چگونه با روانشناختی کاهش وزن چشمگیر مقابله کنیم؟
برای بسیاری، اثرات  روانشناختی کاهش وزن چشمگیر، تجربه‌ای به شدت احساسی و در عین حال بسیار شخصی است. خیلی ها فکر می کنند “کاش یکی به من می گفت در مورد کاهش وزن زیاد”…برخی از دست دادن چربی های اضافی بدن را آسان تر از مقابله با عواقب پس از کاهش وزن توصیف می کنند. […]

برای بسیاری، اثرات  روانشناختی کاهش وزن چشمگیر، تجربه‌ای به شدت احساسی و در عین حال بسیار شخصی است. خیلی ها فکر می کنند “کاش یکی به من می گفت در مورد کاهش وزن زیاد”…برخی از دست دادن چربی های اضافی بدن را آسان تر از مقابله با عواقب پس از کاهش وزن توصیف می کنند. دیگران احساس می کنند که همراه با کاهش وزن، توانایی آنها برای “شاد بودن” یا احساس رضایت نیز وجود دارد. کاهش وزن چشمگیر فقط یک تنظیم فیزیکی نیست. از نظر روانشناختی نیز پیچیده است و ممکن است همیشه آنقدر که یک فرد انتظار دارد، شادی ایجاد نکند.

ایده خوبی است که به تغییرات روانی به اندازه تغییرات فیزیکی که تجربه شده اند توجه کنید. از دست دادن چنین مقدار قابل توجهی از وزن ممکن است برای برخی شبیه به ترن هوایی باشد. در یک لحظه ممکن است حس موفقیت و غرور و در لحظاتی دیگر عزت نفس پایین احساس شود.

بخشی از تیم مراقبت های بهداشتی یک فرد باید یک روانشناس یا مشاور باشد که بتواند از طریق اثرات عاطفی به فرد کمک کند. درک این نکته مهم است که چنین تغییرات چشمگیری ممکن است یک سفر ساده یا آسان نباشد و به طور خودکار به شادی و افزایش اعتماد به نفس منجر نشود.

چالش های اثرات روانشناختی کاهش وزن

اثرات روانشناختی کاهش وزن

  • درک این موضوع که کاهش وزن لزوماً مساوی با شادی نیست: ممکن است یک فرد آنطور که انتظار داشت احساس خوشحالی یا رضایت نداشته باشد. اگر فرد هنوز از نظر ذهنی برای آن آمادگی نداشته باشد، این می تواند به دنبال کاهش وزن چشمگیر به عنوان یک شوک باشد. مشاوره می تواند به انجام این کار کمک کند و اطمینان حاصل کند که فردی که در حال کاهش وزن چشمگیر است، روند را درک می کند و همچنان می تواند خود را (که واقعاً چه کسی است) در طول این فرآیند تشخیص دهد. مانترا، “تو هنوز تو هستی” می تواند به عنوان یک یادآوری عالی در طول این فرآیند خدمت کند.
  • کاهش وزن می‌تواند باعث شود که فرد احساس آسیب‌پذیری کند: برای یک فرد چاق، کادر بزرگ‌تر ممکن است درجه‌ای از محافظت عاطفی و این حس را ایجاد کند که می‌تواند خود واقعی خود را «پنهان» کند. از نظر روانشناختی، فرد را قادر می‌سازد تا احساس کند که دیگران نمی‌توانند واقعاً آن‌ها را ببینند. از دست دادن این «سد محافظ گوشتی» می‌تواند باعث شود که فرد تا حدودی «در معرض» احساس کند.
مطالب مرتبط  رژیم غذایی کم نمک برای چه افرادی مناسب است؟

  • کاهش وزن توجه افراد را به خود جلب می کند: کاهش وزن چشمگیر علاوه بر احساس آسیب پذیری می تواند توجه دیگران را جلب کند که ممکن است چندان خوشایند نباشد. اگرچه نظرات دریافت شده در مورد تغییر در ظاهر فیزیکی ممکن است درخشان باشد و نشان دهنده تایید موفقیت باشد، اما می تواند باعث شود که فرد بیش از پیش احساس آسیب پذیری و آسیب پذیری کند. از دست دادن چنین وزن زیادی برای فرد مورد نظر یک تنظیم در سطوح مختلف است. کنار آمدن با توجه دیگران به روشی که در عین حال آشنا نیست، می تواند چالش برانگیز باشد، و گاهی اوقات ممکن است کمی «بیش از حد شخصی» به نظر برسد که دیگران نتوانند آن را تصدیق کنند. همچنین می‌تواند از نظر عاطفی برای برخی افراد مشکل‌ساز شود، زمانی که تمام توجهات از بین می‌رود و نظرات ارسالی دیگر اتفاق نمی‌افتد. در نهایت دیگران «به ظاهر جدید عادت می‌کنند» و ممکن است تغییر را نپذیرند. فرد همچنین می تواند از مشاوره برای آمادگی ذهنی برای این امر استفاده کند.

بزرگ‌ترین مشکلات و اثرات روانشناختی کاهش وزن

اثرات روانشناختی کاهش وزن

  • کاهش وزن زیاد می‌تواند منجر به احساس خشم شود: وقتی دیگران متوجه چنین تغییر فیزیکی چشمگیری می‌شوند، می‌تواند باعث آزار یا عصبانیت کمی شود. لزوماً همه اظهارات مثبت تملق آمیز نیستند. ممکن است برای فردی سخت باشد که بخواهد تایید دیگران را تایید کند که قبلاً هیچ وقت به آنها وقت نداده اند و اکنون نظرات مثبت خود را بیان می کنند یا می پرسند چگونه کاهش وزن حاصل شده است. در یادگیری کنار آمدن عاطفی با تغییرات فیزیکی (ظاهر بیرونی)، می‌تواند باعث شود فرد احساس کند که دیگران سطحی و سطحی هستند، اگر فقط پس از کاهش وزن با یک فرد مثبت رفتار کنند. برخی افراد نیز اظهارات منفی را تجربه کرده اند و اظهار می کنند که دیگر “سالم” به نظر نمی رسند. مشاوره همچنین می تواند به فرد کمک کند تا بفهمد که دیگران ممکن است در عادت کردن به یک «فرد جدید» از نظر فیزیکی مشکل داشته باشند یا در مقابله با حسادت کمک کنند.
مطالب مرتبط  کالری معجون چقدر است؟

  • کاهش وزن چشمگیر می تواند بر روابط تأثیر بگذارد: برای کسانی که قبلاً با هم رابطه دارند، اگر شریک زندگی فرد نیز اضافه وزن یا چاق باشد، تنش ممکن است رخ دهد. فردی که دچار چنین تغییر چشمگیری می شود ممکن است همین آرزو را برای شریک زندگی خود داشته باشد که می تواند موانع و چالش هایی را در رابطه ایجاد کند. در نقطه مقابل، یک شریک ممکن است مشکلاتی در عزت نفس داشته باشد، احساس خطر کند یا نگران باشد که وسوسه بودن با دیگری ممکن است رابطه را از هم جدا کند. تغییر در عادات سبک زندگی همچنین می‌تواند بین زوجی که قبلاً چیزهای خاصی را با هم به اشتراک می‌گذاشتند، تنش ایجاد کند، مانند وعده‌های غذایی یا زمانی که صرف فعالیت نداشتن می‌کردند.
  • کاهش وزن زیاد می تواند باعث ترس و اضطراب شدید شود: همراه با یا به جای احساس موفقیت، فرد ممکن است از بازگرداندن هر مقدار وزن پس از رسیدن به هدف نهایی بترسد. این ترس ممکن است منجر به اضطراب و استرس در مورد هر لقمه ای شود که خورده می شود یا باعث شود فرد خود را از غذایی که باعث رضایت یا لذت می شود محروم کند. اگر به طور مناسب با آن برخورد نشود، فشار برای حفظ کاهش وزن می تواند طاقت فرسا شود. در موارد شدید، اگر فرد مراقب نباشد، وسواس و محدودیت مداوم می تواند منجر به اختلالات خوردن شود. با حمایت مناسب، فرد می تواند خودکنترلی را بیاموزد، بدون اینکه احساس کند یک لذت غذایی مربوط به غذا، او را درست به همان جایی که شروع کرده است، برمی گرداند.

فرد چگونه با اثرات رواشناختی کاهش وزن مواجه شود؟

اثرات روانشناختی کاهش وزن

  • «مقایسه دزد شادی است.» فرد باید تلاش کند و بدون مقایسه خود با دیگران (در درون) روی خود تمرکز کند. برای یک فرد چاق، کاهش وزن چشمگیر در درجه اول مربوط به رسیدن به یک وضعیت فیزیکی سالم است و نباید به سمت یک نتیجه سطحی متمایل شود (که اغلب منجر به یک حالت ناامیدی دائمی می شود).
  • کاهش وزن ممکن است به طور خودکار جای خود را به اعتماد به نفس ندهد، و نباید این انتظار را داشت. لاغرتر بودن باعث نمی شود فردی که قبلاً عادت به رفتارهای بیرونی نداشته باشد، پس از اینکه وزن زیادی از دست داده باشد. اعتماد به نفس باید «از درون» بیاید و یاد بگیرد که چگونه با تغییرات فیزیکی که «در بیرون» اتفاق می‌افتد کنار بیایند. مشاوره می تواند برای کمک به درک این موضوع که حل یک مشکل لزوماً همه چالش های یک فرد را حل نمی کند بسیار مفید است. یادگیری “لباس پوشیدن یک فرد جدید” در اندازه های کوچکتر نیز ممکن است به ایجاد احساسات مثبت در مورد چنین تغییر فیزیکی چشمگیری کمک کند. این خیلی غیرمعمول نیست که یک شخص هنوز هم لباس هایی به اندازه قبل خرید می کند یا لباس های راحتی معمولی «بیش از اندازه» می پوشد.
  • مشاوره همچنین می تواند به فرد کمک کند تا بفهمد که گاهی اوقات تغییرات فیزیکی چشمگیر بر چرخه های هورمونی بدن تأثیر می گذارد. این بدان معنی است که علائم افسردگی برای یک فرد پس از کاهش وزن طبیعی است. عدم تعادل هورمونی می تواند بر خلق و خوی فرد تأثیر بگذارد که به نوبه خود احساس استرس، دلهره و اضطراب را تشدید می کند.
  • این ذهنیت را از دست بدهید که وزن تعیین کننده یک فرد است. “تو وزنت نیستی.” لاغر لزوما به معنای شادی هم نیست. کاهش وزن ممکن است لزوماً به این معنی نباشد که نبرد با وزن به پایان رسیده است – فشار برای حفظ وزن اگر به اندازه کافی درک نشود و با دقت مدیریت نشود می تواند به همان اندازه چالش برانگیز باشد. از منظر روان‌شناختی، ممکن است برای فردی مفید باشد که برچسب‌های جدیدی برای خود بپذیرد – «چاق» یا «بی‌شکل» را می‌توان با «سالم» و «پر انرژی» جایگزین کرد.
  • به کاهش و حفظ وزن سالم به عنوان یک سبک زندگی فکر کنید که متضمن تعهد مادام العمر است. یک فرد ممکن است اهدافی برای تعیین و انجام دادن داشته باشد، اما هیچ پایان واقعی برای “سفر” وجود ندارد. کاهش و حفظ وزن سالم هر روز ادامه خواهد داشت.
مطالب مرتبط  کالری کوفته تبریزی

×
×

سبد خرید