فواید فسفر و عوارض کمبود آن در بدن
فواید فسفر
فسفر یکی از مواد معدنی مورد نیاز بدن است که در حالت عادی با استفاده از مواد غذایی تامین می شود. اما در صورتی که یک رژیم غذایی درست برای خود انتخاب نکرده باشید، ممکن است با علائم کمبود این ماده معدنی روبرو شوید. در این مطلب به بررسی فواید فسفر بر بدن و عوارض […]

فسفر یکی از مواد معدنی مورد نیاز بدن است که در حالت عادی با استفاده از مواد غذایی تامین می شود. اما در صورتی که یک رژیم غذایی درست برای خود انتخاب نکرده باشید، ممکن است با علائم کمبود این ماده معدنی روبرو شوید. در این مطلب به بررسی فواید فسفر بر بدن و عوارض ناشی از کمبود آن می پردازیم. پس تا پایان مطلب در کنار ما باشید.

فسفر چه فوایدی دارد؟

فواید فسفر بر بدن عبارت اند از:

  • متابولیسم (سوخت و ساز) بدن را افزایش می دهد.
  • موجب حفظ سلامت بدن و استحکام دندان ها و استخوان ها می شود.
  • نقش مهمی در ساخت RNA و DNA ایفا می کند.
  • به تنظیم ضربان قلب کمک می کند.
  • به انتقال سیگنال های عصبی کمک می کند.
  • عملکرد ماهیچه ها را بهبود می بخشد.
  • طراوت و شادابی را برای بدن به ارمغان می آورد.
  • به رفع سموم بدن و دفع آن توسط کلیه کمک می کند.
  • در ترمیم بافت های آسیب دیده بدن موثر است.
  • دردهای عضلانی را کاهش داده و مانع از گرفتگی عضلات می شود.

چه مواد غذایی حاوی فسفر هستند؟

در بخش قبل به بررسی فواید فسفر پرداختیم. افراد در طول روز  مواد غذایی حاوی فسفر را مصرف می کنند تامین می شود. با این حال برخی افراد به واسطه برخی بیماری ها از جمله دیابت، سطوح پایینی از فسفر دریافت می کنند. به همین خاطر بهتر است در رژیم غذایی خود مصرف مواد زیر را بگنجانید تا بتوانید فسفر مورد نیاز بدن را تامین کنید:

  • انواع حبوبات به خصوص لوبیا
  • تخم مرغ
  • آجیل و انواع دانه های گیاهی
  • ماهی
  • گوشت
  • شیر و لبنیات
  • میوه های خشک
  • سیر
  • سیب زمینی

شما با انتخاب یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین و کلسیم به طور قطع فسفر مورد نیاز خود را تامین می کنید. به دلیل اینکه در اکثر موادی که حاوی کلسیم هستند، فسفر نیز به وفور یافت می شود.

فواید فسفر

افراد به چه میزان فسفر برای سلامت بدن نیاز دارند؟

میزان مورد نیاز فسفر برای بدن با توجه به سنین افراد تعیین می شود. در این میان افراد بزرگسال نسبت به کودکان و نوجوانان فسفر کمتری نیاز دارند. میزان فسفر مورد نیاز با توجه به سن افراد عبارت اند از:

۱.نوزادان ۰ تا ۶ ماهه: ۱۰۰ میلی گرم

۲.نوزادان ۷ تا ۱۲ ماهه: ۲۷۵ میلی گرم

۳.کودکان ۱ تا ۳ سال: ۴۶۰ میلی گرم

۴.کودکان ۴ تا ۸ سال: ۵۰۰ میلی گرم

۵.نوجوانان ۹ تا ۱۸ سال: ۱۲۵۰ میلی گرم

۷.بزرگسالان: ۷۰۰ میلی گرم

کمبود فسفر چه عوارضی دارد؟

  • کاهش اشتها
  • خستگی
  • پوکی استخوان
  • دردهای مفصلی و استخوانی
  • اضطراب

چه داروهایی سطح فسفر بدن را کاهش می دهند؟

توجه داشته باشید که شاید شما به اندازه کافی مواد حاوی فسفر مصرف کنید. اما برخی داروها سطوح فسفر را کاهش داده و مانع جذب آن می شوند که عبارت اند از:

  • داروهای ضد تشنج
  • داروهای انعقاد خون
  • انسولین
  • آنتی اکسیدها
  • مهارکننده های ACE
  • کورتیکواستروئید

 

×
×

سبد خرید

فواید فسفر و عوارض کمبود آن در بدن
فواید فسفر
فسفر یکی از مواد معدنی مورد نیاز بدن است که در حالت عادی با استفاده از مواد غذایی تامین می شود. اما در صورتی که یک رژیم غذایی درست برای خود انتخاب نکرده باشید، ممکن است با علائم کمبود این ماده معدنی روبرو شوید. در این مطلب به بررسی فواید فسفر بر بدن و عوارض […]

فسفر یکی از مواد معدنی مورد نیاز بدن است که در حالت عادی با استفاده از مواد غذایی تامین می شود. اما در صورتی که یک رژیم غذایی درست برای خود انتخاب نکرده باشید، ممکن است با علائم کمبود این ماده معدنی روبرو شوید. در این مطلب به بررسی فواید فسفر بر بدن و عوارض ناشی از کمبود آن می پردازیم. پس تا پایان مطلب در کنار ما باشید.

فسفر چه فوایدی دارد؟

فواید فسفر بر بدن عبارت اند از:

  • متابولیسم (سوخت و ساز) بدن را افزایش می دهد.
  • موجب حفظ سلامت بدن و استحکام دندان ها و استخوان ها می شود.
  • نقش مهمی در ساخت RNA و DNA ایفا می کند.
  • به تنظیم ضربان قلب کمک می کند.
  • به انتقال سیگنال های عصبی کمک می کند.
  • عملکرد ماهیچه ها را بهبود می بخشد.
  • طراوت و شادابی را برای بدن به ارمغان می آورد.
  • به رفع سموم بدن و دفع آن توسط کلیه کمک می کند.
  • در ترمیم بافت های آسیب دیده بدن موثر است.
  • دردهای عضلانی را کاهش داده و مانع از گرفتگی عضلات می شود.

چه مواد غذایی حاوی فسفر هستند؟

در بخش قبل به بررسی فواید فسفر پرداختیم. افراد در طول روز  مواد غذایی حاوی فسفر را مصرف می کنند تامین می شود. با این حال برخی افراد به واسطه برخی بیماری ها از جمله دیابت، سطوح پایینی از فسفر دریافت می کنند. به همین خاطر بهتر است در رژیم غذایی خود مصرف مواد زیر را بگنجانید تا بتوانید فسفر مورد نیاز بدن را تامین کنید:

  • انواع حبوبات به خصوص لوبیا
  • تخم مرغ
  • آجیل و انواع دانه های گیاهی
  • ماهی
  • گوشت
  • شیر و لبنیات
  • میوه های خشک
  • سیر
  • سیب زمینی

شما با انتخاب یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین و کلسیم به طور قطع فسفر مورد نیاز خود را تامین می کنید. به دلیل اینکه در اکثر موادی که حاوی کلسیم هستند، فسفر نیز به وفور یافت می شود.

فواید فسفر

افراد به چه میزان فسفر برای سلامت بدن نیاز دارند؟

میزان مورد نیاز فسفر برای بدن با توجه به سنین افراد تعیین می شود. در این میان افراد بزرگسال نسبت به کودکان و نوجوانان فسفر کمتری نیاز دارند. میزان فسفر مورد نیاز با توجه به سن افراد عبارت اند از:

۱.نوزادان ۰ تا ۶ ماهه: ۱۰۰ میلی گرم

۲.نوزادان ۷ تا ۱۲ ماهه: ۲۷۵ میلی گرم

۳.کودکان ۱ تا ۳ سال: ۴۶۰ میلی گرم

۴.کودکان ۴ تا ۸ سال: ۵۰۰ میلی گرم

۵.نوجوانان ۹ تا ۱۸ سال: ۱۲۵۰ میلی گرم

۷.بزرگسالان: ۷۰۰ میلی گرم

کمبود فسفر چه عوارضی دارد؟

  • کاهش اشتها
  • خستگی
  • پوکی استخوان
  • دردهای مفصلی و استخوانی
  • اضطراب

چه داروهایی سطح فسفر بدن را کاهش می دهند؟

توجه داشته باشید که شاید شما به اندازه کافی مواد حاوی فسفر مصرف کنید. اما برخی داروها سطوح فسفر را کاهش داده و مانع جذب آن می شوند که عبارت اند از:

  • داروهای ضد تشنج
  • داروهای انعقاد خون
  • انسولین
  • آنتی اکسیدها
  • مهارکننده های ACE
  • کورتیکواستروئید

 

کلینیک لاغری افشاریان

کلینیک لاغری و تغذیه دکتر افشاریان با هدف ارائه خدمات لاغری و رژیم های لاغری ، درمانی ، ورزشی ، شیردهی ، بارداری و…. به شما عزیزان دست به ارائه خدمات نوین و آنلاین زده تا بتواند گامی پر توان در این صنعت برای شما عزیزان برداشته باشد .

خدمات ما

رژیم لاغری آنلاین

آنالیز کامل بدن با دستگاه

دستگاه آر اف برای لاغری سریع

ارتباط با ما

آدرس : تهران ، میدان کتاب ، ابتدای کوهستان ، کوچه احسان ،

تلفن : 00989031856334

ایمیل : info@afsharian-diet.ir