کالری آش دوغ چقدر است
آش دوغ یکی از آش‌های سنتی و خوشمزه ایرانی است که در شهرهای مختلف کشور به روش‌های مختلف طبخ می‌شود. آش دوغ را معمولا در همه شهرها با همین مواد طبخ می کنند. البته در بعضی جاها مثل شهرهای شمالی کشور این آش لذیذ را به صورت مایع تهیه می کنند و در بعضی شهرها […]

آش دوغ یکی از آش‌های سنتی و خوشمزه ایرانی است که در شهرهای مختلف کشور به روش‌های مختلف طبخ می‌شود. آش دوغ را معمولا در همه شهرها با همین مواد طبخ می کنند. البته در بعضی جاها مثل شهرهای شمالی کشور این آش لذیذ را به صورت مایع تهیه می کنند و در بعضی شهرها این آش مانند آش جو و آش رشته ساده است. نکته هیجان انگیز آش دوغ این است که اگرچه با مواد بسیار ساده تهیه می شود، اما یکی از معروف ترین غذاهای ایرانی است.کالری آش دوغ یکم زیاد است.

 

 

کالری آش دوغ چقدر است؟

کالری آش دوغ‌

این غذا یکم پر کالری حساب می‌شود به ازای هر ۱۰۰ گرم ۱۸۰ کالری دارد.

 

جدول ارزش غذایی و کالری آش دوغ

کالری آش دوغ

 

آش دوغ از درشت مغذی ها و ریز مغذی هایی مطابق با جداول زیر تشکیل شده است که ارزش غذایی آن را می سازند

جدول ارزش غذایی آش دوغ (غذای پخته شده مرکب از چند ماده)
تشکیل دهنده اصلی مقدار در100 گرم
انرژی (کالری) 118 کیلوکالری
کربوهیدرات 18.04 گرم
پروتئین 4.63 گرم
چربی 3.03 گرم
آب 54.12 گرم
فیبر 2.21 گرم
قند 0.91 گرم
کلسترول 12.56 میلی گرم
ویتامین های آش دوغ (غذای پخته شده مرکب از چند ماده)
نام ویتامین مقدار در 100 گرم
ویتامین A 39.61 میکروگرم
ویتامین D 0.05 میکروگرم
ویتامین E 0.93 میلی گرم
ویتامین K 75.74 میکروگرم
ویتامین C 3.70 میلی گرم
تیامین (B1) 0.06 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.06 میلی گرم
نیاسین (B3) 0.71 میلی گرم
کولین (B4) 21.10میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.30 میلی گرم
ویتامین B6 0.10 میلی گرم
فولات (B9) 50.01میکروگرم
ویتامین B12 0.15 میلی گرم
مطالب مرتبط  رژیم کم کالری و اصول آن چیست؟
مواد معدنی آش دوغ (غذای پخته شده مرکب از چند ماده)
نام ماده معدنی مقدار در 100 گرم
کلسیم 25.45 میلی گرم
آهن 1.12 میلی گرم
منیزیم 22.87 میلی گرم
فسفر 68.38 میلی گرم
پتاسیم 169.86 میلی گرم
سدیم 182.24 میلی گرم
روی 0.75 میلی گرم
مس 0.10 میلی گرم
منگنز 0.37 میلی گرم
سلنیم 3.47 میکروگرم

 

 

 

عناصری در کالری آش دوغ تاثیر گذار است

 

  • 2 لیتر ماست ترش یا دوغ
  • 200 گرم نخود
  • 750 گرم جعفری، تره فرنگی و شوید
  • 1 فنجان برنج
  • 1 قاشق غذاخوری سیر سرخ شده
  • 2 قاشق غذاخوری نعنا خشک
  • 2 قاشق غذاخوری پیاز سرخ شده
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

 

چگونه یک آش دوغ رژیمی درست کنیم؟

 

گام یک

 

برای تهیه آش دوغ لذیذ، نخودها را حداقل دو ساعت در ظرفی خیس کنید و راحتتر بپزید. البته بهتر است نخود را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا تورم کاملا کاهش یابد.

 

مرحله دوم

 

بعد از خیس شدن نخودها، آنها را با آب سرد آبکشی کرده و در قابلمه مناسبی قرار دهید. چند لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا نخودها خوب بپزند.

 

مرحله سوم

 

2 لیوان آب با نصف قاشق چایخوری نمک در قابلمه کوچکی بریزید و حرارت دهید تا آب به نقطه جوش برسد. سپس برنج را بشویید و به آب در حال جوش اضافه کنید و بگذارید نرم شود. حالا برنج را به قابلمه حاوی نخود اضافه کنید.

 

مرحله چهارم

 

بعد از شستن سبزیجات را که شامل جعفری و شوید و تره است خرد می کنیم. جعفری و شوید را به همان مقدار مصرف کنید. آنها را به قابلمه حاوی نخود و برنج اضافه کنید. اگر می خواهید در زمان پخت سبزیجات رنگارنگ تری داشته باشند، قبل از افزودن به مواد دیگر، کمی نمک به قابلمه اضافه کنید

مطالب مرتبط  رژیم غذایی انسولین

 

مرحله پنجم

 

بعد از افزودن سبزی نباید درب آن را بگذاریم زیرا باعث تغییر رنگ سبزی می شود. بعد از 30 دقیقه از پخت، دوغ را به آرامی به قابلمه اضافه می کنیم و همزمان سوپ را هم می زنیم تا مواد مخلوط شوند.

 

مرحله ششم

 

معمولا برای این سوپ از دوغ محلی استفاده می شود، اما اگر دوغ محلی در دسترس ندارید، می توانید از ماست ترش هم استفاده کنید. بعد از اضافه کردن دوغ، درب آن را نگذارید زیرا دیگر سوپ زیبا نمی شود.

 

مرحله هفتم

 

بعد از 15 دقیقه از افزودن دوغ مقداری نمک و فلفل سیاه به سوپ اضافه می کنیم.

 

 

دوغ آش با کوفته

اگر می خواهید آش دوغ را با گوشت تهیه کنید، برای مواد فوق می توانید بین 250 تا 400 گرم گوشت گوسفندی را به همراه مقداری پیاز و مقداری زردچوبه در قابلمه ای جداگانه بپزید. پس از پخته شدن گوشت، آن را به قطعات کوچک خرد کرده و به قابلمه اضافه کنید.

 

 

 

آش دوغ را چگونه سرو کنیم؟

 

بعد از آماده شدن سوپ آن را در ظرفی ریخته و با پیاز ترد سرخ شده و سیر و نعنای خشک تزیین کرده و میل کنید.

 

چگونه کالری آش دوغ را بسوزانیم

کالری آش دوغ

برای یک فرد با وزن سالم که در طول روز نسبتاً فعال است، 250 کالری مقدار زیادی برای سوزاندن نیست. با این حال، برای افرادی که به دنبال کاهش وزن و زندگی کم تحرک هستند، 250 کالری ممکن است نقطه شروع خوبی برای افزایش فعالیت بدنی روزانه با هدف سوزاندن بیش از 250 کالری در روز باشد.

 

هنگام شروع هر برنامه ورزشی یا فعالیت بدنی جدید باید احتیاط کرد، زیرا ممکن است زیاده روی در آن آسان باشد.

مطالب مرتبط  رژیم گیاهخواری برای کودکان

 

میزان کالری سوزاندن یک تمرین 10 دقیقه ای به عوامل مختلفی از جمله شدت تمرین و وزن بدن شما بستگی دارد. به طور کلی، فردی که 125 پوند وزن دارد، در یک تمرین 10 دقیقه ای حدود 40 تا 50 کالری می سوزاند، در حالی که فردی با وزن 185 پوند، 60 تا 75 کالری می سوزاند.

 

علاوه بر این، تمرینات با شدت بالاتر نسبت به تمرینات کم شدت مانند پیاده روی کالری بیشتری را در مدت زمان کمتری می سوزانند. برای به حداکثر رساندن میزان کالری سوزانده شده در 10 دقیقه، مهم است که ورزش هایی را انتخاب کنید که کارآمد باشند

سریع ترین راه برای سوزاندن کالری ترکیبی از ورزش های قلبی عروقی مانند دویدن، دوچرخه سواری، شنا یا نوع دیگری از فعالیت های هوازی با تمرینات قدرتی است. فعالیت های قلبی به سوزاندن بیشترین کالری در مدت زمان نسبتاً کوتاه کمک می کند، در حالی که تمرینات قدرتی به ساخت و حفظ توده عضلانی کمک می کند که باعث می شود بدن شما حتی در حالت استراحت کالری بیشتری بسوزاند.

 

علاوه بر این، ایجاد و رعایت یک رژیم غذایی متعادل و سالم یکی دیگر از عوامل مهم در دستیابی به کاهش وزن و سوزاندن کالری است. خوردن یک رژیم غذایی متعادل می تواند به تامین سوخت بدن در حین ورزش و کاهش چربی اضافی بدن کمک کند.

 

 

×
×

سبد خرید