رژیم غذایی کم نمک برای چه افرادی مناسب است؟
رژیم غذایی کم نمک
نمک یکی از چاشنی های مهمی است که به اغلب غذاها، نان ها، آجیل ها و تنقلات افزوده می شود. کسی تمایلی به مصرف غذاهای بی نمک و بی طعم ندارد. تحقیقات نشان داده است که مصرف به اندازه نمک از بروز مشکل افسردگی پیشگیری می کند. میزان مجاز مصرف این ماده برای هر انسان […]

نمک یکی از چاشنی های مهمی است که به اغلب غذاها، نان ها، آجیل ها و تنقلات افزوده می شود. کسی تمایلی به مصرف غذاهای بی نمک و بی طعم ندارد. تحقیقات نشان داده است که مصرف به اندازه نمک از بروز مشکل افسردگی پیشگیری می کند. میزان مجاز مصرف این ماده برای هر انسان بزرگسال حدود ۶ گرم در شبانه روز است. اما گاها ممکن است به دلایلی، کارشناس تغذیه ناچار شود یک رژیم غذایی کم نمک برای فردی تجویز کند. در این صورت شخص نباید بیش از ۴ یا ۵ گرم نمک در روز مصرف نماید. از جمله افرادی که ناچارند از چنین رژیمی تبعیت کنند می توان به افراد مبتلا به فشار خون بالا یا بیماری های قلبی و عروقی، مادران باردار و شیرده، بیماران کلیوی و … اشاره کرد. به طور کلی این بیماران را از نظر محدودیت در مصرف نمک می توان به سه دسته کلی تقسیم بندی کرد که عبارت اند از:

مطالب مرتبط  پیاده روی و تاثیر آن روی رژیم لاغری

دسته اول: رژیم خفیف

در برخی از موارد پزشک پس از بررسی وضعیت سلامتی فرد، به او توصیه می کند که در میزان نمک مصرفی خود دقت بیشتری به خرج دهد و لیستی از پرهیزات لازم در رژیم غذایی کم نمک خفیف به ایشان ارائه می دهد. افراد مبتلا به بیماری قلبی یا کلیوی خفیف از جمله این بیماران می باشند. در واقع، چنین افرادی می توانند نمک مصرف کنند. فقط کافی است اعتدال را رعایت کنند تا در آینده دچار مشکل نشوند.

دسته دوم: رژیم متوسط

رژیم غذایی کم نمک متوسط برای بیمارانی توصیه می شود که در اثر ابتلا به بیماری فشار خون یا مشکلات کلیه یا قلب و عروق دچار ورم شدید می شوند. همچنین این رژیم برای مادران باردار نیز تجویز می گردد. چنین افرادی باید مصرف غذاهای آماده و کارخانه ای را محدود کنند. همچنین مصرف غذاهای پرنمک، تخم مرغ و برخی از انواع گوشت نیز برای ایشان ممنوع می باشد.

دسته سوم: رژیم سخت

بیماران حاد کلیوی، افراد مبتلا به فشار خون بالا و مشکلات قلبی شدید می بایست با تبعیت از رژیم غذایی کم نمک سخت، میزان نمک مصرفی خود را به پایین ترین حد ممکن برسانند. ایشان نه تنها از مصرف نمک طعام جهت پخت و پز و یا سر سفره غذا محروم خواهند شد. بلکه باید مصرف برخی از مواد غذایی و حتی سبزیجاتی همچون کرفس را که میزان سدیم بالاتری دارند را از رژیم روزانه خود حذف کنند.

رژیم غذایی کم نمک

چگونه میزان نمک مصرفی را کاهش دهیم؟

همانطور که گفتیم، نمک همیشه یک ماده مضر محسوب نمی شود. اما مصرف بیش از حد آن می تواند سبب بروز بیماری فشار خون و .. گردد. اگر می خواهید رژیم غذایی کم نمکی داشته باشید کافی است نکات زیر را به خاطر بسپارید و در مواقع لازم به کار ببندید:

  • در هنگام طبخ غذا، بیش از حد به آن نمک اضافه نکنید. با مصرف غذاهای شور، کم کم به این طعم عادت کرده و دیگر نمی توانید غذای کم نمک بخورید.
  • نمکدان بر سر سفره نیاورید.
  • غذاهای آماده مانند کنسرو ها و … معمولا نمک بیشتری دارند. همیشه سعی کنید غذای خانگی را جایگزین غذاهای آماده و کارخانه ای کنید.
  • به جای مصرف ترشی و شوری ها (خیارشور، زیتون شور و …) از مواد غذایی و سبزیجات تازه استفاده کنید.
  • به جای آجیل شور، آجیل های خام و بی نمک بخرید.
مطالب مرتبط  کالری شامی کباب چقدر است؟
×
×

سبد خرید