 3.42 میلی گرم
ویتامین K 44.79 میکروگرم
ویتامین C 7.43 میلی گرم
تیامین (B1) 0.10 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.10 میلی گرم
نیاسین (B3) 2.31 میلی گرم
کولین (B4) 31.35میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.49 میلی گرم
ویتامین B6 0.18 میلی گرم
فولات (B9) 33.24میکروگرم
ویتامین B12 0.25 میلی گرم
نام ماده معدنی مقدار در 100 گرم
کلسیم 38.98 میلی گرم
آهن 1.42 میلی گرم
منیزیم 28.96 میلی گرم
فسفر 87.98 میلی گرم
پتاسیم 307.22 میلی گرم
سدیم 490.70 میلی گرم
روی 1.22 میلی گرم
مس 0.13 میلی گرم
منگنز 0.32 میلی گرم
سلنیم 3.25 میکروگرم
مطالب مرتبط  کاهش وزن اصولی چگونه است؟

 

 

.

عناصری که در کالری دلمه بادمجان تاثیر دارد:

 

8 عدد بادمجان ورقه شده

3 عدد گوجه فرنگی

3 عدد پیاز

½ فنجان برنج

½ فنجان لپه

4 حبه سیر

200 گرم سبزیجات ورقه شده

100 گرم گوشت چرخ کرده

رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

زردچوبه و روغن به میزان لازم

 

 

چگونه بک دلمه بادمجان رژیمی درست کنیم؟

کالری دلمه بادمجان

گام یک

 

برای تهیه دلمه بادمجان ابتدا ماهی کاد را در ظرف آب به مدت حداقل 4 ساعت خیس کنید تا ورم آن برطرف شود. آنها را روی حرارت متوسط قرار دهید و لپه ها را به مدت 1 ساعت بپزید.

 

 

نخود خرد شده پخته شده

مرحله دوم

 

برنج را در ظرفی حاوی آب و نمک خیس کنید سپس یک قابلمه مناسب را تا نیمه از آب پر کنید و 1 قاشق غذاخوری روغن و 1 قاشق چایخوری نمک به قابلمه اضافه کنید. سپس قابلمه را روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب به جوش بیاید.

 

مرحله سوم

 

بعد از اینکه آب به نقطه جوش رسید، برنج خیس خورده را به قابلمه اضافه کنید و بگذارید 7 تا 10 دقیقه بپزد. پس از نرم شدن دانه های برنج و سفت شدن مغز آن ها، آن ها را با آب سرد بشویید و کنار بگذارید.

 

مرحله چهارم

 

دو عدد پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و با کمی روغن در تابه ای مناسب تفت دهید تا طلایی شود. سپس دو عدد سیر را خرد کرده و به پیازها اضافه کنید و تفت دهید.

 

مرحله پنجم

 

گوشت چرخ کرده را به همراه مقداری زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به مخلوط سیر و پیاز اضافه کنید و خوب تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و تفت دهید تا طعم خام رب گوجه فرنگی گرفته شود.

 

مرحله ششم

 

در این مرحله لپه ها را اگر نرم هستند آبکشی کنید و به تابه حاوی گوشت چرخ کرده اضافه کنید. در مرحله بعد سبزی ها را خرد کرده و به تابه اضافه می کنیم و حرارت را کمی زیاد می کنیم و مواد را مدام هم می زنیم تا سبزی ها آب نشوند.

 

مرحله هفتم

 

بعد از اینکه سبزی دلمه کمی سرخ شد و تغییر رنگ داد درب تابه را به مدت 5 دقیقه می گذاریم سپس برنج را اضافه می کنیم و با مواد دیگر مخلوط می کنیم.

 

 

پر کردن دلمه

مرحله هشتم

مطالب مرتبط  راهکارهای افزایش متابولیسم

 

پس از مخلوط شدن برنج با سایر مواد، اجازه دهید آب داخل تابه کاملا تبخیر شود، سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید. حالا با احتیاط درپوش بادمجان ها را بردارید سپس داخل بادمجان ها را خالی کنید.

 

مرحله نهم

 

وقتی بادمجان ها آماده شد آنها را در کمی روغن سرخ کنید تا کمی سرخ شوند و له نشوند. وقتی بادمجان ها سرخ شدند روغن اضافی آن را با حوله جدا کنید.

 

مرحله دهم

 

سیر و پیاز باقی مانده را به صورت نگینی خرد کنید و در قابلمه بزرگی تفت دهید تا سبک شوند. سپس گوجه ها را به قطعات کوچک خرد کرده و به قابلمه اضافه کرده و تفت دادن را ادامه دهید تا نرم شوند.

مرحله یازدهم

 

حالا دو لیوان آب جوش به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه اضافه کنید و اجازه دهید سس دلمه با حرارت زیاد غلیظ شود. در حین آماده شدن سس، مخلوط گوشت و برنج و لپه را داخل بادمجان ها بریزید و بادمجان ها را داخل سس قرار دهید.

 

چگونه کالری دلمه بادمجان را بسوزانیم؟

کالری دلمه بادمجان

شما می توانید با دویدن یا دویدن با سرعت 6 مایل در ساعت، 200 کالری روی تردمیل در 30 دقیقه بسوزانید. برای پیاده روی، باید برای مدت زمان مشابه با سرعت 4.5 مایل در ساعت راه بروید. یک قانون خوب این است که در هر مایل یا هر 10 دقیقه 100 کالری بسوزانید.

 

بنابراین، اگر بتوانید یک مایل 10 دقیقه ای روی تردمیل انجام دهید، در 30 دقیقه تقریباً 200 کالری می سوزانید. بدیهی است که اگر سرعت را افزایش دهید یا شیب را تغییر دهید و بدن خود را سخت تر کار کند، می توانید 200 کالری سریعتر روی تردمیل بسوزانید. با این حال، اگر به ورزش منظم برگردید یا به تازگی یک تردمیل با هدف دریافت 200 کالری در 30 دقیقه خریداری کرده باشید، یک تمرین عالی است.

 

  1. به تدریج سرعت را افزایش دهید

اگر خیلی سریع شروع کنید، به سرعت خود را خسته خواهید کرد و نمی توانید سرعت خود را حفظ کنید. با سرعت پیاده روی راحت شروع کنید و سپس به تدریج راه خود را به سرعت بالا ببرید. برای سوزاندن بیشترین میزان کالری نیازی به دویدن با سریع ترین سرعت ندارید. دویدن با سرعت متوسطی که بتوانید آن را روز به روز حفظ کنید، بسیار بهتر از فرسودگی بعد از 2 تمرین روی تردمیل است.

 

تمرینات اینتروال روشی عالی برای سوزاندن کالری بیشتر روی تردمیل است. HIIT شامل تناوب بین دوره های تمرین با شدت بالا و کم شدت است. به عنوان مثال، می توانید 30 ثانیه با سرعت دوید و سپس 1 دقیقه راه بروید. این چرخه را برای 20-30 دقیقه تکرار کنید. هدف با HIIT این است که ضربان قلب خود را به حداکثر خود برسانید و سپس آن را به یک ضربان ثابت کاهش دهید. سپس این کار را چندین بار تکرار کنید.

مطالب مرتبط  کالری هویچ پلو چقدر است؟

 

  1. یک هدف واقعی کاهش وزن تعیین کنید

اگر می خواهید وزن کم کنید، باید در مورد انتظارات خود واقع بین باشید. اشتباه رایجی که مردم مرتکب می شوند، تعیین یک هدف غیرواقعی کاهش وزن است. آنها فکر می کنند می توانند 20 پوند در 2 هفته یا 30 پوند در یک ماه کم کنند. این نه تنها ناسالم است، بلکه شما را در معرض ناامیدی قرار می دهد. یک رویکرد بهتر این است که بر کاهش 1-2 پوند در هفته تمرکز کنید. این ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما به مرور زمان اضافه می شود. و این یک هدف کاهش وزن پایدار است که در واقع می توانید به آن برسید.

 

  1. شیب ها را بگنجانید

قرار دادن شیب در تمرین تردمیل راهی عالی برای سوزاندن کالری بیشتر است. پیاده روی یا دویدن بر روی شیب می تواند به هدف قرار دادن گروه های عضلانی مختلف و همچنین افزایش شدت تمرین شما کمک کند. اکثر تردمیل ها دارای دامنه شیب بین 0 تا 20 درصد هستند و اگر از آنها استفاده نمی کنید کالری بالقوه زیادی روی میز باقی می گذارید.

 

  1. از جلیقه وزنه استفاده کنید

پوشیدن جلیقه وزنه بر روی تردمیل می تواند به افزایش کالری سوزانده شده کمک کند. وزن اضافی باعث می شود بدن شما سخت تر کار کند و در نتیجه کالری بیشتری سوزانده شود. جلیقه وزن مخصوصاً برای کسانی که از تردمیل برای پیاده روی استفاده می کنند مؤثر است. متأسفانه، کالری‌سنج تردمیل نمی‌داند که جلیقه وزنی پوشیده‌اید، بنابراین ممکن است برای محاسبه کالری سوزانده شده به ساعت بدنسازی نیاز داشته باشید.

 

×
×

سبد خرید