دلایل عدم کاهش وزن چیست
زمانی که فردی می خواهد وزن کم کند، انجام برنامه های غذایی نامناسب و ورزش یک اشتباه رایج است. این روش ها می توانند از کاهش وزن یا حتی افزایش وزن جلوگیری کنند.کالری واحد اندازه گیری است که میزان انرژی موجود در غذاها و نوشیدنی ها را نشان می دهد. بدن برای عملکرد به تعداد […]

زمانی که فردی می خواهد وزن کم کند، انجام برنامه های غذایی نامناسب و ورزش یک اشتباه رایج است. این روش ها می توانند از کاهش وزن یا حتی افزایش وزن جلوگیری کنند.کالری واحد اندازه گیری است که میزان انرژی موجود در غذاها و نوشیدنی ها را نشان می دهد. بدن برای عملکرد به تعداد مشخصی کالری نیاز دارد.هر کالری اضافی را به چربی تبدیل می کند و وزن کلی را افزایش می دهد. بدن تنها زمانی می تواند وزن کم کند که بیش از کالری دریافتی خود بسوزاند.یک فرد می تواند از طریق یک رژیم غذایی با کالری محدود و فعالیت بدنی منظم وزن کم کند. با این حال، عوامل زیادی می توانند از کاهش وزن جلوگیری کنند. به همین دلیل در این مقاله دلالیل عدم کاهش وزن را برای شما عزیزان توضیح دادیم .

دلالیل عدم کاهش وزن

یکی از ناامیدوار کننده ترین لحظه ها برای کسی که رژیم لاغری گرفته این است که بعد از یک هفته تلاش سخت، روی ترازو می رود و تغییری مشاهده نمی کند. بعضی اوقات دلیل آن روشن است (مهمانی یا انجام ندادن تمرین ورزشی). اما بیشتر اوقات، نمی شود دلایل عدم کاهش وزن را متوجه شد. در ادامه 5 دلیل محتمل آورده شده است.

تکیه بر ورزش بدون پرداختن به رژیم غذایی

دلایل عدم کاهش لاغری

برای کاهش وزن، کمبود کالری ضروری است. این شامل سوزاندن کالری بیشتر بدن از دریافت کالری از رژیم غذایی است.ورزش یک راه موثر برای سوزاندن کالری است. اما، برای تجربه کاهش وزن قابل توجه، فرد باید ورزش را با مصرف کالری کمتر ترکیب کند.

تحقیقات نشان می دهد که بدون تغییرات کافی در رژیم غذایی، بعید است که ورزش به تنهایی منجر به کاهش وزن قابل توجهی برای اکثر افراد شود.ممکن است فرد بتواند با ورزش بسیار زیاد وزن کم کند، اما حتی در این موارد، کاهش وزن بیش از 4.4 پوند (2 کیلوگرم) بعید است.

بدن بیشتر کالری های خود را از طریق متابولیسم پایه می سوزاند. این به تمام فرآیندهایی اشاره دارد که زندگی را حفظ می کنند، مانند هضم غذا و تنفس. حتی فعالیت مغز هم کالری می سوزاند.

مطالب مرتبط  کالری مصرفی تنیس چقدر است؟

فعالیت بدنی که به تمام حرکات بدن اشاره دارد، مقدار بسیار کمتری انرژی می گیرد. کارهای خانه و بالا رفتن از پله ها به عنوان فعالیت بدنی واجد شرایط هستند. تمرینات بدنی ساختاریافته حتی نسبت کمتری از کالری ها را می سوزاند.

بدون کاهش کافی در تعداد کالری که یک فرد مصرف می کند، کاهش وزن از طریق ورزش بسیار دشوار است.تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که افراد هنگام ورزش منظم، غذای بیشتری مصرف می‌کنند. این می تواند حفظ کمبود کالری و کاهش وزن را دشوارتر کند.بهترین راه برای کاهش وزن، ترکیب ورزش با رژیم غذایی با کالری محدود است.

پیروی از یک رژیم غذایی مد روز

دلایل عدم کاهش لاغری

بسیاری از رژیم های غذایی مد روز بر اساس هیچ مدرک علمی نیستند و می توانند برای کاهش وزن مضر باشند.پول زیادی که مردم با ایجاد رژیم‌های کاهش وزن به دست می‌آورند به تنوع بسیار زیادی منجر شده است. بسیاری از این رژیم‌ها بسیار محدودکننده هستند و می‌توانند باعث مشکلات سلامتی شوند.

ممکن است برخی از رژیم های غذایی مد روز، مانند رژیم اتکینز، منجر به کاهش وزن شود. اما در بیشتر موارد، این به دلیل از دست دادن آب و عضله است، نه چربی.همچنین، حفظ این رژیم‌ها می‌تواند سخت باشد و اکثر افراد پس از قطع رژیم، وزن از دست رفته را در مدت کوتاهی پس می‌گیرند.

موثرترین و سالم ترین رژیم ها دارای تنوع قابل توجهی بوده و متعادل هستند. مهم است که کالری کمتری مصرف کنید، اما این نباید ناشی از اعمال محدودیت های شدید بر روی هیچ گروه غذایی اصلی باشد.با این حال، کاهش مصرف قند و چربی های ناسالم مانند چربی های ترانس مفید است.

ورزش کافی

ورزش منظم برای کاهش وزن ضروری است.

مطالعه ای در مجله Medicine & Science in Sports & Exercise حداقل 225 تا 420 دقیقه فعالیت بدنی در هفته را برای کاهش وزن موثر پیشنهاد می کند. حفظ این سطح برای مدت طولانی بسیار مهم است.درگیر شدن در انواع مختلف ورزش نیز می تواند بر کاهش وزن تأثیر بگذارد.

دو نوع اصلی ورزش هوازی و بی هوازی است. تمرینات هوازی یا استقامتی شامل استفاده مداوم و مکرر از گروه‌های عضلانی بزرگ مانند بازوها و پاها می‌شود. نمونه هایی از تمرینات هوازی شامل دویدن و دوچرخه سواری است.

تمرینات بی هوازی شامل فعالیت های کوتاه و شدید است. نمونه هایی از ورزش های بی هوازی شامل تمرینات سنگین وزنه یا دوی سرعت است. در حالی که تمرینات هوازی متکی به تامین مداوم اکسیژن برای انرژی هستند، تمرینات بی هوازی تمام انرژی خود را از گلوکز ذخیره شده در عضلات دریافت می کنند.

مطالب مرتبط  رژیم غذایی پرفیبر و نقش آن در لاغری

هر دو شکل ورزش مزایای متعددی برای سلامت کلی دارند، اما بحث بر سر این است که کدامیک برای کاهش وزن مفیدتر است.به گفته کالج آمریکایی پزشکی ورزشی، ورزش هوازی تاثیر مستقیمی بر کاهش وزن دارد، اما ورزش های بی هوازی به تنهایی تاثیری ندارند. ورزش های بی هوازی می توانند عضله بسازند و چربی بسوزانند، اما از آنجایی که عضله وزن بیشتری نسبت به چربی دارد، کاهش وزن حاصل نخواهد شد.

با این حال، ورزش بی هوازی می تواند چربی بدن را به عضله بدون چربی تبدیل کند. از آنجایی که عضله بیشتر از چربی وزن دارد، این احتمالاً عدم کاهش وزن ناشی از تمرینات بی هوازی را توضیح می دهد.

ورزش‌های بی‌هوازی، مانند تمرین با وزنه، می‌توانند میزان متابولیسم پایه بدن را نیز افزایش دهند. این بدان معنی است که آنها می توانند اثر ماندگارتری داشته باشند.ترکیبی از ورزش های هوازی و بی هوازی احتمالا بهترین روش ورزش برای کاهش وزن است.

نوشیدنی های قندی

دلایل عدم کاهش لاغری

مصرف بیش از حد نوشیدنی های شیرین می تواند از کاهش وزن جلوگیری کند.تحقیقات نشان می دهد که میزان قند موجود در رژیم غذایی بر افزایش وزن تأثیر می گذارد. اما بسیاری از این می تواند به طور خاص به مصرف نوشیدنی های شیرین مرتبط باشد.

به راحتی می توان از نوشیدنی ها به عنوان بخشی از رژیم غذایی چشم پوشی کرد. اما بسیاری از نوشیدنی های قندی دارای کالری بالایی هستند.برخلاف غذاهای پرکالری مختلف، این نوشیدنی ها گرسنگی را رفع نمی کنند و انرژی ناکافی را در اختیار بدن قرار می دهند. این کار مصرف بیش از حد نوشیدنی های شیرین را بدون توجه به آن آسان تر می کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدنی‌های شیرین می‌توانند در چاقی، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی نقش داشته باشند.محدود کردن یا حذف مصرف نوشیدنی های شیرین می تواند به کاهش وزن کمک کند.

پر اهمیت ترین دلایل عدم کاهش وزن

دلایل عدم کاهش لاغری

  • وزن ما بطور طبیعی در حال نوسان اس.

وزن ما بطور طبیعی در حال نوسان است و در طول روز نیم تا یک کیلو بالا و پایین می رود. نه فقط برای رژیم گیرنده ها بلکه برای همه اتفاق می افتد. برای اطمینان از درستی اندازه گیری وزنتان این پست را بخوانید:

  • بدن شما آب نگه داشته
مطالب مرتبط  غذاهایی که باید در دوران بارداری اجتناب کرد

اگر در دوره ماهانه هستید یا غذای نکمین خورده اید، ممکن است نیم تا یک کیلو وزنتان بالا رود. بدلیل ذخیره آب توسط بدن، وزنتان سنگین تر می شود. بهترین راه برای جلوگیری از این امر، نخوردن غذاهای شور و نوشیدن مقدار توصیه شده مایعات در هر روز است. کارشناسان 2 لیتر توصیه می کنند.

بدن در حالت توقف کاهش وزن و مقاومت قرار گرفتهبعضی اوقات درحالیکه تلاش می کنید وزنتان کم شود، هفته ها تغییری حاصل نمی شود و بدن در حالت توقف کاهش وزن و مقاومت قرار می گیرد.

خوب چه کار کنیم؟ اول اینکه منصرف نشوید! بدن در حال مقاومت است و مشکل جدی نیست، دوم اینکه تغییراتی را در برنامه تان بدهید: برای مثال اگر تمایل دارید، اسنکی سالم در فاصله بازگشت از محل کار به منزل میل کنید تا گرسنگی نکشید، یا کلاس ورزشی تازه ای بروید.

  • کالری های اضافی را فراموش کرده اید

اگر عادات نادرستی مانند مالیدن کره روی نان صبحانه، ناخنک زدن به غذا هنگام پخت و پز، یا خوردن هر شب دسر  را دارید، این کالری های اضافی از کاهش وزن تان جلوگیری می کنند.

می توانید با یادداشت برداری چند روزه از غذاها در تغذیه تان بیشتر دقت کنید. تحقیقات نشان می دهد کسانیکه از تغذیه خود یادداشت برداری می کنند احتمال موفقیت شان بیشتر است.

  • خود را روز شنبه وزن کرده اید

آیا اولین کاری که روز شنبه انجام داده اید رفتن روی ترازوست؟ اگر بطور معمول خود را روز چهارشنبه یا پنج شنبه وزن می کنید، وزن کردن خود بعد از آخر هفته ممکن است شما را شکه کند.

بیشتر ما در آخر هفته تغذیه مان زیادتر می شود، محققان در Washington University School of Medicine در سن لوییس متوجه شده اند که افرادی که در حال رژیم هستند، در طول هفته وزن کم می کنند ولی در آخر هفته نه.

برنامه ریزی برای وعده های منظم و سالم را در آخر هفته نیز ادامه دهید، مانند توجه به مقدار غذا .

×
×

سبد خرید