نقش تغذیه در پوکی استخوان
تغذیه پر پیشگیری از پوکی استخوان و کاهش شدت پوکی استخوان نقش پر رنگی دارد. متاسفانه خیلی از عزیزانی که مبتلا به پوکی استخوان شدند اضافه وزن و چاقی دارند که خود باعث وخیم تر شدن بیماری می شود لذا کاهش وزن اصولی و تدریجی خیلی اهمیت دارد. مصرف کافی منابع لبنیات مانند شیر، ماست، […]

تغذیه پر پیشگیری از پوکی استخوان و کاهش شدت پوکی استخوان نقش پر رنگی دارد.

متاسفانه خیلی از عزیزانی که مبتلا به پوکی استخوان شدند اضافه وزن و چاقی دارند که خود باعث وخیم تر شدن بیماری می شود لذا کاهش وزن اصولی و تدریجی خیلی اهمیت دارد.

مصرف کافی منابع لبنیات مانند شیر، ماست، دوغ و…  به پیشگیری و کنترل پوکی استخوان کمک می کند. بهتر است که از لبنیات کم جذب استفاده شود نه لبنیات پرچرب، فله ای و به صورت باز چون این لبنیات حاوی مقادیر بالای چربی هستند و جلوی جذب کلسیم را در بدن می گیرند و باعث وخیم تر شدن پوکی استخوان می شود.

آیا تا به حال شنیده اید که شیر نخور سردیت می کنه و به جای آن سنجد بخور چون کلسیم بیشتری داره و طبعش هم گرمه متاسفانه این باور کاملا اشتباه است. سنجد، بادام، تخم شربتی، سبزیجاتی مثل کلم بروکلی کلسیم دارند ولی به میزان ناچیز شما با یک لیوان شیر میزان کلسیمی که جذب می کنید خیلی بیشتر از دو قاشق سنجد یا حتی بیشتر کلسیم دارد.

مطالب مرتبط  اصول رژیم لاغری چیست

شیر و لبنیات فقط حاوی کلسیم نیستند بلکه حاویپروتئین، ویتامین دی و بقیه ریز مغزی ها هستند لذا لبنیات را جایگزین سنجد، تخم شربتی. و…. نفرمایید.

داشتن یک رژیم اصولی که حاوی ترکیبات تقویت کننده استخوان هستند برای افرادی که پوکی استخوان دارند ضروری است.

در کنار رژیم مناسب داشتن فعالیت بدنی مانند پیاده روی  حداقل ۵ بار در هفته جهت حفظ عضلات این افراد اهمیت دارد.

جهت پیشگیری از پوکی استخوان از کودکی و حتی جنینی باید مراقب بود هم منابع کلسیم، منیزیم، ویتامین دی و کا را مصرف کنند و هم ورزش و فعالیت بدنی داشته باشند.

کودکان(بالای ۲ سال) را به مصرف لبنیات کم چرب تشویق کنید در ضمن کودکانی که والدین آنها مصرف لبنیات ندارند آنها هم مصرف نمی کنند. این نکته را فراموش نکنید کودکان از والدین و خواهر و برادر بزرگ‌تر از خود آموزش و الگو می پذیرند. مراقب سلامت کودکانتان و اضافه وزن آنها باشید.

اگر در این مسیر به کمک و مشاوره احتیاج داشتید از مشاورین تغذیه کلینیک لاغری افشاریان راهنمایی بگیرید.

 


 

×
×

سبد خرید