تغذیه کودکان بعد از شیر گرفتن
از حدود 6 ماهگی برای شروع، کودک شما فقط به مقدار کمی غذای جامد، یک بار در روز، در زمانی که برای هر دوی شما مناسب است، نیاز دارد. تغذیه کودکان بعد از شیر گرفتن می‌تواند شرایط خاصی داشته باشد. می‌توانید از شیر گرفتن را با سبزیجات و میوه‌ها شروع کنید – میله‌های مخلوط، له […]

از حدود 6 ماهگی برای شروع، کودک شما فقط به مقدار کمی غذای جامد، یک بار در روز، در زمانی که برای هر دوی شما مناسب است، نیاز دارد. تغذیه کودکان بعد از شیر گرفتن می‌تواند شرایط خاصی داشته باشد.

می‌توانید از شیر گرفتن را با سبزیجات و میوه‌ها شروع کنید – میله‌های مخلوط، له شده یا نرم پخته شده از جعفری، کلم بروکلی، سیب‌زمینی، سیب زمینی شیرین، هویج، سیب یا گلابی را امتحان کنید. همچنین می توانید برنج بچه مخلوط با شیر معمولی کودکتان را امتحان کنید. قبل از اینکه غذای پخته شده را به کودک خود بدهید، مطمئن شوید که کاملاً خنک شده است.

تغذیه کودکان بعد از شیر گرفتن -شامل چه مواردی است؟

تغذیه کودکان بعد از شیر گرفتن

مهم است که غذاهایی را که می توانند باعث واکنش های آلرژیک شوند، در مقادیر بسیار کم معرفی کنید تا بتوانید هر واکنشی را تشخیص دهید. این غذاها را می توان از حدود 6 ماهگی به عنوان بخشی از رژیم غذایی کودکتان مانند سایر غذاها معرفی کرد:

  • شیر گاو (در پخت و پز یا مخلوط با غذا)
  • تخم مرغ (تخم مرغ بدون مهر شیر قرمز نباید خام یا کمی پخته مصرف شود)
  • غذاهای حاوی گلوتن، از جمله گندم، جو و چاودار
  • آجیل و بادام زمینی (آنها را خرد شده یا آسیاب شده سرو کنید)
  • دانه ها (آنها را خرد شده یا آسیاب شده سرو کنید)
  • سویا
  • صدف (خام یا کمی پخته سرو نکنید)
  • ماهی
مطالب مرتبط  چربی بدن در خانم ها و راه های کاهش آن

پس از معرفی و در صورت تحمل، به ارائه آن غذاها به عنوان بخشی از رژیم غذایی معمول کودک خود ادامه دهید (برای به حداقل رساندن خطر آلرژی). درباره آلرژی غذایی و علائمی که باید مراقب آنها باشید بیشتر بخوانید.

گروه های غذایی در تغذیه کودکان بعد از شیر گرفتن

تغذیه کودکان بعد از شیر گرفتن

سبزیجات غیر شیرین مانند کلم بروکلی، گل کلم و اسفناج را بگنجانید – این به کودک شما کمک می کند تا به طیف وسیعی از طعم ها (به جای طعم های شیرین تر مانند هویج و سیب زمینی شیرین) عادت کند. این می تواند به جلوگیری از خوردن آنها در هنگام رشد کمک کند.

به یاد داشته باشید، نوزادان نیازی به نمک یا شکر اضافه شده به غذای خود (یا آب پخت و پز) ندارند. نوزادان نباید غذاهای نمکی بخورند زیرا برای کلیه‌هایشان مفید نیست و قند می‌تواند باعث پوسیدگی دندان شود.

به تدریج مقدار و تنوع گروه های غذایی زیر را افزایش دهید – برای الهام گرفتن به دستور العمل های از شیر گرفتن نوزاد و کانال یوتیوب ما نگاهی بیندازید!

سبزیجات

  • میوه
  • غذاهای نشاسته ای
  • غذاهای پروتئینی
  • لبنیات

غذای کودکان بعد از شیر گرفتن چگونه است.

تغذیه کودکان بعد از شیر گرفتن

برای اینکه کودکتان به سرعت به بافت ها و طعم های مختلف عادت کند، سعی کنید به محض آماده شدن، به سراغ غذاهای له شده و انگشتی (از پوره یا مخلوط) بروید. این به آن‌ها کمک می‌کند یاد بگیرند که چگونه بجوند، غذای جامد را در اطراف دهان خود حرکت دهند و غذاهای جامد را ببلعند. به کودکتان یک قاشق بدهید و اجازه دهید خودش شیر بخورد – ممکن است لازم باشد زیر صندلی کودک یک تشک بچسبانید!

نوزادان زمان‌های مختلفی را صرف می‌کنند تا به توده‌ها عادت کنند، اما این مهارت مهمی است که آنها باید یاد بگیرند. فقط از حدود 6 تا 7 ماهگی به آنها بافت های توده ای ارائه دهید و با آنها بمانید تا مطمئن شوید که آن را با خیال راحت می بلعند.

مطالب مرتبط  نکات مهم درباره رژیم لاغری سریع

غذاهای انگشتی به آن‌ها کمک می‌کند تا به بافت‌های مختلف عادت کنند، آنها عاشق چیدن تکه‌های غذا و غذا دادن به خودشان هستند – این برای توسعه هماهنگی دست و چشم آنها نیز خوب است.

نکات مهم در تغذیه کودکان بعد از شیر گرفتن:

تغذیه کودکان بعد از شیر گرفتن

از شیر گرفتن کودک به این معنی است که به کودک خود فقط غذاهای انگشتی بدهید و به او اجازه دهید از همان ابتدا خودش را تغذیه کند (به جای اینکه با قاشق به او غذای پوره یا پوره داده شود). شما می توانید طیف وسیعی از تکه های کوچک و به اندازه انگشت را ارائه دهید.

برخی از والدین شیر گرفتن از شیر را به تغذیه با قاشق ترجیح می دهند، در حالی که برخی دیگر کمی از هر دو را ترکیب می کنند. هیچ راه درست یا غلطی وجود ندارد – مهم ترین چیز این است که کودک شما غذاهای متنوعی بخورد و تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند.

آیا هنوز باید به نوزادم شیر مادر بدهم یا شیر خشک نوزاد اول؟

تغذیه کودکان بعد از شیر گرفتن

آره. برای شروع، آنها همچنان بیشتر انرژی و مواد مغذی خود را از شیر مادر یا شیر خشک نوزاد اول دریافت خواهند کرد. شیر مادر یا شیر خشک نوزاد اول باید نوشیدنی اصلی آنها در سال اول باشد، شما می توانید تا زمانی که هر دوی شما بخواهید به شیردهی ادامه دهید. به خاطر داشته باشید که شکم کودک شما کوچک است و به سرعت پر می‌شود – بنابراین پس از خوردن غذای جامد به او شیر بدهید.

نوشیدنی؟

در زمان صرف غذا، جرعه جرعه آب از فنجان باز یا بدون جریان به کودک خود بدهید. استفاده از فنجان باز یا فنجان بدون دریچه به کودک شما کمک می کند تا جرعه جرعه بیاموزد و برای دندان های کودک شما بهتر است.

مطالب مرتبط  نقش رژیم غذایی برای دیابت بارداری

اگر کودک شما کوچکتر از 6 ماه است، مهم است که آب را ابتدا با جوشاندن و سپس خنک کردن آن استریل کنید.

نوشیدنی های شیرین مانند کدو حلوایی، نوشابه های گازدار، میلک شیک و آب میوه می توانند قند زیادی داشته باشند، بنابراین برای جلوگیری از پوسیدگی دندان از مصرف آنها اجتناب کنید – حتی نوشیدنی های نوزاد و نوپا نیز می توانند شیرین باشند.

شیر گاو تا 12 ماهگی نوشیدنی مناسبی نیست، اما از 6 ماهگی می توان آن را در آشپزی یا مخلوط با غذا استفاده کرد.

سخن پایانی

تغدیه کودکان بعد از شیر گرفتن می‌تواند هم برای کودک و هم برای مادر استرس زا باشد. صرف نظر از آنکه فشار روانی روی کودک ایجاد می‌شود، باید شرایط تغذیه کاملی را برای اون ارائه داده تا دچار مشکلات تغذیه نشود. می‌توانید از شیر گرفتن را با سبزیجات و میوه‌ها شروع کنید – میله‌های مخلوط، له شده یا نرم پخته شده از جعفری، کلم بروکلی، سیب‌زمینی، سیب زمینی شیرین، هویج، سیب یا گلابی را امتحان کنید. همچنین می توانید برنج بچه مخلوط با شیر معمولی کودکتان را امتحان کنید. قبل از اینکه غذای پخته شده را به کودک خود بدهید، مطمئن شوید که کاملاً خنک شده است.

×
×

سبد خرید