رژیم غذایی خوب و تأثیر آن بر سلامتی
رژیم غذایی خوب
رژیم غذایی در یک تعریف کلی، به برنامه روزانه اعمال مربوط به خورد و خوراک گفته می شود که شامل مواد غذایی مورد استفاده در طول روز، بایدها و نبایدهای تغذیه روزمره، زمان بندی دریافت هر وعده غذایی و … می شود. این برنامه ها تأثیر بسزایی در حفظ سلامتی بدن شما دارند. بنابراین برای […]

رژیم غذایی در یک تعریف کلی، به برنامه روزانه اعمال مربوط به خورد و خوراک گفته می شود که شامل مواد غذایی مورد استفاده در طول روز، بایدها و نبایدهای تغذیه روزمره، زمان بندی دریافت هر وعده غذایی و … می شود. این برنامه ها تأثیر بسزایی در حفظ سلامتی بدن شما دارند. بنابراین برای آنکه سالم بمانید و از بسیاری از بیماری های مرتبط با تغذیه در امان باشید بایستی از یک رژیم غذایی خوب پیروی کنید. ضرورت این امر در مواقعی که شما دچار مشکلاتی از قبیل اضافه وزن و یا حتی لاغری هستید، دو چندان می شود. البته این بدان معنا نیست که شما نیاز به یک رژیم سفت و سخت دارید تا سریعا وزن خود را به میزان نرمال برسانید. بلکه کافی است با مشورت یک متخصص تغذیه، یک برنامه ریزی صحیح برای تغذیه و ورزش خود در پیش بگیرید.

ویژگی های یک رژیم غذایی خوب

در واقع یک رژیم غذایی خوب به گونه ای است که طی آن، بدن شما تمام مواد مغذی و همچنین کالری مورد نیاز خود را به طور تمام و کمال و البته به میزان متعادل دریافت نماید. میزان نیاز به این مواد در بدن همه انسان ها یکسان نیست و به عواملی از قبیل سن، جنسیت، میزان فعالیت روزانه، وضعیت سلامت عمومی و … بستگی دارد. تبعیت از چنین رژیمی معمولا برای برطرف کردن برخی از مشکلات جسمی و بهبود سلامت عمومی توصیه می شود و حتما باید توسط متخصص و با در نظر گرفتن تمام شرایط سلامتی فرد طراحی و تجویز شود. به طور کلی، رژیم ویژگی های زیر را در بر می گیرد:

مطالب مرتبط  چرا بعد از رژیم غذایی وزن افزایش می یابد؟

رژیم تمام گروه های مواد غذایی را در بر می گیرد

همانطور که گفتیم بدن شما به تمام گروه های مواد غذایی نیاز دارد. غلات، کربوهیدرات ها و نشاسته و حتی چربی ها نباید از برنامه غذایی شما حذف شوند. بلکه کافی است آن ها را به اندازه و حساب شده مصرف کنید.

رژیم غذایی خوب

میوه ها و سبزیجات جایگاه مخصوصی در یک رژیم غذایی خوب دارند

میوه ها و سبزیجات علاوه بر ویتامین، فیبر بالایی دارند و به هضم غذا کمک می کنند. از سویی، باعث می شوند برای مدت زیادی احساس سیری کنید. هرگز این مواد غذایی را از رژیم خود حذف نکنید.

با رژیم مناسب گرسنگی نمی کشید

رژیم هایی که با حذف وعده های غذایی و یا کاهش بیش از حد حجم غذا، شما را وادار به تحمل ساعت ها گرسنگی می کنند، نه تنها خوب نیستند. بلکه می توانند سبب بروز مشکلات و نارسایی هایی در قسمت های مختلف بدن شما شوند. یک رژیم غذایی خوب به شما می گوید هر وقت احساس گرسنگی کردید می توانید غذاهای کم کالری مانند خیار، گوجه، کاهو و .. را مصرف کنید تا زمان وعده اصلی برسد.

رژیم حرفه ای قابل دسترسی و مقرون به صرفه است

برخی از رژیم های غذایی غیر اصولی، شما را دعوت به خوردن انواع خوراکی های عجیب و غریب می کنند. ممکن است چنین رژیم هایی لاغری یا چاقی شما را تضمین کنند، اما احتمالا قرار است در طول این دوره هزینه گزافی را صرف تهیه این مواد غذایی و داروهای خاص کنید.

مطالب مرتبط  مصرف دارو در دوران شیردهی

 

 

×
×

سبد خرید