تاثیرات پرولاکتین بالا در چاقی
پرولاکتین بالا
یکی از دلایلی که باعث می شود فرد دچار چاقی شود، هورمون ها هستند. هورمون ها در حالت عادی و در صورتی که به صورت استاندارد تولید شوند، به بدن برای سالم ماندن کمک می کنند. یکی از هورمون هایی که ممکن است باعث چاقی شود، پرولاکتین بالا است که در این مطلب قصد داریم […]

یکی از دلایلی که باعث می شود فرد دچار چاقی شود، هورمون ها هستند. هورمون ها در حالت عادی و در صورتی که به صورت استاندارد تولید شوند، به بدن برای سالم ماندن کمک می کنند. یکی از هورمون هایی که ممکن است باعث چاقی شود، پرولاکتین بالا است که در این مطلب قصد داریم به رابطه آن با چاقی بپردازیم.

پرولاکتین چیست؟

همانطور که در بخش اول به این موضوع اشاره شد، پرولاکتین بالا یکی از عوامل چاقی محسوب می شود. اما بهتر است در ابتدا با آن آشنا شوید. پرولاکتین یکی از هورمون هایی است که توسط غده هیپوفیز آزاد می شود و تاثیر بسزایی در شیردهی، سلامت باروری بانوان و آقایان، متابولیسم بدن و سیستم ایمنی بدن دارد. پس از زایمان میزان این هورمون در بانوان افزایش می یابد. اما در حالت عادی مقدار آن کم است. در صورتی که میزان این هورمون در حالت طبیعی بیش از حد مجاز باشد، ممکن است شخص به پرولاکتینوما مبتلا شده باشد. پرولاکتینوما یک نوع غده خوش خیم است که هیپوفیز به آن دچار شده و باعث افزایش آزادسازی هورمون های پرولاکتین می شود.

مطالب مرتبط  چربی بدن در خانم ها و راه های کاهش آن

چه عواملی باعث بالا رفتن پرولاکتین می شود؟

عوامل زیر می توانند در ایجاد بیماری پرولاکتینوما موثر باشند:

  • تومورهای غده هیپوفیز
  • بیماری کوشینگ
  • کم کاری تیروئید
  • آسیب و ضربه به قفسه سینه
  • بیماری زونا
  • مصرف دارویی هایی مانند متوکلوپیرامید، متیل دوپا، کلسیم بلوکرها و داروهای زخم معده
  • بیماری های کلیوی و کبد
  • پر اشتهایی عصبی
  • تنبلی تخمدان

پرولاکتین بالا

رابطه چاقی و پرولاکتینوما

یکی از دلایلی که باعث می شود افراد دارای اضافه وزن نتوانند حتی با رعایت رژیم های سخت، وزن خود را کاهش دهند، پرولاکتین بالا است. این افراد در صورتی که بتوانند این بیماری را کنترل کنند، تا حدود زیادی می توانند افزایش وزن خود را کنترل کنند و با رعایت رژیم غذایی مناسب و ورزش وزن خود را کاهش دهند. پرولاکتینوما باعث تحریک اشتها به خصوص در زنان پس از زایمان می شود که در نهایت کالری زیادی را وارد بدن می کند. همانطور که در قسمت قبل گفته شد، یکی از عوامل تاثیرگذار روی این بیماری، کم کاری تیروئید است که با چاقی رابطه مستقیمی دارد و یکی از مهم ترین عوامل افزایش وزن محسوب می شود.

راهکارهایی برای کاهش پرولاکتین

پرولاکتین بالا طبق صلاحدید پزشک و با دارو قابل درمان است. البته در برخی موارد نادر ممکن است پزشک، جراحی را تجویز کند. اما برای اینکه بتوانید میزان پرولاکتین را در حالت طبیعی نگه دارید می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

۱.فشار عصبی و استرس خود را کنترل کنید.

۲.رژیم غذایی سالمی برای خود و اعضای خانواده انتخاب کنید.

۳.از پوشیدن لباس های تنگ در بالا تنه که به قفسه سینه فشار وارد می کند اجتناب کنید.

مطالب مرتبط  رژیم آب درمانی چیست و چه معایب و مزایایی دارد؟

۴.مصرف ویتامین های E و B6 را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

درمان پرولاکتینوما چقدر طول می کشد؟

رعایت مواردی که در قسمت قبلی به آن ها اشاره شد، خوابیدن کافی، کنترل استرس و غذا خوردن و مصرف مرتب دارویی هایی که پزشک تجویز کرده است، به شدت بر پرولاکتین بالا موثر است و در کوتاه مدت می تواند این بیماری را درمان کند.

×
×

سبد خرید