چرا دچار اضافه وزن می‌شویم؟
چرا چاق‌تر می‌شویم و چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟ آسیا ، و به ویژه ایران ، یک مشکل جدی دارند: چاقی نیز در اینجا به یک بیماری گسترده تبدیل شده است. در حالی که چاقی هنوز بیشتر با ایالات متحده مرتبط است، ایرانی  ها به این موضوع رسیده اند. دو سوم مردان و نیمی از […]

چرا چاق‌تر می‌شویم و چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

آسیا ، و به ویژه ایران ، یک مشکل جدی دارند: چاقی نیز در اینجا به یک بیماری گسترده تبدیل شده است. در حالی که چاقی هنوز بیشتر با ایالات متحده مرتبط است، ایرانی  ها به این موضوع رسیده اند. دو سوم مردان و نیمی از زنان در ایران دارای اضافه وزن هستند. یک چهارم بزرگسالان دارای اضافه وزن شدید، یعنی چاق هستند. می توانید در این مقاله بخوانید که چرا اضافه وزن داریم و چگونه می توانیم از آن جلوگیری کنیم.

چرا اضافه وزن داریم؟

اضافه وزن

نتایج سیزدهمین گزارش تغذیه DGE از سال 2017 قبلاً نگران کننده بود. بر اساس این گزارش، 59 درصد از مردان و 37 درصد از زنان دارای اضافه وزن هستند. این اعداد با افزایش سن افزایش می یابد. 74.2 درصد از مردان و 56.3 درصد از زنان در پایان عمر کاری خود اضافه وزن دارند. با این حال، این مطالعه همه افراد با BMI بیش از 25٪ را به عنوان اضافه وزن و با BMI بیش از 30٪ به عنوان چاق طبقه بندی می کند (که فقط یک راهنمای تقریبی ارائه می دهد). شاخص توده بدن شخصی خود را با ماشین حساب BMI محاسبه کنید.

موسسه رابرت کخ همچنین ارقامی را در مورد بیماری شایع اضافه وزن ارائه می دهد که لزوماً دلگرم کننده نیستند. بر اساس گزارش های خود از سال 2019/2020، 46.6 درصد از زنان و 60.5 درصد از مردان در آلمان دارای اضافه وزن (از جمله چاقی) بودند. تقریباً یک پنجم بزرگسالان (19٪) نیز چاق هستند، یعنی به شدت چاق هستند.

چه زمانی چاقی شروع می شود – تشخیص چاقی / پیش چاقی

اضافه وزن

چه چیزی کمی چاق و چه چیزی بیش از حد چاق است؟ همانطور که در بالا ذکر شد، شاخص توده بدنی (BMI) که رابطه بین قد و وزن بدن را توصیف می کند، به عنوان معیاری برای محاسبه وزن اضافی استفاده می شود. بر اساس BMI، مقدار بیش از 25 به این معنی است که شما اضافه وزن دارید. اما این به معنای چاقی یا چاقی نیست.

تفاوت اضافه وزن و چاقی چیست؟

در حالی که اضافه وزن یک اختلال ناسالم اما (هنوز) جدی تعادل انرژی است، چاقی اصطلاح پزشکی برای چاقی است. ترجمه شده چاقی نیز به معنای چاقی است. تشخیص پزشک زمانی انجام می شود که توده بدن بالاتر از حد طبیعی باشد. BMI 30 یا بیشتر چاق محسوب می شود و BMI 40 یا بیشتر چاق شدید. اما فرقی نمی‌کند که وزن چربی باشد یا عضلانی، بنابراین در ارزیابی آن باید عوامل دیگری را در نظر گرفت، زیرا در نهایت این درصد چربی بدن است که اهمیت دارد. فرد مبتلا به چاقی به شدت اضافه وزن دارد و خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و سایر بیماری ها را افزایش می دهد.

مطالب مرتبط  13 روش علمی برای کاهش اشتها

شاخص توده بدن وزن بدن را نسبت به اندازه بدن در نظر می گیرد و بنابراین تقریباً ساختار فیزیکی را نیز شامل می شود. به گفته مخترع، پس از آن می توان تشخیص داد که آیا فردی کم وزن است، وزن طبیعی دارد یا فقط اضافه وزن دارد.

با این حال، ارزش اطلاعاتی BMI کاملاً بحث برانگیز است، زیرا 2 عامل را در نظر نگرفته است: اول، چیزی در مورد توزیع چربی در بدن نمی گوید و این برای خطرات بیماری ناشی از اضافه وزن تعیین کننده است. در مقاله لینک شده ما، تمام ابزارهای مورد نیاز برای محاسبه چربی بدن خود را پیدا خواهید کرد و به راحتی می توانید آن را با محاسبه گر درصد چربی بدن محاسبه کنید. ثانیاً، به لطف فرمول، ورزشکاران تناسب اندام با توده عضلانی زیاد، BMI بالایی نیز دارند. با این وجود، BMI واحد اندازه گیری خوبی برای محاسبه اضافه وزن است. همانطور که گفته شد، حتی بدون BMI، اکثر مردم می دانند چه زمانی باید وزن کم کنند. ترازو، آینه و احساس بدن اطلاعات قابل اعتمادی را ارائه می دهند.

علل اضافه وزن و چاقی چیست؟

به طور خلاصه: ما زیاد غذا می خوریم و خیلی کم حرکت می کنیم. هرکسی که بیش از کالری می‌خورد، وزن اضافه می‌کند – به همین سادگی. نه تنها چقدر مهم است، بلکه آنچه می‌خوریم نیز مهم است: غذاهایی که کربوهیدرات‌های ساده دارند شما را چاق می‌کنند، زیرا سطح قند خون را به سرعت بالا می‌برند. سقوط دوباره این z را ایجاد می کند. ب. نان سفید و شیرینی به سرعت هوس بدنام می کنند، در حالی که غذاهای سالم و سالم با کربوهیدرات های پیچیده، مانند. ب. موسلی شیرین نشده برای مدت طولانی سیر می کند.

همچنین، برخی از داروها و شرایط پزشکی به عنوان عوامل خطر، می‌توانند به اضافه وزن یا دست و پنجه نرم کردن با چاقی کمک کنند. به عنوان مثال، انواع خاصی از التهاب یا مشکلات هورمونی می تواند بر اشتها تأثیر بگذارد یا متابولیسم را مختل کند. یکی دیگر از عوامل خطر رایج برای چاقی، استعداد ژنتیکی است. اگر والدین شما اضافه وزن دارند یا اضافه وزن داشتند، خطر ابتلا به اضافه وزن در شما بیشتر است. خوشبختانه، این به طور خودکار به این معنی نیست که شما باید اضافه وزن داشته باشید – فقط به این معنی است که شما در معرض خطر کمی بیشتر از اضافه وزن هستید.

مطالب مرتبط  کالری کلم پلو چقدر است؟

علائم و خطرات سلامتی اضافه وزن چیست؟

هر چه اضافه وزن بیشتر باشد، عوامل خطر بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان افزایش می‌یابد و در نتیجه امید به زندگی کمتر می‌شود. توزیع چربی در بدن نقش مهمی دارد. “نوع گلابی” با چربی در باسن، باسن و ران ظاهرا کمتر مستعد ابتلا به آن است. “نوع سیب” که در آن چربی در شکم و اطراف آن انباشته می شود، به طور قابل توجهی بیشتر در معرض خطر است. به طور عمده مردان را درگیر می کند، اما زنان مسن را نیز درگیر می کند.

چاقی – خطرات سلامتی در یک نگاه

دیابت نوع 2

بیماری کیسه صفرا

فشار خون بالا

دیس لیپیدمی

دشواری تنفس، بیماری های ریوی

آپنه خواب (قطع تنفس در هنگام خواب)

آرتروز

سکته

سرطان ها

کمر درد

بیماری های قلبی

امید به زندگی کمتر

چه چیزی در دراز مدت به مقابله با چاقی کمک می کند؟

اضافه وزن

حتی اگر “رژیم های غذایی معجزه آسا” جدید بارها و بارها تبلیغ شود، تنها راه واقعا سالم برای کاهش وزن در دراز مدت این است: تغییرات دائمی رژیم غذایی و ورزش. این تنها راه برای کاهش وزن موفقیت آمیز و اجتناب از اثر ترسناک یویو است. به هر حال، تغییر رفتار غذایی خود به یک رژیم غذایی سالم می تواند حداقل به اندازه ترکیب فست فود، پاستا و نان سفید که مدت زیادی به آن عادت کرده اید، خوشمزه و لذت بخش باشد. اکنون تعداد زیادی کتاب راهنما و کتاب آشپزی وجود دارد که اشتها را برای غذاهای سالم و سالم تحریک می کند.

همین امر در مورد ورزش نیز صدق می کند: ورزش می تواند و باید سرگرم کننده باشد، در غیر این صورت انگیزه به سرعت از بین می رود. به همین دلیل مهم است که ورزشی را انتخاب کنید که دوست دارید انجام دهید و برای آن نیازی به غلبه بر مقاومت درونی ندارید.

با این ورزش ها در برابر چاقی

افرادی که اضافه وزن دارند در ابتدا نباید زیاده روی کنند. پیاده روی نوردیک، دوچرخه سواری و شنا ورزش های استقامتی ملایم و ایده آل برای شروع یک زندگی جدید و “متحرک” هستند.

ادغام ورزش منظم در زندگی روزمره با تجهیزات مدرن تناسب اندام خانگی بسیار آسان است. پس بهانه «بد آب و هوا» دیگر فرصتی ندارد. خواه این تمرین متقاطع، ارگومتر یا تردمیل باشد: تمرینات قلبی سیستم قلبی عروقی را در دراز مدت بهبود می بخشد، به کاهش چربی کمک می کند و حتی مدت طولانی پس از جلسه تمرین باعث افزایش سوزاندن کالری در بدن می شود زیرا سرعت متابولیسم پایه را افزایش می دهد. همراه با یک رژیم غذایی سالم، به آرامی اما به طور دائم وزن کم می کنید و سلامت، تناسب اندام و اشتیاق برای زندگی به دست می آورید!

مطالب مرتبط  کالری مصرفی کشتی

تمایلی به تمرین به تنهایی نداشته باشید: اکنون برنامه رایگان Hammer Workouts را دریافت کنید و از بین بی‌شماری تمرینات هدایت‌شده را انتخاب کنید!

افرادی که اضافه وزن دارند در هنگام ورزش چه نکاتی را باید در نظر بگیرند؟

مهم این است که ابتدا اهداف واقع بینانه تعیین کنید و سعی نکنید همه چیز را به یکباره به دست آورید. بسیاری از افراد دارای اضافه وزن این اشتباه را مرتکب می شوند که خیلی سریع انجام می دهند و زیاده روی می کنند که نتیجه معکوس دارد. اگر تازه (دوباره) با ورزش شروع کرده اید، به آرامی شروع کنید و به تدریج شدت تمرین خود را افزایش دهید. اگر مطمئن نیستید، می توانید از قبل با پزشک خود مشورت کنید. آنها می توانند به شما بگویند که آیا باید از انجام برخی تمرینات خودداری کنید یا اینکه باید اقدامات احتیاطی خاصی انجام دهید.

حداقل به همان اندازه که ورزش مهم است، مراقبت بهتر از خود است – این شامل بهتر خوردن با یک رژیم غذایی سالم و هیدراته ماندن است. تغییر در رژیم غذایی می تواند و می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند، به خصوص زمانی که با ورزش منظم ترکیب شود!

به محدودیت های خود احترام بگذارید! اگر چیزی کار نمی کند یا آسیب می بیند، آن را متوقف کنید! تمرین خوب لزوماً به معنای تمرین فشرده نیست – گاهی اوقات تمرینات تناسب اندام ساده برای عملکرد خوب بدن شما کافی است. البته، همچنان باید سعی کنید به طور مداوم محدودیت های خود را گسترش دهید، اما بدون افراط در آن. افرادی که دارای اضافه وزن یا چاق هستند اغلب از ورزش کردن می ترسند، زیرا می ترسند آن را به درستی انجام نمی دهند یا آسیب پذیر هستند. اما ترس مشاور بدی است. هنگامی که شروع به کار کنید و اهداف خود را در ذهن داشته باشید، می توانید در نبرد با چاقی پیروز شوید.

نتیجه

اکنون بخش بزرگی از جمعیت ایران از اضافه وزن و چاقی رنج می برند. علاوه بر خطرات سلامتی و استرس روانی، حمل بیش از حد بافت چربی نیز در دراز مدت بسیار خسته کننده است. صرف نظر از هر عامل خطر، همه می توانند با توجه به ورزش منظم و عادات غذایی سالم تر، بر وزن بدن خود تأثیر مثبت بگذارند.

×
×

سبد خرید