رژیم گیاهخواری و تاثیرات آن
رژیم گیاهخواری شامل کاهش یا به صفر رساندن مصرف حیوانات و محصولات حیوانی است. این رژیم‌های عمدتاً گیاهی می‌توانند از برنامه‌های غذایی بدون گوشت تا برنامه‌هایی که شامل هیچ محصول حیوانی، از جمله بدون تخم‌مرغ، لبنیات و حتی عسل باشد، متغیر باشد. در حالی که احتمال کمی برای کمبود ویتامین یا مواد معدنی وجود دارد، […]

رژیم گیاهخواری شامل کاهش یا به صفر رساندن مصرف حیوانات و محصولات حیوانی است. این رژیم‌های عمدتاً گیاهی می‌توانند از برنامه‌های غذایی بدون گوشت تا برنامه‌هایی که شامل هیچ محصول حیوانی، از جمله بدون تخم‌مرغ، لبنیات و حتی عسل باشد، متغیر باشد.

در حالی که احتمال کمی برای کمبود ویتامین یا مواد معدنی وجود دارد، زمانی که رژیم گیاهخواری به خوبی برنامه ریزی شده باشد، ممکن است مزایای سلامتی خاصی را به همراه داشته باشد و حتی ممکن است در فروشگاه مواد غذایی باعث صرفه جویی در هزینه شما شود.

ویژگی های کلیدی رژیم گیاهخواری

رژیم گیاهخواری

رژیم های گیاهخواری شامل انواع عادات غذایی است که بر مصرف غذاهای گیاهی تمرکز دارد.

برخی از برنامه های غذایی گیاهی نه تنها خوردن گوشت، مرغ و ماهی را حذف می کنند، بلکه مصرف محصولات حیوانی مانند تخم مرغ، لبنیات و عسل را نیز حذف می کنند.

رژیم های غذایی گیاهی به دلیل تأثیر بالقوه آنها بر سلامت شخصی، محیط زیست و حقوق حیوانات توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) به رسمیت شناخته شده و توصیه می شود.

مردم اغلب از یک برنامه غذایی گیاهخواری برای مزایای بالقوه سلامتی، به دلایل مذهبی، یا به دلیل تمرکز بر حقوق حیوانات و/یا تمایل به ایجاد تأثیر اجتماعی و زیست محیطی پیروی می کنند. این یک رژیم غذایی و سبک زندگی است که بر تغذیه گیاهی تمرکز دارد. طبق بیانیه آکادمی تغذیه و رژیم غذایی، زمانی که از نظر تغذیه متعادل باشد، یک رژیم گیاهی برای تمام مراحل زندگی سالم است و به طور کلی، از نظر زیست محیطی پایدارتر از رژیم های غذایی مبتنی بر گوشت است.

مطالب مرتبط  کالری یک پرس سیب زمینی سرخ کرده چقدر است؟

انواع رژیم گیاهخواری

رژیم گیاهخواری

انواع مختلفی از سبک های رژیم غذایی گیاهخواری وجود دارد که هر کدام تمرکز متفاوتی دارند. هیچ کدام شامل گوشت یا مرغ نمی شود. در اینجا پنج مورد از محبوب ترین نسخه ها آورده شده است.

  • Pescatarian: یک رژیم گیاهخواری که شامل ماهی و غذاهای دریایی است. ممکن است شامل لبنیات یا تخم مرغ باشد یا نباشد.
  • Lacto-ovo Vegetarian: یک رژیم گیاهخواری که شامل لبنیات و تخم مرغ است.
  • Lacto-vegetarian: یک رژیم گیاهخواری که شامل محصولات لبنی است، اما بدون تخم مرغ.
  • گیاهخوار تخم مرغی یک رژیم گیاهخواری که شامل تخم مرغ است، اما بدون لبنیات.
  • وگان یا 100% گیاهی. یک رژیم گیاهخواری سخت که شامل مطلقاً بدون گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ، لبنیات و برای برخی حتی عسل است. رژیم گیاهخواری یک انتخاب سبک زندگی در نظر گرفته می شود و همچنین ممکن است شامل اجتناب از چرم، پشم و سایر محصولات جانبی حیوانی باشد.

جوانب مثبت رژیم گیاهخواری

  • بر رفاه حیوانات تمرکز می کند
  • پایدارتر برای محیط زیست
  • از مزایای سلامتی حمایت شده توسط علم می توان به کاهش خطر ابتلا به دیابت، فشار خون بالا، چاقی و برخی سرطان ها اشاره کرد
  • افزایش احتمالی خطر پوکی استخوان
  • ممکن است منجر به کاهش مصرف کلسیم و ویتامین های B12 و D شود
  • برخی از غذاهای گیاهی ممکن است فرآوری شده باشند

گیاهخواری در یک نگاه

آنچه می توانید بخورید: همه سبزیجات، میوه ها، حبوبات، آجیل، دانه ها و غلات بخشی از هر رژیم گیاهخواری سنتی هستند. لبنیات، تخم مرغ و سایر فرآورده های جانبی حیوانی در رژیم غذایی گیاهی با محدودیت کمتری گنجانده شده است.

چرا آن را امتحان کنید: برنامه‌های غذایی گیاهی می‌توانند فواید سلامتی زیادی داشته باشند، اما برخی از غذاهای گیاهی ممکن است حاوی مواد بیش از حد فرآوری شده باشند.

حمایت از گیاهخواری: رژیم های غذایی مبتنی بر گیاه، از جمله رژیم های گیاهخواری، به دلیل تأثیرات مثبت بالقوه آنها بر سلامت شخصی، محیط زیست و حقوق حیوانات مورد تایید سازمان جهانی بهداشت است.

مطالب مرتبط  کالری هویچ پلو چقدر است؟

رژیم گیاهخواری چگونه کار می کند؟

رژیم گیاهخواری

رژیم گیاهخواری بسته به نوع برنامه غذایی گیاهخواری که فرد انتخاب می کند، برنامه غذایی پر از میوه ها، سبزیجات، حبوبات (حبوبات یا لوبیا)، غلات کامل، آجیل و دانه ها و احتمالاً لبنیات و تخم مرغ را ممکن می سازد. مهم نیست که فرد کدام برنامه را انتخاب می کند، تحقیقات نشان می دهد که تمرکز بر خوردن طیف گسترده ای از غذاها برای دستیابی به تغذیه متعادل مهم است و مکمل برخی از مواد مغذی، به ویژه ویتامین B12 و آهن ممکن است ضروری باشد.

مطالعات نشان می دهد که رژیم های گیاهخواری ممکن است به افراد در کاهش خطر بیماری قلبی، دیابت نوع 2، چاقی، فشار خون بالا و انواع خاصی از سرطان کمک کند. در واقع، یک مطالعه اخیر در BMC Medicine با مشاهده بیش از 400000 بزرگسال در بریتانیا نشان داد که بین مصرف کم گوشت و کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها مانند سرطان روده بزرگ، سینه و پروستات ارتباط وجود دارد. در حالی که توجه به این نکته مهم است که محققان می گویند برخی از مسائل خارج از رژیم غذایی (از جمله شیوه های تشخیص سرطان شرکت کنندگان و عادات سیگار کشیدن) نیز می تواند در این مورد نقش داشته باشد، آنها به این نتیجه رسیدند که «کم گوشت خوار، ماهی خوار یا گیاهخوار بودن با خطر کمتر ابتلا به همه سرطان ها مرتبط بود[1].

یک واقعیت کلیدی که باید در مورد رژیم های گیاهخواری به خاطر بسپارید این است که، درست مانند غذاهای حیوانی، همه غذاهای گیاهی گزینه های مطلوبی نیستند. غذاهای فوق فرآوری شده، مانند گوشت های فرآوری شده (مانند ناگت مرغ گیاهی)، ماست ها و نوشیدنی های گیاهی، و همچنین تنقلات فرآوری شده با پایه گیاهی، ممکن است حاوی مواد افزودنی مانند قندهای اضافه شده یا نمک اضافی باشند، و بنابراین باید مصرف شوند. در حد اعتدال خورده شود

افزایش خطر ابتلا به اختلالات استخوانی، مانند پوکی استخوان، ممکن است در برخی از افرادی که از رژیم گیاهخواری پیروی می کنند، امکان پذیر باشد، به خصوص اگر تمام محصولات لبنی را حذف کنند و غذاهای گیاهی غنی از کلسیم را شامل نشوند.

مطالب مرتبط  تغذیه کودک در سال اول چه اهمیتی دارد؟

آنچه کارشناسان در مورد رژیم های گیاهخواری می گویند

09125258034

آندریا دل اولمو، پزشک متخصص طب طبیعی مستقر در پورتلند، اورگان، توضیح می‌دهد: «به بیان ساده، مانند بسیاری از رژیم‌های غذایی موجود، راه‌هایی برای انجام [رژیم غذایی گیاه‌خواری] به خوبی و راه‌هایی برای انجام ضعیف آن وجود دارد. دل اولمو می‌گوید: «شایع‌ترین کمبود مواد مغذی که در رژیم‌های گیاه‌خواری مشاهده می‌کنم آهن و B12 است. آهن هِم، یا آهن از منابع حیوانی، اغلب در دسترس زیستی‌تر تلقی می‌شود، به این معنی که تامین آهن از غذاهای گیاهی یا وگان می‌تواند کمی دشوارتر باشد. او می افزاید، همچنین ممکن است گیاهخواران مصرف پروتئین را کاهش دهند.

علاوه بر این، افراد مبتلا به اختلالات گوارشی مزمن، مانند سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) و بیماری روده تحریک‌پذیر (IBD) ممکن است در خوردن یک رژیم غذایی عمدتاً گیاهی مشکل داشته باشند زیرا هضم گیاهان در مقایسه با پروتئین‌های حیوانی چالش‌برانگیزتر است. به محتوای فیبر آنها.

علیرغم برخی نکات منفی بالقوه مواد مغذی، رژیم گیاهخواری ممکن است برای طیف وسیعی از افراد، از جمله افرادی که دارای دیس لیپیدمی (سطح ناسالم چربی در خون)، به ویژه سطح کلسترول LDL («بد») هستند، کاملاً مفید باشد. دل اولمو ادامه می‌دهد که دلیل آن افزایش مصرف غذاهای پرفیبر و مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزیجات تازه است که تأثیر مثبتی بر حفظ سطح کلسترول سالم دارند.

برای دریافت رژیم آنلاین گیاهخواری با شماره 09125258034

×
×

سبد خرید