نقش رژیم غذایی برای دیابت بارداری
از هر 100 زن باردار، 9 نفر به بیماری مب به دیابت بارداری مبتلا می‌شوند. می تواند شما را در معرض خطر مشکلات دوران بارداری و زایمان قرار دهد. نقش رژیم غذایی برای دیابت بارداری نکته بسیار مهمی است نقش رژیم عذایی برای دیابت بارداری تغذیه در دوران بارداری بسیار مهم است. هنگامی که باردار […]

از هر 100 زن باردار، 9 نفر به بیماری مب به دیابت بارداری مبتلا می‌شوند. می تواند شما را در معرض خطر مشکلات دوران بارداری و زایمان قرار دهد. نقش رژیم غذایی برای دیابت بارداری نکته بسیار مهمی است

نقش رژیم عذایی برای دیابت بارداری

رژیم غذایی برای دیابت بارداری

تغذیه در دوران بارداری بسیار مهم است. هنگامی که باردار هستید، سلول های شما کمی نسبت به انسولین مقاوم می شوند. این باعث می شود که میزان گلوکز یا قند خون شما افزایش یابد. قند اضافی کمک می کند تا مواد مغذی بیشتری در دسترس کودک شما قرار گیرد.

اما اگر سلول های شما بیش از حد مقاوم شوند و گلوکز نتواند به آنها نفوذ کند، سطح قند خون شما بسیار بالا می رود. می تواند برای شما و کودک در حال رشد شما مشکلاتی ایجاد کند.

اگرچه برخی چیزها به این معنی است که احتمال ابتلای شما به آن بیشتر است، اما می‌توانید اقداماتی را برای کاهش خطر انجام دهید.

برای کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری تنها کارهای زیادی وجود دارد که می توانید انجام دهید – برخی از زنان بدون توجه به اینکه سبک زندگی آنها چقدر سالم است، به آن مبتلا می شوند.

چگونه خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش دهیم

رژیم غذایی برای دیابت بارداری

با این حال، بیشتر افراد می توانند از طریق موارد زیر احتمال آن را کاهش دهند:

حفظ وزن مناسب قبل از بارداری

پیروی از رژیم غذایی مناسب

مطالب مرتبط  نکات مهم درباره تغذیه نوزاد چیست؟

فعال ماندن

دیابت بارداری زمانی اتفاق می افتد که بدن شما در برابر انسولین تولید شده مقاوم می شود. این در نتیجه افزایش نیاز به انسولین ناشی از تغییرات هورمونی که در دوران بارداری رخ می دهد اتفاق می افتد.

قبل از بارداری وزن مناسبی داشته باشید

رژیم غذایی در دیابت  بارداری

اگر تصمیم به بچه دار شدن گرفته اید، سعی کنید قبل از باردار شدن وزن خود را حفظ کنید. اگر اضافه وزن دارید، لزوماً به این معنی نیست که به دیابت بارداری مبتلا خواهید شد، اما این خطر را افزایش می دهد. داشتن شاخص توده بدنی (BMI) بیش از 30، احتمال ابتلا به دیابت بارداری را سه برابر بیشتر از داشتن BMI 25 یا کمتر می کند

اگر BMI شما بالاتر از 30 باشد، آزمایش تحمل گلوکز خوراکی برای ارزیابی سطح گلوکز خون به شما پیشنهاد می شود.

اهمیت رژیم غذایی برای  دیابت بارداری

پزشک یا متخصص تغذیه می تواند به شما در انتخاب غذاهایی کمک کند که ممکن است گلوکز خون شما را در محدوده سالم نگه دارد. آنها همچنین می توانند در مورد وعده های غذایی ایده آل و زمان بندی غذا به شما آموزش دهند. درواقع نقش رژیم غذایی در دیابت بارداری بسیار پر رنگ است.

به طور کلی، شیرینی ها را محدود کنید و تعداد غذاهای غنی از کربوهیدرات را که می خورید پیگیری کنید.

فیبر را در وعده های غذایی خود بگنجانید. این می تواند از سبزیجات، میوه ها، نان های سبوس دار، کراکر غلات کامل و غلات باشد.

یک مطالعه بزرگ به رژیم غذایی زنان قبل از بارداری پرداخت. افزایش روزانه 10 گرم فیبر، خطر ابتلا به دیابت بارداری را تا 26 درصد کاهش می دهد. علاوه بر آنچه که می خورید، مصرف مکمل های فیبر ممکن است در رسیدن به نیازهای دریافتی فیبر به شما کمک کند. قبل از مصرف هر گونه مکملی با پزشک خود مشورت کنید.

فعالیت در کنار رژیم غذایی برای دیابت بارداری

انجام ورزش منظم، اگر شرایط شما اجازه دهد، می تواند به حفظ سطح گلوکز شما کمک کند. پیاده روی و شنا انتخاب های خوبی هستند.

مطالب مرتبط  قوانین رژیم غذایی نوجوانان که باید بدانید

در یک مطالعه، محققان دریافتند زنانی که قبل و در طول بارداری خود فعالیت بدنی داشتند – حدود 4 ساعت در هفته – خطر ابتلا به دیابت بارداری را حدود 70٪ یا حتی بیشتر کاهش دادند.

در مورد اینکه چقدر و چند وقت یکبار باید ورزش کنید، با پزشک خود مشورت کنید. این به سلامت کلی شما بستگی دارد.

این باید قبل از هفته 16 بارداری ارائه شود – در زنان با BMI 25 و کمتر، آزمایش تحمل گلوکز خوراکی باید بین هفته های 24 تا 28 بارداری ارائه شود. اگر سطح گلوکز خون شما بالا باشد، ممکن است مقداری از گلوکز به کودک شما منتقل شود. این می تواند باعث رشد بیش از حد شود و منجر به وضعیتی به نام ماکروزومی شود.

نکات مهم قبل عز برنامه ریزی رژیم غذایی برای دیابت بارداری

مهم است که قبل از باردار شدن، هر وزنی را که باید کاهش دهید، کم کنید. به طور کلی از کاهش وزن در دوران بارداری جلوگیری می شود. افزایش وزن در دوران بارداری کاملاً قابل انتظار است – حتی در زنان چاق.  رژیم غذایی مناسب را دنبال کنید دلایل مختلفی وجود دارد که رعایت یک رژیم غذایی سالم در دوران بارداری مهم است، یکی از آنها کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری است.

برای کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری، از رژیم غذایی پیروی کنید که سطح گلوکز خون شما را خیلی بالا نبرد. رژیم غذایی خاصی برای دیابت بارداری وجود ندارد. اصول کلی تغذیه سالم اعمال می شود. مهمترین چیز این است که غذاهای فرآوری شده کمی بخورید، زیرا حاوی کالری خالی هستند و مقدار زیادی سبزیجات و غذاهای “طبیعی” مصرف کنید.

 در مورد بهترین رژیم غذایی برای شما با پزشک خود صحبت کنید. فعال بمان ورزش زیاد در دوران بارداری بسیار مهم است. اگر می توانید، روزانه 30 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید. ورزش های مناسب شامل پیاده روی سریع، دوچرخه سواری و شنا است.

مطالب مرتبط  بهترین جایگزین گوشت برای رژیم گیاهخواری

بسیاری از مردم بر این باورند که ورزش شدید در دوران بارداری به جنین آسیب می رساند، اما شواهد اخیر نشان می دهد که اینطور نیست. با این حال، از آنجایی که زنان باردار خون بیشتری در بدن خود دارند، ورزش شدید می‌تواند استرس بیشتری را به قلب شما وارد کند.

اگر تلاش می کنید تا 30 دقیقه ورزش را در روز خود جای دهید، خود را سرزنش نکنید. نکته مهم این است که کاری انجام دهید، حتی اگر یک توقف زودتر از اتوبوس پیاده شوید یا در سفری که معمولاً رانندگی می‌کنید پیاده روی کنید.

پیشگیری از دیابت بعد از بارداری

مطالعات نشان داده است که زنانی که در دوران بارداری دچار دیابت بارداری می‌شوند، بیشتر در سنین بالاتر به دیابت نوع 2 مبتلا می‌شوند.

پیشگیری از دیابت نوع 2 مشابه پیشگیری از دیابت بارداری است: شما باید از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید، فعال بمانید و وزن خود را حفظ کنید.

مطالعه ای که در سال 2015 منتشر شد نشان می دهد که مادرانی که به فرزندان خود شیر می دهند کمتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 نسبت به مادرانی هستند که شیر نمی دهند.

محققان استدلال می کنند که از آنجایی که شیردهی با انتقال گلوکز و چربی موجود در جریان خون به نوزاد، آنها را مصرف می کند، پانکراس مادر مجبور است انسولین کمتری تولید کند تا سطح بالای گلوکز خون را کاهش دهد. این امر خطر مقاومت به انسولین را کاهش می دهد

×
×

سبد خرید