چاقی در کودکان و نوجوانان
چرا چاقی در کودکان و نوجوانان بعنوان مشکلی در سلامتی شان در نظر گرفته می شود؟احساس زورگویی و اذیت کردن در کودکان و نوجوانان چاق، بیشتر از هم سن و سالانشان با وزن طبیعی است. همچنین احتمال رنجش از انزوای اجتماعی، افسردگی، و عزت نفس پایین در آنها بیشتر است. درنهایت، تاثیر اینگونه احساسات به […]

چرا چاقی در کودکان و نوجوانان بعنوان مشکلی در سلامتی شان در نظر گرفته می شود؟احساس زورگویی و اذیت کردن در کودکان و نوجوانان چاق، بیشتر از هم سن و سالانشان با وزن طبیعی است. همچنین احتمال رنجش از انزوای اجتماعی، افسردگی، و عزت نفس پایین در آنها بیشتر است. درنهایت، تاثیر اینگونه احساسات به بزرگسالی منتقل می شود.

 

مهم ترین علت جلوگیری از چاقی در کودکان و نوجوانان

چاقی در کودکان و نوجوانان

خطر مبتلا شدن به بیماری های مزمن مانند آسم، وقفه تنفسی هنگام خواب، مشکلات استخوانی و مفصلی، و دیابت نوع 2 در کودکان و نوجوانان چاق بیشتر است.

دیابت نوع 2، بطور فزاینده ای در کودکان و نوجوانان چاق گزارش می شود. شروع دیابت در کودکان و نوجوانان می تواند منجر به بیماری های قلبی و نارسایی کلیه شود.

فاکتورهای خطر بیماری های قلبی مانند فشار خون بالا و کلسترول بالا در کودکان و نوجوانان چاق نسبت به هم سن و سالانشان با وزن طبیعی بیشتر است.

احتمال چاقی در بزرگسالی در کودکان و نوجوانان چاق بیشتر است. و می تواند منجر به مشکلات همیشگی در سلامت روانی و فیزیکی شود. چاقی در بزرگسالی با خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی و برخی سرطان ها پیوند خورده است.

مطالب مرتبط  کالری کباب ترکی چقدر است؟

بعنوان مادر یا پدر یا سرپرست، چه کاری جهت جلوگیری از اضافه وزن و چاقی  در کودکان و نوجوانان می توانم انجام دهم؟

چاقی در کودکان و نوجوانان

برای کمک به تثبیت وزن سالم در فرزندتان و جلوگیری از چاقی در کودکان و نوجوانان، تعادلی را بین کالری دریافتی از غذاها و نوشیدنی ها، و کالری که بواسطه فعالیت فیزیکی و رشد طبیعی سوزانده می شود، ایجاد کنید.

به خاطر داشته باشید که هدف شما در فرزندی که که اضافه وزن دارد، کاستن از میزان افزایش وزن کودک یا نوجوان، و در عین حال امکان رشد طبیعی وی است. کودکان و نوجوانان “نباید” بدون مشورت پزشک در رژیم لاغری قرار گیرند.

  • متعادل کردن کالری

بخشی از متعادل کردن کالری، فراهم کردن خوراکی هاییست که موادمغذی کافی و کالری مناسب دارند. با ایجاد عادات غذایی سالم، جستجوی راه و روش پخت سالم تر غذا، و  کاهش وسوسه انگیزی در غذاهای پرکالری می توانید به فرزند خود آموزش و آگاهی دهید. این عمل در جلوگیری از چاقی در کودکان و نوجوانان پر اهمیت است.

  • آنها را به عادات غذایی سالم ترغیب کنید

برای کمک به فرزند و خانواده خود در جهت جلوگیری از چاقی در کودکان و نوجوانان ، عادات غذایی سالم را ایجاد کنید:

– سبزیجات، میوه، و #غله_کامل فراهم کنید

– شیر و محصولات لبنی با چربی کم یا بدون چربی مصرف کنید

– گوشت کم چرب، ماکیان(مرغ،…)، ماهی، عدس، و لوبیا برای تامین پروتیین مصرف کنید

– مقدار معقولی سرو کنید

– خانواده خود را به نوشیدن آب زیاد تشویق کنید

– نوشیدنی های شیرین را محدود کنید

– مصرف شکر و چربی های اشباع شده  را محدود کنید

مطالب مرتبط  13 روش علمی برای کاهش اشتها

به خاطر داشته باشید که تغییرات کوچک روزانه به موفقیت ختم می شود

  • به دنبال راه و روش سالم تری برای تهیه غذاهای موردعلاقه تان باشید

غذاهایی که بطور معمول درست می کنید و خانواده تان از آن لذت می برند را با تغییراتی اندک سالم تر کنید. در پاقع لا غذای سالم و غار از هر گونه افزودنی های خاص و فست فود ها از چاقی در کودکان و نوجوانان جلوگیری کنید.

  • فرزندتان را فعال نگهدارید

فرزندان باید حدود 60 دقیقه از طول روز را فعالیت فیزیکی سنگین یا شدید داشته باشند. یادتان باشد که فرزندان از بزرگسالان تقلید می کنند. شروع کنید به اضافه کردن فعالیت های فیزیکی به برنامه روزانه تان، و فرزندتان را به ملحق شدن ترغیب کنید. در واقع فعالیت بالا سبب بهبود وضعیت کاهش وزن و چاقی در کودکان و نوجوان خواهد شد.

برخی از فعالیت های فیزیکی با شدت متوسط شامل موارد زیرند:

  • پیاده روی تند
  • گرگم به هوا یا بالا بلندی
  • طناب زدن
  • فوتبال
  • شنا
  • رقص

  • زمان بی تحرکی را کاهش دهید

جدا از ترغیب فرزند به فعالیت فیزیکی، کمک کنید تا زمان زیادی بدون تحرک نباشد. اگرچه آرام بودن در زمان مطالعه و انجام تکالیف خوب است، اما زمان تماشای تلوزیون، بازی های ویدئویی، یا گشت زدن در اینترنت را به حداکثر 2 ساعت در روز محدود کنید. تماشای تلوزیون برای کودکان 2 ساله یا کمتر نوصیه نمی شود. در عوض آنها را تشویق به پیدا کردن فعالیت های سرگرم کننده با اعضای خانواده یا خودشان کنید.

خطرات چاقی در کودکان و نوجوانان

چاقی در کودکان و نوجوانان

شیوع چاقی 19.7 درصد بود و حدود 14.7 میلیون کودک و نوجوان را تحت تأثیر قرار داد.

شیوع چاقی در گروه سنی 2 تا 5 سال 12.7 درصد، در بین 6 تا 11 سال 20.7 درصد و در بین 12 تا 19 سال 22.2 درصد بود. چاقی دوران کودکی نیز در میان برخی از جمعیت ها شایع تر است.

مطالب مرتبط  رژیم غذایی پرفیبر و نقش آن در لاغری

شیوع چاقی در میان کودکان اسپانیایی تبار 26.2 درصد، در میان کودکان سیاه پوست غیر اسپانیایی 24.8 درصد، در میان کودکان سفید پوست غیر اسپانیایی 16.6 درصد و در میان کودکان آسیایی غیر اسپانیایی 9.0 درصد بود.

شرایط مرتبط با چاقی شامل فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت نوع 2، مشکلات تنفسی مانند آسم و آپنه خواب و مشکلات مفصلی است. شیوع و شدت فزاینده چاقی در کودکان و نوجوانان، تأکید بیشتری بر طیف گسترده ای از شرایط و عوارض همراهی که می تواند به عنوان پیامد چاقی تجربه شود، فراهم کرده است. این عوارض می تواند هم در کوتاه مدت و هم در دراز مدت رخ دهد. برخی از عوارض، که قبلاً تصور می‌شد مسائل طولانی مدت هستند و فقط در بزرگسالی رخ می‌دهند، اکنون در کودکان و نوجوانان دیده شده است. این یافته‌ها نگرانی‌هایی را در مورد تجربه سلامت کلی افرادی که در اوایل زندگی به چاقی مبتلا می‌شوند، ایجاد کرده است و حتی این سؤال را در مورد اینکه آیا اپیدمی چاقی ممکن است طول عمر نسل فعلی کودکان را کوتاه کند، ایجاد کرده است

×
×

سبد خرید