بیماری دیابت کودکان چیست؟ چه علائم و خطراتی به دنبال دارد؟
بیماری دیابت کودکان
بیماری دیابت کودکان یک بیماری بسیار شایع و در برخی موارد پنهان است که سلامت کودکان را به خطر می اندازد و در آینده و در صورتی که کنترل نشود، ممکن است سلامت کودک را با مخاطرات جدی روبرو کند. برخی نوزادان در همان ابتدای تولد به دیابت مبتلا هستند که به آن دیابت نوع […]

بیماری دیابت کودکان یک بیماری بسیار شایع و در برخی موارد پنهان است که سلامت کودکان را به خطر می اندازد و در آینده و در صورتی که کنترل نشود، ممکن است سلامت کودک را با مخاطرات جدی روبرو کند. برخی نوزادان در همان ابتدای تولد به دیابت مبتلا هستند که به آن دیابت نوع یک کودکان گفته می شود. دیابت نوع دو نیز در موارد بسیار کمتری مشاهده شده است. شاید در گذشته افراد بزرگسال تنها به این بیماری دچار می شدند، اما متاسفانه تغییرات ایجاد شده در سبک زندگی و نوع خورد و خوراک، احتمال ابتلای کودکان به دیابت نوع دو را افزایش داده است.

در مورد دیابت نوع یک کودکان نمی توان به طور قطع گفت که تنها عوامل موروثی دلایل ابتلای کودک هستند. اما در مورد دیابت نوع دو به طور قطع می توان گفت عوامل ژنتیکی مهم ترین عامل ابتلای کودکان است. دیابت بیماری قابل درمانی است. اما خوشبختانه با رعایت رژیم غذایی و مصرف دارو هم در کودکان و هم بزرگسالان قابل کنترل است.

مطالب مرتبط  کالری آش‌ جو چقدر است؟

دیابت کودکان چیست؟

بیماری دیابت کودکان معمولا به صورت ارثی منتقل می شود. کودک در بدو تولد قادر به تولید انسولین نیست و گلوکوز موجود در شیر مادر جذب بدن نمی شود. به این ترتیب قند و گلوکز در بدن مصرف نمی شود و سطح قند خون کودک افزایش می یابد. به همین خاطر بهتر است دائما قند خون کودک اندازه گیری شود و در صورت صلاحدید پزشک، داروی مورد نیاز تجویز شود.

بیماری دیابت کودکان

دیابت در کودکان چه علائمی دارد؟

شاید در بدو تولد و سنین پایین والدین نتوانند به درستی دیابت کودکان را تشحیص دهند. به همین خاطر باید علائم این بیماری را بشناسید تا هرچه سریع تر برای درمان آن اقدام کنید. افزایش اشتهای کودک به صورت غیر طبیعی، تکرر ادرار، احساس خستگی غیر معمول، تشنگی مداوم و کاهش وزن غیر طبیعی از جمله مهم ترین علائم بروز دیابت نوع یک در کودکان است. اما دیابت نوع دو در دوره های طولانی تری اتفاق می افتد و سرعت بروز آن ها کمتر است. علاوه بر موارد یادشده، تاری دید، دیر خوب شدن زخم های سطحی، شب ادراری و خارش اندام خصوصی از جمله علائم دیابت نوع دو در کودکان است.

اهمیت تغذیه در کنترل دیابت در بچه ها

تغذیه و داشتن یک برنامه غذایی کنترل شده به شدت بر کنترل و مهار کردن بیماری دیابت کودکان موثر است. مصرف قندها، غذاهای پرکالری، کربوهیدرات و… بر چاقی و اضافه وزن کودک تاثیرگذار است که چاقی خود یکی از مهم ترین دلایل ابتلای کودکان به دیابت محسوب می شود. علاوه بر داشتن رژیم غذایی، مصرف سبزیجات تازه و میوه ها و مواد سرشار از پروتئین و ویتامین و مواد معدنی قند کودک را کنترل کرده و کاهش می دهد.

مطالب مرتبط  آیا رژیم غذایی به تنهایی باعث کاهش وزن می شود؟

دسرها، کیک ها، شیرینی ها، مربا، نوشابه، قند و شکر مواردی هستند که باید از برنامه غذایی کودک حذف شوند. دیابت در کودکان با رژیم غذایی و فعالیت های بدنی قابل کنترل است و در این صورت کودک می تواند همانند هم سن و سال های خود زندگی آرام و بدون دغدغه داشته باشد.

×
×

سبد خرید