آیا چاقی و بلوغ زودرس با یکدیگر ارتباط دارند؟
چاقی و بلوغ زودرس
بلوغ زودرس یکی از موضوعاتی است که در حال حاضر بسیاری از کارشناسان و والدین را دچار نگرانی کرده است. روز به روز به تعداد کودکانی که به بلوغ زودرس و در کنار آن به چاقی مبتلا می شوند افزوده می شود. به همین خاطر در این مطلب قصد داریم به رابطه چاقی و بلوغ […]

بلوغ زودرس یکی از موضوعاتی است که در حال حاضر بسیاری از کارشناسان و والدین را دچار نگرانی کرده است. روز به روز به تعداد کودکانی که به بلوغ زودرس و در کنار آن به چاقی مبتلا می شوند افزوده می شود. به همین خاطر در این مطلب قصد داریم به رابطه چاقی و بلوغ زودرس بپردازیم. این اتفاق در کودکان دختر بیشتر از پسران مشهود است و البته هنوز در مورد پسرها این رابطه به اثبات نرسیده است.

بلوغ زودرس چیست؟

زمانی که فرد روند رفتن از کودکی به بزرگسالی را به سرعت طی می کند، در واقع دچار بلوغ زودرس شده است. رشد سریع اندام های جنسی و ترشح هورمون ها از آثار آن است. این اتفاق خطرات جبران ناپذیری را برای کودک به همراه دارد. چاقی و بلوغ زودرس نیز یکی از بحث هایی است که در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. البته می توان این اتفاق را با استفاده از برخی اقلام دارویی و یا تغییرات جدی در سبک زندگی کنترل کرد. والدین با مشاهده مواردی همچون رشد اندام های جنسی، آکنه، رشد سریع بدن، پریود و… در کودک خود باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنند.

مطالب مرتبط  چربی در تغذیه کودکان پیش دبستانی

چاقی و بلوغ زودرس

رابطه بلوغ زودرس و چاقی

مطالعات دانشمندان نشان می دهد رابطه مستقیمی بین چاقی و بلوغ زودرس وجود دارد. به طوری که بسیاری از دخترانی که اضافه وزن دارند، دچار بلوغ زودرس می شوند. هورمون لپتین یکی از عواملی است که به این رابطه دامن می زند. سول های چربی سازنده لپتین هستند. بالطبع هر چقدر بدن چربی بیشتری داشته باشد، لپتین بیشتری نیز خواهد داشت. این ماده مهم ترین تاثیر را  در کنترل اشتها، باروری و فرم بدن دارد. جالب است بدانید این ماده به طور مستقیم تاثیر بسزایی در بلوغ زودرس ندارد. اما بدن برای اینکه به بلوغ برسد باید میزان کافی از این ماده داشته باشد. طبق آزمایشات انجام شده، افزایش اضافه وزن با رسیدن سریع تر کودک به بلوغ رابطه مستقیم دارد.

آیا با رژیم غذایی می توان از بلوغ زودرس جلوگیری کرد؟

تغذیه و چاقی و بلوغ زودرس با یکدیگر رابطه مستقیم دارند. رعایت رژیم غذایی مناسب در تمامی مراحل رشد از شیرخوارگی گرفته تا نوجوانی می تواند به شدت بر رشد مناسب بدن و بلوغ طبیعی فرد تاثیرگذار باشد. کاهش مصرف غذاهای چرب و فرآوری شده، مصرف پروتئین، فولات، روی و کلسیم می توانید رسیدن به بلوغ را در کودک به تاخیر بیندازد.

برای جلوگیری از بلوغ زودرس چه باید کرد؟

  • مراجعه به پزشک: با مشاهده اولین علائم بلوغ زودرس در کودک به پزشک مراجعه کنید تا با دارو و برنامه غذایی مناسب به تاخیر بیفتد.
  • ورزش: برنامه منظم ورزشی برای کودک در نظر بگیرید.
  • مصرف غذاهای سالم: برای کودک غذاهای تازه و مقوی در خانه تهیه کنید و از مصرف غذاهای ناسالم و فرآوری شده جلوگیری کنید.
  • مصرف سبزیجات و میوه های ارگانیک: مصرف این مواد را در برنامه کودک و نوجوان خود بگنجانید.
  • نوشیدن آب فراوان: نوشیدن آب نه تنها بلوغ زودرس را به تعویق می اندازد، بلکه در کاهش وزن کودک نیز موثر است.
مطالب مرتبط  آیا رژیم غذایی به تنهایی باعث کاهش وزن می شود؟

×
×

سبد خرید