بهترین رژیم غذایی کم کاری تیروئید کدام است؟
رژیم غذایی کم کاری تیروئید
تیروئید، یکی از غدد درون ریز بدن است که شکل پروانه ای دارد. این غده هورمون هایی را ترشح می کند که وظیفه تنظیم سوخت و ساز بدن را بر عهده دارند و به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر تمام اعضای بدن تأثیر دارند. بنابراین طبیعتا زمانی که تیروئید دچار مشکل شده و کمتر […]

تیروئید، یکی از غدد درون ریز بدن است که شکل پروانه ای دارد. این غده هورمون هایی را ترشح می کند که وظیفه تنظیم سوخت و ساز بدن را بر عهده دارند و به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر تمام اعضای بدن تأثیر دارند. بنابراین طبیعتا زمانی که تیروئید دچار مشکل شده و کمتر از میزان لازم هورمون ترشح کند، بدن دچار مشکلات متعدد خواهد شد. متأسفانه امروزه دو نفر از هر صد نفر به مشکل کم کاری تیروئید مبتلا هستند. ولی این مشکل درمان قطعی ندارد و بهترین راه مبارزه با آن اصلاح شیوه زندگی و در پیش گرفتن رژیم غذایی کم کاری تیروئید می باشد.

غذاهای مفید برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید

جالب است بدانید که عملکرد غده تیروئید و ترشح هورمون های حیاتی توسط آن، به میزان زیادی با الگوی تغذیه مرتبط است. به عبارتی، غذاهایی که شما مصرف می کنید می توانند تأثیر مستقیم بر بهبود روند کم کاری تیروئید و کاهش علائم آن داشته باشند. چرا که یک برنامه غذایی صحیح می تواند نیاز بدن به انواع ویتامین ها و مواد معدنی را تأمین کرده و کمبودهای موجود را جبران نماید. برخی از غذاهایی که برای افراد مبتلا به این عارضه مفیدند به شرح زیر می باشند:

  1. غذاهای حاوی ویتامین D: تحقیقات نشان داده است کمبود ویتامین دی یکی از عوامل اصلی ابتلا به کم کاری تیروئید است. بنابراین افراد مبتلا به این بیماری می توانند با افزایش مصرف این ویتامین سبب بهبود عملکرد غده تیروئید خود شوند. ماهی سالمون یکی از غنی ترین منابع ویتامین D است و به شدت توصیه می شود در رژیم غذایی کم کاری تیروئید جای گیرد. علاوه بر آن، شیر، تخم مرغ، پرتقال و … نیز در صورت مصرف صحیح و به اندازه می توانند نیاز شما به این ویتامین را برطرف نمایند.
  2. ید بخورید: ید یکی از مهمترین عناصر مورد نیاز برای ترشح هورمون های تیروئید است. غذاهایی مانند ماست، شیر، پنیر، ماهی های آب شور و نمک ید دار را در رژیم روزانه خود داشته باشید.
  3. سلنیوم مصرف کنید: سلنیوم یکی دیگر از مواد معدنی مؤثر در کنترل کم کاری تیروئید است. پس تا می توانید مواد غذایی سالم و حاوی این ماده معدنی مفید را در رژیم غذایی کم کاری تیروئید بگنجانید. آجیل برزیلی یکی از پیشنهادات ویژه ما برای شماست.
  4. خوراکی های حاوی آهن: تأثیر آهن را در سلامت تیروئید نادیده نگیرید. دریافت آهن کافی می تواند شما را در کنترل علائم این بیماری یاری کرده و به مرور زمان سبب کاهش دوز داروهای شیمیایی شما شود. لوبیا سفید یکی از منابع غنی آهن است که می توانید از فواید آن بهره مند شوید.
مطالب مرتبط  ماساژ لاغری چیست؟

رژیم غذایی کم کاری تیروئید

پرهیزات غذایی برای کم کاری تیروئید

زمانی که دریافت ویتامین و املاح معدنی خاص می تواند سلامتی تیروئید شما را تضمین کند، بدون شک مصرف برخی از مواد غذایی نیز ممکن است دچار ایجاد اختلال در ترشح هورمون شده و به عبارتی، کم کاری تیروئید را تشدید کنند. بنابراین بیماری مذکور، نبایدهایی هم دارد که برخی از آن ها عبارتند از:

  1. مصرف سویا می تواند مانع عملکرد ید شود و از آنجا که ید، ماده ای حیاتی برای تیروئید است بهتر است از مصرف این ماده غذایی صرفنظر کنید.
  2. سبزیجات چلیپایی می توانند موجب کاهش ترشح هورمون تیروئید شوند. کلم بروکلی از جمله این سبزیجات است.
  3. گلوتن می تواند سبب بروز مشکل در سیستم ایمنی شود.
  4. نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه
×
×

سبد خرید