یک پرس قرمه سبزی چقدر کالری دارد؟
هر ایرانی معتقد است که مامانش بهترین قورمه سبزی دنیا را درست می کند! ایتالیا به پیتزا، مکزیک به تاکو و کره به کیمچی معروف است، اما قورمه سبزی، غذای ملی ایران در رتبه دوم قرار دارد. ترکیب طعم ترش آهک خشک، عطر عجیب و غریب سبزیجات ایرانی و گوشت لطیف بره روی برنج نرم […]

هر ایرانی معتقد است که مامانش بهترین قورمه سبزی دنیا را درست می کند! ایتالیا به پیتزا، مکزیک به تاکو و کره به کیمچی معروف است، اما قورمه سبزی، غذای ملی ایران در رتبه دوم قرار دارد. ترکیب طعم ترش آهک خشک، عطر عجیب و غریب سبزیجات ایرانی و گوشت لطیف بره روی برنج نرم ایرانی، جادویی است و به شما اجازه می دهد تا طعم فرهنگ ایرانی را در یک لقمه بچشید. این خورش نمادین گوشت و سبزی یا به قول ایرانی ها «خورشت سبزی» امتحان نهایی مهارت آشپزی است و در رنگ ها، طعم ها و سبک های مختلف طبخ می شود. کالری قورمه سبزی خیلی زیاد است.

کالری قورمه سبزی چقدر است؟

کالری قورمه سبزی

کالری قرمه سبزی تا حدودی به مواد استفاده شده در آن بستگی دارد. قورمه سبزی بسته به میزان گوشت وسبزی ولوبیا به کار رفته با آن وهم چنین میزان سرخ شدن پیاز سبزی میزان کالری متفاوتی دارد

اما به طور متوسط کالری آن بین 130 تا 200 کالری بوده است که به طور میانگین درهر قاشق 19 تا 22 کالری وجود دارد

که اگر همراه با لیمو عمانی میل شود میزان خاصیت واسکوربیک اسید بیشتری دارد.

آیتم هایی که در کالری قرمه سبزی تاثیر گذار است:

کالری قورمه سبزی

همانطور که می‌دانید قرمه سبزی یکی از غذا های اصیل ایران است که مواد تشکیل دهنده خاصی دارد. کالی. قرمه سبزی نیز به این مواد تشکیل دهنده وابسته است . این مواد عبارت اند از:

مطالب مرتبط  دلایل عدم کاهش وزن چیست

لوبیا:

در قورمه سبزی معمولا از لوبیا قرمز، لوبیا رومی، لوبیا قرمز و یا مخلوط لوبیا استفاده می شود. معمولا کالری لوبیا ها بین ۱۰۰ تا ۲۱۷ است. برای آنکه اززش غذایی قرمه سبزی افزایش پیدا کند ، لوبیاها را  باید حداقل 2 تا 3 ساعت در آب خیس شوند و قبل از استفاده آبکش شوند. این عمل سبب شده علاوه بر برطرف کردن نفخ سموم داخل لوبیا ازبین برود و نرم تر شود.

سبزیجات

سبزی های تازه نقش مهمی در قورمه سبزی دارند. به غیر از پیاز که تقریباً در همه غذاهای ایرانی وجود دارد، رایج ترین ترکیب سبزی ها 2 قسمت جعفری، 1 قسمت پیازچه، 1 قسمت اسفناج و مقدار کمی شنبلیله (شنبلیله) است. استفاده از شنبلیله خشک شده را برای افزایش عطر و بوی خوش آن توصیه می شود. البته ناکفته نماند این سبزیجات در قرمه سبزی سرخ شده و به دلیل استفاده از روغن کالری بالاتری دریافت می‌کنند.

گوشت

از دگیر مواردی که در کالری قورمه سبزی تاثیر گذار است گوشت مصرفی درون آن است. گوشت گوسفند معمولا از گوشت ها در استفاده در این خورشت است.

گوشت گوسفندی کالری زیادی دارد (کاری گوشت بخارپز) 308 کالری، 14 گرم چربی، 18 گرم کربوهیدرات، 29 گرم پروتئین و 3 گرم فیبر. خورش گوشت گوسفندی جانز دارای کالری زیادی است. 1942 گرم کالری دارد. چربی، 360 گرم کربوهیدرات، 72 گرم پروتئین و 51 گرم فیبر. گوشت گوسفندی کالری زیادی دارد. 251 کالری، 11 گرم چربی، 5 گرم کربوهیدرات، 32 گرم پروتئین و 1 گرم فیبر ارزش غذایی گوشت گوسفند استفاده شده درون این خورشت است.

برنج

از دیگر عواملی که در کالری قورمه سبزی تاثیر دارد برنجی است که همراه آن خورده می شود. برنج انواع مختلفی دارد و هر رقم دارای مشخصات غذایی متفاوتی است. به عنوان مثال، برنج دانه کوتاه حدود 339 کالری در هر 100 گرم دارد در حالی که برنج دانه بلند دارای 356 کالری در هر 100 گرم است. در مورد برنج قهوه ای و قرمز (برنج کمتر فرآوری شده)، میزان کالری آن در مقایسه با برنج سفید کمتر است.

مطالب مرتبط  چاقی در کودکان و نوجوانان

میزان فعالیت لازم برای سوزاندن کالری قورمه سبزی

کالری قورمه سبزی

برای آنکه بتوانید کالری قورمه سبزی را بسوزانید نیاز به فعالیت دارید. فعالیت هوازی حداقل 150 دقیقه فعالیت هوازی متوسط یا 75 دقیقه فعالیت هوازی شدید در هفته یا ترکیبی از فعالیت متوسط و شدید داشته باشید. دستورالعمل ها پیشنهاد می کنند که این تمرین را در طول یک هفته پخش کنید. مقادیر بیشتر ورزش فواید سلامتی بیشتری را به همراه خواهد داشت. اما حتی مقدار کمی فعالیت بدنی مفید است. فعال بودن برای دوره های کوتاه مدت در طول روز می تواند برای سلامتی مفید باشد.

آموزش قدرت. حداقل دو بار در هفته تمرینات قدرتی را برای تمام گروه های عضلانی اصلی انجام دهید. سعی کنید یک ست از هر تمرین را انجام دهید، با استفاده از یک وزنه یا سطح مقاومت به اندازه کافی سنگین که بعد از حدود 12 تا 15 تکرار، عضلات خود را خسته کنید.

ورزش هوازی متوسط شامل فعالیت هایی مانند پیاده روی سریع، شنا و چمن زنی است. ورزش هوازی شدید شامل فعالیت هایی مانند دویدن و رقص هوازی است. تمرینات قدرتی می تواند شامل استفاده از دستگاه های وزنه برداری، وزن بدن خود، لوله های مقاومتی یا فعالیت هایی مانند صخره نوردی باشد.

به عنوان یک هدف کلی، هر روز حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی را هدف قرار دهید. اگر می خواهید وزن کم کنید، کاهش وزن را حفظ کنید یا به اهداف تناسب اندام خاصی دست پیدا کنید، ممکن است نیاز به ورزش بیشتری داشته باشید.

سخن پایانی

میزان کالری قرمه سبزی بیین ۱۵۰ تا ۲۲۸ است. این غذا به عنوان غذای اصیل ایرانی شناخته شده و ارزش غذایی بالایی دارد. تا حدودی کالری آن به آیتم های استفاده شده در آن مرتبط است. نتیجه میزان مصرف هر ماده غذایی در حد اعتدال سلامتی و شادابی بدن است. اگر شما از علاقه مندان خورشت قورمه سبزی هستید بهتر است در مقدار مصرف آن اعتدال را رعایت کنید  کالری این خورشت در صورت استفاده کم حدود ۵ قاشق  بدون برنج ۳۰۰ است. برای اینکه بتوانید میزان کالری را که با مصرف قورمه سبزی به بدن خود رسانده‌اید را از بین ببرید، لازم است فعالیت‌های ورزشی و فیزیکی داشته باشید. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به انجام ورزش‌های هوازی از قبیل پیاده روی، دوچرخه سواری و … اشاره کرد.

مطالب مرتبط  نکات مهم درباره رژیم ورزشی

لازم است بدانید که انتخاب نوع این فعاليت‌ها، به میزان کالری مصرف شده بستگی دارد. بنابراین نحوه انجام فعالیت‌های فیزیکی از فردی به فرد دیگر و بسته به میزان کالری خورشت مصرف شده، دارای تفاوت‌هایی است. به طور کلی می‌توان گفت با انجام فعالیت‌های ورزشی و فیزیکی به طور منظم و مداوم می‌توانید میزان کالری مصرف شده را از بین ببرید.

×
×

سبد خرید