رژیم غذایی سالم در دوران بارداری چه ویژگی دارد
رژیم غذایی سالم در دوران بارداری
دوران بارداری یکی از دوره های حساس زندگی بانوان است. متأسفانه اغلب افراد جامعه فکر می کنند در طول این دوران، نباید از هیچ گونه رژیم غذایی خاصی پیروی کرد و بالعکس، خانم باردار آزاد است هر غذایی و هر خوراکی را میل کند. همین امر موجب می شود بسیاری از خانم ها و حتی […]

دوران بارداری یکی از دوره های حساس زندگی بانوان است. متأسفانه اغلب افراد جامعه فکر می کنند در طول این دوران، نباید از هیچ گونه رژیم غذایی خاصی پیروی کرد و بالعکس، خانم باردار آزاد است هر غذایی و هر خوراکی را میل کند. همین امر موجب می شود بسیاری از خانم ها و حتی گاها نوزادان ایشان با اضافه وزن و چاقی در دوران بارداری رو به رو شوند که البته مشکلی ماندگار است و در اغلب موارد چاقی یا تأثیرات آن تا آخر عمر در فرد باقی می مانند. برای آنکه از بروز چاقی، دیابت بارداری و مشکلات این چنینی جلوگیری کنید کافی است از یک رژیم غذایی سالم در دوران بارداری تبعیت کنید. ویژگی های کلی رژیم دوران بارداری به شرح زیر می باشد:

استفاده از تمام گروه های غذایی به نسبت صحیح

رژیم غذایی سالم در دوران بارداری رژیمی است که تمام گروه های غذایی در آن جای گیرند. البته رعایت تناسب و مصرف به اندازه بسیار مهم است. غلات، حبوبات، آجیل و دانه ها، گوشت و پروتئین، لبنیات، میوه ها و سبزیجات و چربی ها هر کدام جایگاه ویژه ای در چنین رژیمی دارند که نباید نادیده گرفته شوند. نکته مهم این است که همواره تلاش کنید سالم ترین ها را برگزینید. به عنوان مثال به جای آرد سفید و تصفیه شده، از غلات کامل و سبوس دار استفاده کنید. یا چربی های اشباع را به طور کلی از رژیم خود حذف کرده و به جای آن، از روغن های سالم همچون روغن زیتون، روغن نارگیل و … استفاده نمایید.

مطالب مرتبط  نکات تغذیه ای در دوران بارداری

تنوع غذایی

تنوع غذایی یکی دیگر از ویژگی های رژیم غذایی سالم در دوران بارداری است. خانم های باردار مخصوصا در ماه های اول بارداری رغبتی به میل غذا ندارند. یکنواختی غذاها و تکراری بودن آن ها می تواند این بی میلی را چند برابر افزایش دهد. از سویی، هر چه تنوع غذایی بالاتر و البته سالم تر باشد، بدن، میزان بیشتری از املاح مورد نیاز خود را دریافت می کند. این امر در سلامت مادر و جنین تأثیر بسزایی دارد.

رژیم غذایی سالم در دوران بارداری

همسفره بودن با خانواده

زمانی که سخن از رژیم غذایی در دوران بارداری به میان می آید مقصود آن نیست که یک بانوی باردار باید کلا تغذیه ای غیرعادی و متفاوت از سایر افراد خانواده داشته باشد. بلکه کافی است بایدها و نبایدهای تغذیه سالم را رعایت کند و چه بهتر که این قوانین سلامتی توسط تمام افراد خانواده اجرا شود.

برطرف شدن نیاز مادر و جنین به ریزمغذی های ضروری

انواع ویتامین ها، پروتئین و مواد معدنی گوناگون مورد نیاز انسان از طریق تغذیه سالم تأمین می شوند. تمام این ریزمغذی ها برای یک مادر باردار نیز لازم است. با این تفاوت که اکنون باید برخی از ویتامین ها و مواد معدنی با مقادیر بیشتری به بدن وی برسند. ویتامین دی، کلسیم، آهن، اسید فولیک و پروتئین از جمله این ریزمغذی ها هستند که برای حفظ سلامت استخوان ها، جلوگیری از کم خونی و  بسیاری از مشکلات دیگر برای مادر و همچنین تضمین سلامت جنین ضروری هستند.

برطرف شدن ویارهای بارداری

یکی از دغدغه های شیرین دوران بارداری، ویارهای آن است. در مورد این موضوع باید بگوییم یک خانم باردار می تواند غذاها یا خوراکی هایی را که به اصطلاح هوس کرده است بخورد. اما به اندازه ای که به سلامتی او و جنین آسیب نرساند.

مطالب مرتبط  بهترین رژیم لاغری یک ماهه و نکات مهم درباره آن

 

×
×

سبد خرید