کالری برنج چقدر است؟
کالری برنج
کالری، واحد اندازه گیری انرژی است و به عبارتی، میزان انرژی ای که هر ماده غذایی به بدن شما منتقل می کند را مشخص می کند. اکثر رژیم های غذایی که جهت کاهش وزن و یا برای داشتن یک سبک زندگی سالم طراحی می شوند به نظارت فرد بر این فاکتور، یعنی میزان کالری دریافتی […]

کالری، واحد اندازه گیری انرژی است و به عبارتی، میزان انرژی ای که هر ماده غذایی به بدن شما منتقل می کند را مشخص می کند. اکثر رژیم های غذایی که جهت کاهش وزن و یا برای داشتن یک سبک زندگی سالم طراحی می شوند به نظارت فرد بر این فاکتور، یعنی میزان کالری دریافتی در طول روز و همچنین میزان کالری مصرفی در حین فعالیت های گوناگون تأکید دارند. از این رو، ما سعی می کنیم به بررسی میزان کالری مواد غذایی مختلف، به ویژه خوراکی هایی که در سبد غذایی ایرانی جایگاه ویژه ای دارند بپردازیم. برنج یکی از اصلی ترین غذاهای ما ایرانیان است. پس بد نیست اطلاعاتی در رابطه با کالری برنج از خام تا پخته و از کته تا آبکش و همچنین پلوها در دست داشته باشیم.

کالری انواع برنج

هر ۱۰۰ گرم برنج خام حاوی ۳۶۵ کالری انرژی می باشد. این عدد برای ۱۰۰ گرم برنجی که به صورت کته پخته شده است ۱۸۲ و برای ۱۰۰ گرم برنج آبکش شده ۱۸۰ کالری می باشد. البته اگر بخواهیم کالری چربی مورد استفاده را هم به این مقادیر اضافه کنیم، باید کالری هر ۱۰۰ گرم برنج پخته را حدود ۲۵۰ کالری در نظر بگیریم. در حالی که هر ۱۰۰ گرم برنج قهوه ای پخته دارای ۱۱۱ کالری انرژی می باشد. مقدار کالری برخی از انواع پلوهای پرطرفدار نیز به شرح زیر می باشند: (اعداد زیر میزان کالری هر کفگیر یعنی حدود ۶ قاشق پلو را نشان می دهند.)

  • لوبیاپلو ۲۵۰  کیلوکالری
  • عدس پلو ۱۸۰ کیلوکالری
  • ته چین با مرغ ۲۴۰ کیلوکالری
  • باقالی پلو ۲۴۰ کیلوکالری
مطالب مرتبط  رژیم غذایی سالم در دوران سالمندی چه ویژگی دارد؟

کالری برنج

آیا برنج ما را چاق می کند؟

هر گاه میزان کالری دریافتی بدن شما از میزان کالری مصرفی تان بیشتر باشد، احتمال چاقی وجود خواهد داشت. این اصل تنها در رابطه به برنج نیست. بلکه هر ماده غذایی اگر بیش از حد مصرف شود سبب تلمبار شدن چربی در قسمت های مختلف و بروز چاقی خواهد شد. البته هرگز نمی توان چاقی را به یک ماده غذایی نسبت داد. بلکه این سبک زندگی شماست که تعیین کننده است. به عنوان مثال در رابطه با برنج، میزان روغن مصرفی برای پخت آن بسیار مهم است. طبیعتا هر چه روغن بیشتری برای پخت آن به کار رود سبب افزایش کالری خواهد شد. اما اگر چربی های مفید را جایگزین روغن های نباتی و اشباع کنید، مسئله فرق می کند. البته همانطور که در بالا اشاره کردیم، نحوه پخت برنج و نوع برنجی که استفاده می کنید هم در میزان کالری آن تأثیر بسزایی دارد.

چه مقدار برنج بخوریم؟

برنج، یکی از پرمصرف ترین غلات است. این ماده اگر به میزان متناسب در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود هیچ مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد. در واقع نباید تنها کالری را در نظر بگیرید. برنج، حاوی مقادیری از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف و فیبر است که برای بدن بسیار ضروری هستند. اگر می خواهید وزن کم کنید لازم نیست برنج را به طور کلی از رژیم غذایی خود حذف کنید. برای این منظور چند راهکار دارید. اول اینکه برنج قهوه ای را جایگزین برنج سفید کنید. چرا که علاوه بر آنکه میزان کالری کمتری دارد جزو غلات کامل به شمار می رود و ارزش غذایی بالاتری دارد. یا می توانید کالری برنج مصرفی خود را محاسبه کرده و در طول روز با انجام فعالیت هایی همچون پیاده روی، طناب زنی و ورزش های مختلف، انرژی دریافتی خود را به مصرف برسانید.

مطالب مرتبط  رژیم گیاهخواری در دوران بارداری
×
×

سبد خرید