کمبود وزن و خطرات آن برای سلامتی
در دنیای پزشکی تمرکز زیادی بر روی اثرات اضافه وزن بر سلامتی وجود دارد، اما در مورد اثرات کمبود وزن چطور؟ خطرات سلامتی خاصی در ارتباط با کمبود وزن یا داشتن تغذیه نامناسب وجود دارد. این خطرات عبارتند از: سوء تغذیه، کمبود ویتامین یا کم خونی پوکی استخوان ناشی از کمبود ویتامین D و کلسیم […]

در دنیای پزشکی تمرکز زیادی بر روی اثرات اضافه وزن بر سلامتی وجود دارد، اما در مورد اثرات کمبود وزن چطور؟ خطرات سلامتی خاصی در ارتباط با کمبود وزن یا داشتن تغذیه نامناسب وجود دارد.

این خطرات عبارتند از:

سوء تغذیه، کمبود ویتامین یا کم خونی

پوکی استخوان ناشی از کمبود ویتامین D و کلسیم

کاهش عملکرد ایمنی

افزایش خطر عوارض ناشی از جراحی

مشکلات باروری ناشی از چرخه های قاعدگی نامنظم

مسائل مربوط به رشد و تکامل به ویژه در کودکان و نوجوانان

به خواندن ادامه دهید تا در مورد این خطرات کمبود وزن بیشتر بدانید، بعلاوه چگونگی تشخیص کمبود وزن، علائمی که ممکن است تجربه کنید و چگونه می توانید کمک پیدا کنید.

چگونه متوجه می شوید که کمبود وزن دارید؟

کمبود وزن
Strong diet. Sad brunette leaning on left hand while going to eat cake

شاخص توده بدنی شما (BMI) می تواند به شما و پزشکتان کمک کند تا دریابید که آیا کمبود وزن دارید یا خیر. BMI تخمینی از چربی بدن شما بر اساس قد و وزن شما است.

محدوده BMI وضعیت وزن

کمتر از 18.5 وزن

18.5-24.9 نرمال

25-29.9 اضافه وزن

چاق 30 یا بالاتر

محدودیت هایی برای تعیین سلامتی شما با استفاده از BMI به تنهایی وجود دارد.

ورزشکاران می توانند عضله سازی داشته باشند. از آنجایی که وزن ماهیچه بیشتر از چربی است، BMI ممکن است چربی بدن را برای این افراد بیش از حد تخمین بزند.

افراد مسن ممکن است عضله خود را از دست داده باشند. در این مورد، BMI ممکن است چربی بدن را دست کم بگیرد.

سوء تغذیه

اگر کمبود وزن دارید، ممکن است به اندازه کافی غذاهای سالم با مواد مغذی کلیدی برای سوخت رسانی به بدنتان نخورید. که می تواند باعث سوء تغذیه شود. با گذشت زمان، سوءتغذیه می تواند سلامت شما را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار دهد که ممکن است برای شما یا اطرافیانتان قابل توجه باشد.

علائم شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کمبود وزن

احساس خستگی یا تخلیه انرژی

اغلب بیمار می شوند یا در مبارزه با بیماری مشکل دارند

قاعدگی نامنظم یا پریود در زنان

تجربه نازک شدن یا ریزش مو، خشکی پوست یا مشکلات دندان

یک مطالعه منبع معتبر از ژاپن، عادات غذایی زنان کم وزن را با تمایل به لاغر بودن در مقابل زنان کم وزن بدون این تمایل مقایسه کرد. آنها دریافتند که زنان کم وزنی که میل به لاغر شدن داشتند نسبت به زنان کم وزنی که این میل را نداشتند عادات غذایی سالم کمتری داشتند.

مطالب مرتبط  روش های تغذیه سالم در دوران بارداری

اگر کمبود وزن دارید، اگر BMI پایین شما ناشی از یک رژیم غذایی نامتعادل یا یک بیماری زمینه‌ای است که بر جذب مواد مغذی تأثیر می‌گذارد، ممکن است بیشتر دچار سوءتغذیه شوید. سوء تغذیه همچنین می تواند منجر به کم خونی یا کمبود ویتامین های ضروری شود. کم خونی همچنین می تواند ناشی از سوء جذب مواد مغذی باشد.

کاهش عملکرد سیستم ایمنی

یک بررسی اخیر منبع معتبر مطالعات ارتباطی بین افزایش عفونت و کمبود وزن پیدا کرد. محققان به دشواری خود در تعیین اینکه آیا این نتیجه کمبود وزن است یا اینکه دلایل زیربنایی کم وزنی را انجام می دهد، اشاره کردند. به عنوان مثال، سوءتغذیه ممکن است منجر به کاهش عملکرد سیستم ایمنی شود و همچنین باعث کاهش وزن افراد شود. تحقیقات بیشتری برای درک کامل ارتباط بین وزن و عملکرد سیستم ایمنی مورد نیاز است.

افزایش خطر عوارض جراحی

کمبود وزن

یک مطالعه شواهدی را نشان داد که افراد کم وزنی که عمل جراحی تعویض کامل زانو انجام داده بودند، نسبت به افرادی که کمبود وزن نداشتند، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت پس از جراحی بودند. در حالی که آنها نتوانستند دلایل این امر را تعیین کنند، معتقدند افراد کم وزن مانند افرادی که BMI طبیعی دارند، قادر به بهبود زخم ها نیستند. آنها همچنین دریافتند که گروه کم وزن قبل از عمل هموگلوبین پایینی داشتند. در حالی که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، یافته‌ها نشان می‌دهند که کمبود وزن می‌تواند بر توانایی شما در بهبود زخم‌ها تأثیر بگذارد.

مطالعه دیگری نشان داد که در افراد کم وزنی که جراحی تعویض کامل مفصل ران انجام داده اند، در مقایسه با افراد با وزن طبیعی، عوارض افزایش یافته است. به نظر می رسد عوارض پس از جراحی بای پس عروق کرونر و پیوند ریه نیز برای افرادی که وزن کم دارند بیشتر باشد. محققان همچنین BMI پایین را با افزایش میزان مرگ و میر پس از عمل در سال اول پس از جراحی بای پس اندام تحتانی مرتبط دانسته اند.

پوکی استخوان

وزن کم بدن ممکن است خطر ابتلا به تراکم استخوان پایین (BMD) و پوکی استخوان را افزایش دهد. یک مطالعه منبع معتبر BMD را در 1767 زن قبل از یائسگی بررسی کرد و دریافت که 24 درصد از زنان با BMI 18.5 یا پایین تر، BMD پایینی داشتند. تنها 9.4 درصد از شرکت کنندگان با BMI بالاتر از 18.5 دارای BMD پایین بودند. نتایج مطالعه نشان می دهد که کمبود وزن خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد.

ناباروری

زنان با BMI پایین در معرض افزایش خطر آمنوره، که عدم وجود قاعدگی است، و سایر اختلالات چرخه قاعدگی هستند. سیکل های قاعدگی نامنظم یا از دست رفته ممکن است نشانه عدم تخمک گذاری یا عدم تخمک گذاری باشد. عدم تخمک گذاری مزمن ممکن است باعث ناباروری شود.

مطالب مرتبط  کالری ذرت و جایگاه آن در رژیم غذایی متعادل

اگر می خواهید باردار شوید و وزن کم دارید، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند یک آزمایش خون ساده انجام دهند تا ببینند آیا شما به طور منظم تخمک گذاری می کنید یا خیر. آنها همچنین می توانند سایر علائم ناباروری را آزمایش کنند.

پزشک شما ممکن است توصیه کند قبل از باردار شدن به وزن مناسب برسید. کمبود وزن در دوران بارداری می تواند خطراتی برای کودک شما ایجاد کند. به همین دلیل حفظ وزن مناسب در دوران بارداری مهم است.

تاخیر در رشد

تاخیر در رشد در کودکان کم وزن، به ویژه کودکان زیر 3 سال که مغز به سرعت در حال رشد است، دیده می شود. مغز برای رشد مناسب به مواد مغذی نیاز دارد. کودکان کم وزن ممکن است به دلیل سوءتغذیه و سوء جذب مواد مغذی کلیدی خود را از دست بدهند. این می تواند بر رشد مغز تأثیر بگذارد و منجر به تاخیر در مراحل رشد شود.

متخصص اطفال کودک شما رشد کودک شما را در قرار ملاقات های خوب ترسیم می کند. آنها از این اندازه‌گیری‌ها استفاده می‌کنند تا ببینند فرزند شما چگونه با میانگین رشد سایر کودکان هم سن خود مقایسه می‌شود و چگونه درصدهای فرزند شما در طول زمان تغییر می‌کند. اگر درصد رشد کودک شما کاهش یابد، این می تواند یک علامت هشدار دهنده باشد که او با سرعت مورد انتظار وزن اضافه نمی کند. به عنوان مثال، اگر فرزند شما در قرار ملاقات 12 ماهه خود در صدک 45 و در نوبت 15 ماهگی در صدک 35 قرار دارد، پزشک او ممکن است نگران افزایش وزن او باشد.

پزشک اطفال کودک شما همچنین در طول ویزیت های منظم در مورد نقاط عطف رشد می پرسد. به یاد داشته باشید که همه کودکان به طور همزمان به نقاط عطف نمی رسند. در عوض، پزشکان به دنبال این هستند که ببینند آیا کودک شما در محدوده زمانی خاصی به آنها ضربه می زند یا خیر. به عنوان مثال، برخی از کودکان اولین قدم‌های خود را در سن زیر یک سال برمی‌دارند، در حالی که برخی دیگر تا چند ماه از سال اول زندگی‌شان شروع به راه رفتن نمی‌کنند. یادگیری راه رفتن یا صحبت کردن بعداً نشانگر مشکلی نیست، مگر اینکه فرزندتان با سایر نقاط عطف هم دیر شود.

درمان کمبود وزن

کمبود وزن

اگر مشکوک به کمبود وزن هستید، با پزشک مراقبت های اولیه یا متخصص تغذیه خود قرار ملاقات بگذارید. پزشک شما می تواند سابقه پزشکی شما را بررسی کند و به شناسایی مشکلاتی که ممکن است منجر به تغذیه نامناسب یا کاهش وزن شود کمک کند.

قبل از قرار ملاقات، ممکن است بخواهید از خود بپرسید:

مطالب مرتبط  بهترین منابع پروتئین چیست؟

آیا اخیراً احساس بیماری کرده ام؟ چه علائم دیگری را تجربه کرده ام؟

آیا من هیچ وعده غذایی را حذف می کنم یا میان وعده های کوچک می خورم؟

آیا استرس داشته ام یا افسرده شده ام که باعث از بین رفتن اشتهایم شده است؟

آیا در حال حاضر سعی در کاهش وزن دارم؟

آیا غذا نخوردن به من احساس کنترل بهتری می دهد؟

پاسخ این سوالات را با پزشک خود در میان بگذارید. اگر پزشک شما هر گونه مشکل پزشکی اساسی اساسی را رد کند، ممکن است وزن هدف را شناسایی کنید. از آنجا، ممکن است برنامه‌ای برای رسیدن به آن وزن از طریق تغذیه سالم و سایر درمان‌های مناسب داشته باشید.

با کمک پزشک خود، ممکن است بتوانید از طریق تغییر شیوه زندگی و تغذیه سالم به یک BMI طبیعی دست پیدا کنید. پزشک شما همچنین می‌تواند به شما در یافتن راه‌حل‌هایی برای دسترسی محدود به غذاهای غنی از مواد مغذی، مشکلات روان‌شناختی، بیماری‌های زمینه‌ای، عوارض جانبی دارو و سایر موقعیت‌هایی که به کمبود وزن یا سوءتغذیه کمک می‌کنند کمک کند.

مراحل درمان کمبود وزن

با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی خود، می توانید وزن سالم به دست آورید و از اثرات منفی کمبود وزن برای سلامتی خودداری کنید.

سعی کنید وعده های غذایی کوچکتر و مکررتر بخورید. میان وعده های بیشتری را نیز به برنامه روزانه خود اضافه کنید.

از غذاهای غنی از مواد مغذی مانند غلات کامل، میوه ها، سبزیجات، محصولات لبنی، آجیل و دانه ها و پروتئین های بدون چربی استفاده کنید.

به این که چه چیزی و چه زمانی مشروب می خورید بیشتر توجه کنید. اسموتی ها انتخاب بهتری نسبت به نوشابه های رژیمی، قهوه و سایر نوشیدنی ها هستند. می توانید آنها را با میوه ها، سبزیجات و محصولات لبنی پر کنید.

اگر نوشیدنی‌ها اشتهای شما را کاهش می‌دهند، آن‌ها را به مدت 30 دقیقه بعد از صرف غذا ذخیره کنید.

با افزودن موادی مانند پنیر، آجیل و دانه ها به عنوان چاشنی به غذاهای اصلی، کالری بیشتری در وعده های غذایی خود دریافت کنید.

شروع به ورزش کنید. با افزودن ماهیچه به بدن می توانید وزن خود را افزایش دهید. ورزش کردن نیز ممکن است به تحریک اشتهای شما کمک کند.

×
×

سبد خرید