کالری آش رشته چقدر است؟
آش رشته یکی از غذاهای سنتی و پرطرفدار ایرانی است که با انواع دستور پخت در شهرهای مختلف کشور تهیه می شود. این آش لذیذ به دلیل محبوبیت زیادی که در بین ایرانیان دارد، پای ثابت بانوان ایرانی است که معمولا با دو دستور کلی تهیه می شود که شامل آش رشته با کشک و […]

آش رشته یکی از غذاهای سنتی و پرطرفدار ایرانی است که با انواع دستور پخت در شهرهای مختلف کشور تهیه می شود. این آش لذیذ به دلیل محبوبیت زیادی که در بین ایرانیان دارد، پای ثابت بانوان ایرانی است که معمولا با دو دستور کلی تهیه می شود که شامل آش رشته با کشک و آش رشته با سرکه (ترشی آش رشته) می شود. این سوپ خوشمزه را می توانید در روزهای سرد پاییز و زمستان برای خانواده تهیه کنید، البته خوردن آش رشته در تمام روزهای سال لذت بخش است و ما نمی توانیم کسی را پیدا کنیم که این غذا را دوست نداشته باشد.کالری آش رشته زیاد نیست.

 

 

کالری آش رشته چقدر است؟

کالری آش رشته چقدر است؟

 

  • کالری: 250
  • چربی: 10 گرم
  • سدیم: 0.4 گرم
  • کربوهیدرات: 83 گرم
  • فیبر: 24 گرم
  • شکر: 9 گرم
  • پروتئین: 43 گرم

 

 

جدول ارزش غذایی و کالری آش رشته

کالری آش رشته

تشکیل دهنده اصلی مقدار در100 گرم
انرژی (کالری) 115 کیلوکالری
کربوهیدرات 13.87 گرم
پروتئین 10.06 گرم
چربی 2.19 گرم
آب 47.38 گرم
فیبر 3.67 گرم
قند 1.00 گرم
کلسترول 1.50 میلی گرم
نام ویتامین مقدار در 100 گرم
ویتامین A 68.24 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 0.52 میلی گرم
ویتامین K 143.95 میکروگرم
ویتامین C 6.88 میلی گرم
تیامین (B1) 0.13 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.13 میلی گرم
نیاسین (B3) 1.02 میلی گرم
کولین (B4) 15.94میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.25 میلی گرم
ویتامین B6 0.13 میلی گرم
فولات (B9) 69.86میکروگرم
ویتامین B12 0.04 میلی گرم
نام ماده معدنی مقدار در 100 گرم
کلسیم 69.38 میلی گرم
آهن 2.23 میلی گرم
منیزیم 33.80 میلی گرم
فسفر 89.29 میلی گرم
پتاسیم 258.73 میلی گرم
سدیم 248.52 میلی گرم
روی 0.78 میلی گرم
مس 0.15 میلی گرم
منگنز 0.61 میلی گرم
سلنیم 5.56 میکروگرم
مطالب مرتبط  کالری کوفته تبریزی

 

 

 

عناصری که در کالری آش رشته تاثیر گذار است

 

کالری آش رشته

  • مقدار مواد تشکیل دهنده
  • لوبیا سفید ½ فنجان
  • لوبیا چیتی ½ فنجان
  • نخود 1 پیمانه
  • عدس 1 پیمانه
  • سوپ سبزیجات مخصوص 500 گرم (اسفناج یا برگ چغندر: 100 گرم تره: 100 گرم گشنیز: 100 گرم جعفری: 100 گرم شوید: 100 گرم)
  • سیر 8 حبه
  • پیاز 2 عدد بزرگ
  • نعنا خشک 2 قاشق غذاخوری
  • رشته فرنگی به سلیقه
  • کشک به مزه
  • نمک و فلفل سیاه به میزان دلخواه
  • زردچوبه و روغن به مزه

 

 

چگونه یک آش رشته رژیمی درست کنیم؟

کالری آش رشته

گام یک

 

مهم ترین نکته در پخت آش رشته  خیس کردن حبوبات است که به پخت سریع آن در زمان کوتاه کمک می کند. اجازه دهید 5 تا 6 ساعت خیس بخورند و آب آنها را دو بار عوض کنید تا تورم حبوبات نیز از بین برود.

 

مرحله دوم

 

برای تهیه رشته سوپ ایرانی ابتدا نخودها را در آبکش ریخته و بشویید و در قابلمه بریزید. 4 تا 5 لیوان آب در قابلمه بریزید و اجازه دهید نخودها با حرارت ملایم بپزند. حبوبات را در قابلمه ای دیگر بریزید و 5 لیوان آب روی آن ها بریزید.

 

مرحله سوم

 

بهتر است آن را روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب بجوشد و سپس حرارت را ملایم کنید تا به مرور زمان حبوبات بپزند. توجه داشته باشید که نخود و لوبیا نباید کاملا نرم و له شوند.

 

مرحله چهارم

 

به محض اینکه آنها را روی دندان ها تست کردید و پخته شدند و ظاهر خود را حفظ کردند باید آنها را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید. عدس ها را در ظرفی بریزید و روی آن آب بریزید و بگذارید 30 دقیقه خیس بخورد.

 

مرحله پنجم

 

سبزی ها را تمیز کرده و بشویید و در آبکش بریزید و یک پارچه تمیز پهن کنید و سبزیجات را روی پارچه قرار دهید. بگذارید خشک شوند و در خردکن یا روی تخته آشپزخانه قرار دهید. آنها را در اندازه متوسط خرد کنید (سبزیجات نباید ریز خرد شوند) و کنار بگذارید.

 

مرحله ششم

 

پیازها را پوست بگیرید و بشویید و روی تخته آشپزخانه خرد کنید و داخل تابه روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. پیازها را در تابه بریزید و تفت دهید تا طلایی شوند و سپس در ظرفی بچینید.

مطالب مرتبط  لاغری سریع با رژیم کتوژنیک

 

مرحله هفتم

 

سیرها را پوست بگیرید، سپس رنده کنید و سرخ کنید. آنها را بپزید تا طلایی شوند و در ظرفی بریزید. برای از بین نرفتن خواص سیر توصیه می شود آن را خیلی کم در روغن سرخ کنید.

 

مرحله هشتم

 

فورا ماهیتابه را چک کنید. اگر روغن داخل ماهیتابه نبود دوباره روغن بیشتری داخل آن بریزید و حرارت را کم کنید. نعناع خشک را در تابه ریخته و تفت دهید. به محض اینکه رنگ نعناها کمی تغییر کرد، ظرف را از روی حرارت بردارید. آن را کنار می گذاریم و مدام سرخ می کنیم تا نعنا داغ نسوزد و سیاه نشود.

 

مرحله نهم

 

1/3 آب را داخل قابلمه ای که برای پخت آش ایرانی آماده کرده ایم بریزید و درب قابلمه را بگذارید و روی حرارت زیاد قرار دهید تا زودتر بجوشد. وقتی آب جوش آمد، عدس ها را آبکش کنید، سپس به آب در حال جوش اضافه کنید.

 

مرحله دهم

 

به همین ترتیب نخود و لوبیاهای پخته شده را در آب جوش بریزید. حالا سبزی را اضافه کرده و بلافاصله نصف قاشق نمک به آن اضافه می کنیم (نمک می زنیم تا رنگ سبز آن حفظ شود.)

 

مرحله یازدهم

 

حالا نیمی از سیر داغ، پیاز، نعنا داغ و کمی زردچوبه را به سوپ اضافه کنید. به یاد داشته باشید که درب قابلمه را نگذارید. اجازه دهید سبزیجات به مدت 30 تا 45 دقیقه روی حرارت متوسط بپزند.

 

مرحله دوازدهم

 

بعد از پختن سبزی، رشته ها را از وسط نصف کرده و داخل سوپ بریزید. بعد از 15 تا 20 دقیقه سوپ را بچشید و در صورت نیاز دوباره نمک را به سوپ اضافه کنید. اگر می خواهید کشک اضافه کنید، می توانید در این مرحله کشک را نیز به آش اضافه کنید.

 

مرحله سیزدهم

 

اگر می خواهید هم کشک و هم آش ترش بخورید، می توانید آش را به دو قسمت تقسیم کنید و به نیمی از آش سرکه و به نصف دیگر کشک اضافه کنید.

 

مرحله چهاردهم

 

ابتدا کشک را اضافه کنید، سوپ را تست کنید و سپس کمی نمک با فلفل سیاه اضافه کنید. هنگام پختن سوپ که احساس می کنید آب آن کم است، از آب جوش استفاده کنید تا بر طعم سوپ تأثیر منفی نگذارد.

مطالب مرتبط  آنالیز کامل بدن

 

چگونه کالری آش رشته را بسوزانیم

 

برای سوزاندن ۱۰۰ کالری آش رشته می‌توانید فعالیت ها زیادی را انجام دهید که عبارت اند از:

 

اگر دلیلی برای سوزاندن سریع کالری دارید، طناب بزنید. شما فقط باید هفت دقیقه بپرید تا 100 کالری دریافت کنید. شما همچنین هماهنگی 4 را بهبود می بخشید و به طور همزمان قدرت را در ساق پاهای خود تقویت می کنید.

 

نمی توانید هفت دقیقه جامد بپرید؟ برای رسیدن به آن تلاش کنید. یک طناب پرش را در خانه خود نگه دارید تا بتوانید آن را در اتاق نشیمن، در مسیر ورودی خانه یا در حیاط خود انجام دهید – هر جایی که فضای کافی دارید. یکی را در ماشین خود نگه دارید تا بتوانید در پارک طناب بپرید.

 

شما به ازای هر 10 دقیقه ایستادن به جای نشستن در دفتر حدود 10 کالری اضافی می سوزانید. و خبر خوب این است که برای استفاده از مزیت به میز ایستاده نیاز ندارید. از همکاران بپرسید که آیا می توانید جلسات را به جای اتاق کنفرانس در یک مکان ایستاده برگزار کنید. بهتر است جلسه را در جاده شرکت کنید و در حین راه رفتن مشکلات محل کار را حل کنید. همچنین می‌توانید بیشتر در خانه بایستید، مانند هنگام تماشای تلویزیون یا مطالعه.

 

در صورت امکان، تماس های تلفنی خود را در حال حرکت انجام دهید. شما حتی می توانید در طول تماس های کاری به سادگی با قدم زدن در اطراف دفتر خود راه بروید. این کار را طی دو تماس تلفنی 15 دقیقه ای در روز انجام دهید تا 100 کالری بسوزانید. یک ردیاب تناسب اندام بپوشید تا ببینید چقدر می توانید پیش بروید.

×
×

سبد خرید