کاهش وزن چه تاثیری بر بدن فرد دارد. ؟
  کاهش وزن ترکیب بدن شما را تغییر می دهد و ممکن است نحوه واکنش بدن به فعالیت، گرسنگی، محرک و خواب را تغییر دهد. تاثیرات کاهش وزن بر بدن فرد؛ خواب سالم تر مطالعات نشان می دهد که کاهش وزن می تواند با کاهش مشکلاتی مانند آپنه خواب، خستگی در طول روز، بی خوابی […]

 


کاهش وزن ترکیب بدن شما را تغییر می دهد و ممکن است نحوه واکنش بدن به فعالیت، گرسنگی، محرک و خواب را تغییر دهد.

تاثیرات کاهش وزن بر بدن فرد؛

تاثیرات کاهش وزن

  • خواب سالم تر

مطالعات نشان می دهد که کاهش وزن می تواند با کاهش مشکلاتی مانند آپنه خواب، خستگی در طول روز، بی خوابی یا خواب بی قرار و قطع شده، به بهبود خواب کمک کند. این ممکن است به دلیل ارتباط بین فعالیت بدنی و خواب کسانی باشد که از طریق ورزش کاهش وزن را تجربه می کنند. با این حال، رابطه مستقیمی بین وزن و آپنه خواب وجود دارد. آپنه خواب زمانی رخ می دهد که راه های هوایی مسدود شده در طول خواب منجر به اختلال در تنفس و خروپف شود. بافت چربی یا ضعف عضلات اطراف گردن می تواند منجر به انسداد تنفس شود. افرادی که وزن کم می کنند می توانند به طور قابل توجهی خواب خود را بهبود بخشند یا به طور کامل از شر آپنه خواب خلاص شوند و به طور کلی سلامت عمومی بهتری داشته باشند.

  • کاهش درد

کاهش وزن می تواند درد را نه تنها در مفاصل تحمل کننده بار مانند زانو و باسن، بلکه درد شکم، سینه، بازوها، فک و کمر را کاهش دهد. این می تواند نتیجه کاهش استرس بر بدن و بهبود راحتی و انرژی برای فعالیت های بدنی و همچنین افزایش مولکول های ضد التهابی باشد که به کاهش درد کمک می کند. کاهش وزن همچنین می تواند به طور خاص برای تسکین درد آرتریت مفید باشد و ممکن است احتمال بروز میگرن را تا 50 درصد کاهش دهد.

مطالب مرتبط  رژیم غذایی تثبیت وزن؛ راه رسیدن به تناسب اندام واقعی

  • بهبود تنفس

اضافه وزن اغلب می تواند اثرات مضری بر افراد مبتلا به آسم، آلرژی ها و کسانی که مشکل تنفسی دارند داشته باشد. کاهش وزن می تواند به پاکسازی کانال های تنفسی، افزایش توانایی سیستم ایمنی برای تولید آنتی بادی و کاهش نفخ و سوء هاضمه کمک کند، که می تواند تنفس را دشوارتر کند. با این حال، کاهش شدید وزن ناخواسته می تواند ناشی از بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) باشد و باید فوراً توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی رسیدگی شود.

تغییر اندازه، تناسب و ظاهر لباس

تاثیرات کاهش وزن

کاهش وزن می تواند ظاهر شما را از بسیاری جهات تغییر دهد، از جمله اینکه چه اندازه لباس می پوشید، چگونه لباس شما متناسب با اندام شماست، و همچنین ظاهر کلی پوست و ظاهر شما. لباس‌های مورد علاقه، کفش‌ها و سایر لوازم جانبی ممکن است پس از کاهش وزن دیگر مناسب نباشند. اگرچه ممکن است به طور معمول فکر نکنید که دست‌ها و پاها مخزن اصلی چربی بدن هستند،  معمولاً در سراسر بدن توزیع می‌شود که منجر به کاهش اندازه پاها و دست‌ها می‌شود. این بدان معنی است که حتی حلقه ازدواج شما ممکن است بعد از کاهش وزن یکسان نباشد. کاهش وزن ممکن است نیاز به بازسازی کمد لباس و تغییر اندازه انگشتر داشته باشد تا لباس، جواهرات و لوازم جانبی شما را با فرم جدید بدن شما تطبیق دهد.

ظاهر پوست شما نیز ممکن است به دلیل کاهش وزن تغییر کند، که ممکن است شامل افزایش دید چین و چروک ها به دلیل کاهش لایه های چربی در پوست باشد. پوست شل ممکن است باعث ناراحتی فیزیکی، تحریک پوست و تصویر ضعیف بدن شود. مصرف یک رژیم غذایی سالم شامل کلاژن، پروتئین، ویتامین ها و هیدراته ماندن می تواند به بهترین حالت پوست کمک کند. رژیم غذایی اغلب با پوست ارتباط نزدیکی دارد و کاهش مصرف غذاهای چرب یا شیرین می تواند شرایط آکنه را بهبود بخشد.

مطالب مرتبط  درباره رژیم غذایی گیاهخواری چه می دانید؟

حساسیت کمتر به سرما

توانایی مغز برای تنظیم گرمای بدن می تواند تحت تاثیر کاهش وزن قرار گیرد. کاهش کالری دریافتی ممکن است باعث کند شدن سرعت متابولیسم بدن به دلیل تلاش بدن برای حفظ انرژی شود. کاهش وزن همچنین می تواند سطح هورمون تیروئید را کاهش دهد که می تواند احساس حساسیت به سرما یا احساس تخلیه را افزایش دهد.

پاسخ های ذهنی و عاطفی به کاهش وزن

کاهش وزن می تواند اثرات روانی و عاطفی داشته باشد که ممکن است شامل مواجهه با ادراکات و تعاملات شخصی یا اجتماعی جدید و احساسات شخصی متفاوت در مورد بدن، سلامت یا روابط شما باشد.

حافظه بهبود یافته

یک مطالعه در مورد اینکه چگونه کاهش وزن باعث بهبود حافظه و تغییر فعالیت مغز می شود، نتیجه گرفت که عملکرد حافظه اپیزودیک – توانایی به خاطر سپردن یا رمزگذاری اطلاعات – پس از کاهش وزن بهبود یافته است. فعالیت مغز در نواحی مرتبط با شناسایی و تطبیق چهره ها افزایش یافت. این مطالعه همچنین نشان داد که مغز در ذخیره‌سازی خاطرات جدید فعال‌تر است و به منابع یا انرژی زیادی برای یادآوری اطلاعات ذخیره‌شده نیاز ندارد.

افزایش توجه و روابط اجتماعی

تغییرات بدن در نتیجه کاهش وزن ممکن است بر روابط از جمله دوستان، خانواده، همکاران و حتی غریبه ها تأثیر بگذارد. برخی از روابط ممکن است در حمایت از کاهش وزن رشد و توسعه پیدا کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است احساس تهدید یا رنجش کنند. افرادی که کاهش وزن را تجربه می کنند نیز ممکن است متوجه افزایش توجه شوند که می تواند باعث ایجاد احساس ناراحتی، تملق، رنجش یا خودآگاهی شود. روابط نیز ممکن است با شکل‌گیری عادات جدید در مورد ورزش یا خوردن تغییر کند که می‌تواند روابط را تقویت کند یا در عوض باعث ایجاد فشار شود.

مطالب مرتبط  رژیم لاغری ۳ روزه گیاهخوران برای کاهش وزن

تصویر مثبت بیشتر از خود و سلامت روان

تاثیرات کاهش وزن

مزایای روانشناختی کاهش وزن ممکن است شامل تغییرات مثبتی مانند موارد زیر باشد:

  • بهبود احساس عزت نفس و تصویر بدن.
  • کاهش احساس افسردگی.
  • احساس موفقیت
  • احساس مثبت بودن نسبت به چشم انداز سلامت و کیفیت کلی زندگی.

اثرات احساسی کاهش وزن نیز ممکن است منفی باشد و ممکن است به صورت زیر ظاهر شود:

  • احساس غرق شدن، یا اینکه تغییرات فیزیکی منجر به تغییر عاطفی مورد انتظار نمی شود.
  • احساس آسیب‌پذیری یا قرار گرفتن در معرض از دست دادن محافظت عاطفی که بدن بزرگ‌تری برای آن‌ها فراهم کرده است.
  • احساس خشم نسبت به دیگرانی که ممکن است کاهش وزن را تشخیص ندهند.
  • احساس ترس یا اضطراب مبنی بر اینکه وزن ممکن است نوسان داشته باشد، که در موارد شدید می تواند منجر به اختلالات خوردن شود.

احساس افسردگی. باروری برتر

وزن می تواند بر باروری در مردان و زنان تأثیر بگذارد. زنانی که کاهش وزن را تجربه می کنند ممکن است تغییراتی را در چرخه قاعدگی خود تجربه کنند. به طور کلی، کاهش وزن به باروری بیشتر در مردان و زنان کمک می کند. در بدن زنان، سیکل های قاعدگی و تخمک گذاری ممکن است پس از کاهش وزن پایدارتر شود. در بدن مردانی که کاهش وزن را تجربه می کنند، هورمون های تستوسترون، تعداد اسپرم و تحرک ممکن است افزایش یابد.

×
×

سبد خرید