ملاحظات رژیم غذایی بیماران قلبی
رژیم بیماران قلبی
بیماری های  قلبی که شامل مشکلات مختلف از قبیل نارسایی قلبی، بیماری عروق کرونری، سکته قلبی، کاردیومیوپاتی، آریتمی قلبی و … می شود یکی از معضلات بزرگ و شایع در جوامع بشری است که از جمله خطرناکترین بیماری ها به شمار می آیند. چنین بیماری هایی به سرعت باید شناسایی و درمان شوند که در […]

بیماری های  قلبی که شامل مشکلات مختلف از قبیل نارسایی قلبی، بیماری عروق کرونری، سکته قلبی، کاردیومیوپاتی، آریتمی قلبی و … می شود یکی از معضلات بزرگ و شایع در جوامع بشری است که از جمله خطرناکترین بیماری ها به شمار می آیند. چنین بیماری هایی به سرعت باید شناسایی و درمان شوند که در اکثر قریب به اتفاق موارد، نیاز به استفاده از روش های درمانی مختلف است که ساده ترین آن ها تجویز دارو می باشد. اما جالب است بدانید که تحقیقات نشان داده است که تغییر سبک زندگی و در پیش گرفتن یک رژیم غذایی سالم نیز می تواند در پیشگیری، کنترل و حتی درمان بیماری های قلبی مؤثر واقع شود. در زیر برخی از ملاحظات رژیم غذایی بیماران قلبی را برای شما بیان می کنیم.

غذاهایی که برای قلب مفید هستند

اگر به بیماری قلبی مبتلا هستید و یا یکی از عزیزانتان از این بیماری رنج می برند بهتر است کمی بیشتر در انتخاب مواد غذایی سبد خانواده خود دقت کنید. برخی از خوارکی هایی که می توانند شما را در جهت بهبود سلامت قلبتان یاری دهند به عبارت زیر می باشند:

مطالب مرتبط  تثبیت وزن بعد از رژیم

میوه ها و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات جزو سالم ترین و بهترین مواد غذایی هستند که می توانید در رژیم غذایی بیماران قلبی بگنجانید. این گروه به دلیل فیبر بالایی که دارد از جذب کلسترول که نقش اساسی در بروز بیماری قلبی دارد جلوگیری می کند. همچنین مقادیر زیادی از ویتامین ها، املاح و آمینو اسید در آن ها وجود دارد. انار، پرتقال، گریپ فروت، بلوبری، اسفناج، کلم بروکلی، هویج و … را در وعده های غذایی و میان وعده های خود بگنجانید.

رژیم بیماران قلبی

غلات و حبوبات

غلات کامل و تصفیه نشده مصرف کنید. از مصرف جوی دوسر غافل نشوید.

آجیل ها و دانه های مغذی

دانه های مغذی مانند دانه کتان و دانه کیا و همچنین مغزها و آجیل ها به دلیل مواد مغذی بالا و چربی اشباع نشده ای که دارند می توانند میان وعده فوق العاده ای برای بیماران قلبی باشند.

لبنیات کم چرب

کره، خامه، سرشیر و لبنیات پرچرب را از رژیم غذایی خود حذف کنید و لبنیات کم چرب را جایگزین آن کنید.

روغن های گیاهی

از روغن جامد و اشباع شده استفاده نکنید. اما مصرف روزانه دو تا سه قاشق روغن گیاهی سالم توصیه می شود.

گوشت کم چرب

در هفته چند وعده گوشت قرمز بدون چربی مصرف کنید. همچنین مصرف گوشت سفید یعنی گوشت مرغ و ماهی نیز برای شما مفید است.

دشمنان قلب را بشناسید

برخی از غذاها می توانند سلامت قلب شما را تهدید کنند. حتی اگر قلب شما کاملا سالم است هم بهتر است در مصرف چنین غذاهایی احتیاط کنید. چرا که عادات غذایی نادرست در طولانی مدت سبب بروز مشکلات مختلف و جبران ناپذیر می شوند. آنچه که باید از رژیم غذایی بیماران قلبی حذف شود به شرح زیر می باشند:

  • قند و شکر و آنچه در تولید آن از شکر استفاده شده است.
  • قهوه و نوشیدنی های کافئین دار
  • کربوهیدرات های تصفیه شده
  • غذاهای سرخ شده و پرچربی
  • فست فودها، کنسروها و سوپ های آماده که حاوی مقدار زیادی نمک هستند.
  • نمک
  • چربی های حیوانی و قسمت های چرب گوشت
  • در هفته بیش از دو عدد زرده تخم مرغ نخورید. اما در مصرف سفیده تخم مرغ محدودیتی ندارید.
مطالب مرتبط  چگونه ناهار بارداری سالم درست کنیم
×
×

سبد خرید