خطرات اضافه وزن و چاقی برای سلامتی
اضافه وزن و چاقی ممکن است خطر ابتلا به برخی از مشکلات سلامتی را افزایش دهد و ممکن است با مشکلات عاطفی و اجتماعی خاصی مرتبط باشد. بیماری های اضافه وزن در دو نوع عاطفی و جسمی تقسیم بندی می‌شوند. برخی از بیماری های اضافه وزن و چاقی چیست؟ دیابت نوع 2 دیابت نوع 2 […]

اضافه وزن و چاقی ممکن است خطر ابتلا به برخی از مشکلات سلامتی را افزایش دهد و ممکن است با مشکلات عاطفی و اجتماعی خاصی مرتبط باشد. بیماری های اضافه وزن در دو نوع عاطفی و جسمی تقسیم بندی می‌شوند.

برخی از بیماری های اضافه وزن و چاقی چیست؟

بیماری های اضافه وزن

دیابت نوع 2

دیابت نوع 2 یکی از بیماری های اضافه وزن است که زمانی رخ می دهد که گلوکز خون شما که قند خون نیز نامیده می شود، بسیار بالا باشد. حدود 8 نفر از هر 10 نفر مبتلا به دیابت نوع 2 اضافه وزن دارند یا چاقی دارند.8 با گذشت زمان، گلوکز خون بالا منجر به مشکلاتی مانند بیماری قلبی، سکته، بیماری کلیوی، مشکلات چشمی، آسیب عصبی و سایر مشکلات سلامتی می شود.

اگر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستید، کاهش 5 تا 7 درصد وزن بدن و انجام فعالیت بدنی منظم ممکن است از بروز دیابت نوع 2 جلوگیری کند یا آن را به تاخیر بیندازد.

فشار خون بالا

فشار خون بالا که فشار خون نیز نامیده می شود،یکی از بیماری های اضافه وزن و  وضعیتی است که در آن خون با نیرویی بیش از حد طبیعی در رگ های خونی شما جریان می یابد. فشار خون بالا می تواند قلب شما را تحت فشار قرار دهد، به رگ های خونی آسیب برساند و خطر حمله قلبی، سکته مغزی، بیماری کلیوی و مرگ را افزایش دهد.

مطالب مرتبط  رژیم غذایی مادر برای تعیین جنسیت فرزند دختر

بیماری قلبی

بیماری قلبی یکی از بیماری های اضافه وزن و اصطلاحی است که برای توصیف مشکلات متعددی که ممکن است بر قلب شما تأثیر بگذارد استفاده می شود. اگر بیماری قلبی دارید، ممکن است دچار حمله قلبی، نارسایی قلبی، مرگ ناگهانی قلبی، پیوند خارجی NIH آنژین یا ریتم غیر طبیعی قلب شوید. فشار خون بالا، سطوح غیر طبیعی چربی خون و سطوح بالای گلوکز خون ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. چربی های خون که چربی خون نیز نامیده می شوند، شامل کلسترول HDL، کلسترول LDL و تری گلیسیرید هستند.

کاهش 5 تا 10 درصد وزن ممکن است عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. اگر 200 پوند وزن دارید، این به معنای کاهش وزن 10 پوندی است. کاهش وزن ممکن است فشار خون، سطح کلسترول و جریان خون را بهبود بخشد.

سکته

بیماری های اضافه وزن

سکته مغزی یکی از بیماری های اضافه وزن و وضعیتی است که در آن جریان خون به مغز شما به طور ناگهانی قطع می‌شود که ناشی از انسداد یا ترکیدن رگ خونی در مغز یا گردن است. سکته مغزی می تواند به بافت مغز آسیب برساند و باعث شود نتوانید صحبت کنید یا قسمت هایی از بدن خود را حرکت دهید. فشار خون بالا عامل اصلی سکته مغزی است.

آپنه خواب

آپنه خواب یک اختلال شایع است که در آن هنگام خواب به طور منظم نفس نمی کشید. ممکن است برای مدت کوتاهی به طور کلی تنفس را متوقف کنید. آپنه خواب درمان نشده ممکن است خطر سایر مشکلات سلامتی مانند دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را افزایش دهد.

سندرم متابولیک

بیماری های اضافه وزن

سندرم متابولیک یکی از بیماری های اضافه وزن و گروهی از شرایط است که شما را در معرض خطر بیماری قلبی، دیابت و سکته قرار می دهد. این شرایط هستند

مطالب مرتبط  موثر ترین میوه های رژیم لاغری

فشار خون بالا

سطح گلوکز خون بالا

سطوح بالای تری گلیسیرید در خون شما

سطوح پایین کلسترول HDL (کلسترول “خوب”) در خون شما

چربی بیش از حد دور کمر شما

بیماری های کبد چرب

بیماری های کبد چرب شرایطی هستند که در آن چربی در کبد شما تجمع می یابد. بیماری های کبد چرب شامل بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) و استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) می شود. بیماری های کبد چرب ممکن است منجر به آسیب شدید کبد، سیروز یا حتی نارسایی کبد شود.

آرتروز

استئوآرتریت یک مشکل سلامتی شایع و طولانی مدت است که باعث درد، تورم و کاهش حرکت در مفاصل شما می شود. اضافه وزن یا چاقی ممکن است با وارد کردن فشار اضافی به مفاصل و غضروف، خطر ابتلا به آرتروز را افزایش دهد.

بیماری های کیسه صفرا

اضافه وزن و چاقی ممکن است خطر ابتلا به بیماری های کیسه صفرا مانند سنگ کیسه صفرا و کوله سیستیت را افزایش دهد. عدم تعادل در مواد تشکیل دهنده صفرا باعث ایجاد سنگ کیسه صفرا می شود. اگر صفرا حاوی کلسترول بیش از حد باشد، ممکن است سنگ کیسه صفرا تشکیل شود.

برخی سرطان ها

پیوند خارجی سرطان NIH مجموعه ای از بیماری های مرتبط است. در همه انواع سرطان، برخی از سلول های بدن بدون توقف شروع به تقسیم می کنند و به بافت های اطراف پخش می شوند. اضافه وزن و چاقی ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان پیوند خارجی NIH را افزایش دهد.

بیماری کلیوی

بیماری کلیوی به این معنی است که کلیه های شما آسیب دیده اند و نمی توانند خون را آنطور که باید فیلتر کنند. چاقی خطر ابتلا به دیابت و فشار خون بالا را افزایش می دهد که شایع ترین علل بیماری کلیوی است. حتی اگر دیابت یا فشار خون بالا ندارید، چاقی ممکن است بیماری کلیوی را افزایش دهد و پیشرفت آن را تسریع کند.

مطالب مرتبط  نکات و اصول کاهش وزن سالم

مشکلات بارداری

اضافه وزن و چاقی خطر مشکلات سلامتی را افزایش می دهد که ممکن است در دوران بارداری رخ دهد. زنان باردار دارای اضافه وزن یا چاق ممکن است شانس بیشتری برای ابتلا به این بیماری داشته باشند

ابتلا به دیابت بارداری

ابتلا به پره اکلامپسی – فشار خون بالا در دوران بارداری، که در صورت عدم درمان می تواند باعث مشکلات سلامتی جدی برای مادر و نوزاد شود.

نیاز به سزارین پیوند خارجی NIH یا سزارین و در نتیجه زمان بیشتری برای بهبودی پس از زایمان

چه مشکلات عاطفی و اجتماعی با اضافه وزن و چاقی مرتبط است؟

اضافه وزن و چاقی با مشکلات سلامت روانی مانند افسردگی ارتباط خارجی NIH مرتبط است. افرادی که با اضافه وزن و چاقی سر و کار دارند نیز ممکن است مورد تعصب وزن و انگ از سوی دیگران، از جمله ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی باشند. این می تواند منجر به احساس طرد شدن، شرمساری یا گناه شود و مشکلات سلامت روان را بدتر کند.

×
×

سبد خرید