رژیم لاغری گیاهی چیست
رژیم لاغری گیاهی سبب افزایش متابولیسم بدن شده و باعث کاهش وزن و بهبود وضعیت بدن خواهد شد. گاهی ممکن است افراد جامعه رژیم لاغری گیاهی را با دمنوش ها اشتباه گرفته و فریب افراد سود جو را بخورند. توجه داشته باشید که دمنوش خا تنها کمک به کاهش وزن کرده و هیچگاه توانایی آن […]

رژیم لاغری گیاهی سبب افزایش متابولیسم بدن شده و باعث کاهش وزن و بهبود وضعیت بدن خواهد شد. گاهی ممکن است افراد جامعه رژیم لاغری گیاهی را با دمنوش ها اشتباه گرفته و فریب افراد سود جو را بخورند. توجه داشته باشید که دمنوش خا تنها کمک به کاهش وزن کرده و هیچگاه توانایی آن را ندارند به تنهایی کاهش وزن را ایجاد کنند. با این حال در این مقاله رژیم لاغری گیاهی را به شما توضیح خواهیم داد.

رژیم لاغری گیاهی به چه معناست؟

رژیم لاغری گیاهی

سامر یول، RDN، متخصص تغذیه مستقر در هارتفورد، کانکتیکات، می‌گوید: «برخی افراد از اصطلاح «رژیم لاغری گیاهی» به عنوان مترادف رژیم گیاهخواری استفاده می‌کنند. دیگران ممکن است این اصطلاح را به شکل گسترده‌تری به کار ببرند که شامل همه رژیم‌های گیاه‌خواری می‌شود، و من همچنین دیده‌ام که مردم از «مبتنی بر گیاه» به معنای رژیم‌هایی استفاده می‌کنند که عمدتاً، اما نه به طور کامل، از غذاهای گیاهی تشکیل شده‌اند.»

ایده اصلی این رژیم آن است که غذاهای گیاهی را به بخش مرکزی وعده های غذایی خود تبدیل کنید. Manaker می‌گوید: «رژیم غذایی مبتنی بر گیاه بر غذاهایی مانند میوه‌ها، سبزیجات و لوبیا تأکید می‌کند و غذاهایی مانند گوشت، لبنیات و تخم‌مرغ را محدود می‌کند.» از آنجا، بسته به میزان سخت گیری شما، می توان محدودیت های بیشتری اعمال کرد. Manaker می گوید: «ممکن است به طور کامل غذاهای حیوانات را حذف کند یا فقط مصرف آن را محدود کند، بسته به تفسیر فرد.

این بدان معناست که گوشت و غذاهای دریایی لزوماً نیازی به ممنوعیت ندارند و ممکن است تصمیم بگیرید که دفعات مصرف آن مواد را کاهش دهید.

فهرست غذایی در رژیم لاغری گیاهی

در این رژیم سبزیجات (از جمله کلم پیچ، اسفناج، چغندر سوئیسی، سبزی کولارد، سیب زمینی شیرین، مارچوبه، فلفل دلمه ای و کلم بروکلی)، میوه ها (مانند آووکادو، توت فرنگی، زغال اخته، هندوانه، سیب، انگور، موز، گریپ فروت و پرتقال)، غلات کامل (مانند کینوا، فارو، برنج قهوه ای، نان سبوس دار و ماکارونی سبوس دار، آجیل (گردو، بادام، آجیل ماکادمیا و بادام هندی همگی به حساب می آیند)، دانه ها (مانند بذر کتان، دانه چیا و دانه کنف)، لوبیا، عدس، قهوه، چای (شامل سبز، اسطوخودوس، بابونه یا زنجبیل) باید در وعده های غذایی گنجانده شود.

در رژیم لاغری گیاهی باید چه چیز هایی را محدود کنیم (یا کاملاً از آن اجتناب کنید، بسته به اینکه چقدر سختگیر هستید)

• لبنیات (شامل شیر و پنیر)
• گوشت و مرغ (مانند مرغ، گوشت گاو و خوک)
• گوشت های فرآوری شده حیوانات، مانند سوسیس و کالباس
• تمام محصولات حیوانی (از جمله تخم مرغ، لبنیات و گوشت در صورت پیروی از رژیم غذایی وگان)
• غلات تصفیه شده (مانند غذاهای “سفید” مانند ماکارونی سفید، برنج و نان)
• شیرینی ها (مانند کلوچه، براونی و کیک)
• نوشیدنی های شیرین، مانند نوشابه، و آب میوه
• سیب زمینی و سیب زمینی سرخ کرده (3)
• عسل (اگر گیاهخوار نباشد)

مزایای علمی ثابت شده رژیم لاغری گیاهی چیست؟

در ایالات متحده، داشتن یک رژیم غذایی بی کیفیت بزرگترین پیش بینی کننده مرگ زودهنگام است. یک رژیم غذایی کلاسیک آمریکایی که سرشار از چربی های اشباع شده و ترانس، سدیم و گوشت فرآوری شده است، شما را از نظر سلامت و طول عمر در مضیقه قرار می دهد، در حالی که به نظر می رسد رژیم غذایی که غذاهای کامل و مواد گیاهی را ترویج می کند، عکس این موضوع را دارد. اثر همانطور که مطالعات زیر نشان می دهد، اتخاذ یک رژیم غذایی گیاهی ممکن است به کاهش احتمال نیاز به دارو کمک کند، خطر چاقی و فشار خون بالا را کاهش دهد، و حتی ممکن است به پیشگیری یا مدیریت دیابت نوع 2 و بیماری قلبی کمک کند.

نکات مهم درباره یک رژیم لاغری گیاهی چیست؟

رژیم لاغری گیاهی

به احتمال زیاد چسبیدن به بعضی از غذاهای گیاهی باعث کاهش وزن نمی شود زیرا باید به کیفیت غذاهایی که مصرف می کنید توجه کنید. غذاهای ناسالم زیادی وجود دارند که به عنوان غذای گیاهی معرفی می‌شوند مانند چیپس سیب زمینی و سیب زمینی سرخ کرده. انتخاب غذاهای گیاهی ناسالم می تواند خطر افزایش وزن و بیماری هایی مانند بیماری قلبی را افزایش دهد.
نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید: وقتی برای اولین بار به رژیم غذایی گیاهی روی می آورید، ممکن است متوجه افزایش حرکات روده، اسهال یا یبوست شوید. به گفته Manaker، این به این دلیل است که بسیاری از غذاهای گیاهی سرشار از فیبر هستند که حرکات روده را عادی می کند. به تدریج غذاهای گیاهی را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا به بدن خود فرصت دهید تا خود را تنظیم کند و مطمئن شوید که در طول و بعد از تغییر به خوردن گیاهان بیشتر، مایعات زیادی بنوشید.

در بیشتر موارد، داشتن یک رژیم غذایی گیاهی بدین معنی است که باید تمام مواد مغذی اصلی را داشته باشد. یول کارشناس تغذیه می‌گوید: «یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاه به‌خوبی برنامه‌ریزی‌شده می‌تواند از نظر تغذیه‌ای کافی و به‌ویژه غنی از فیبر، ویتامین A، ویتامین C و پتاسیم باشد، زیرا همه میوه‌ها و سبزیجاتی که معمولاً مصرف می‌شوند.»

سخن پایانی

رژیم لاغری گیاهی بر پایه غذا های گیاهی است که در صورت استفاده این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید متابولیسم بدن خود را افرایش دهید. به بیان علمی تر سبزیجات برای هضم در بدن به انرژی بیشتری نیاز دارند به همین علت بدن ذخایر چربی را شکسته و از آنها برای هضم غذا ها استفاده می‌کند. در ثانی مواد و قند و کربوهیدراتی که در این مواد گیاهی وجود دارد هیچگاه گالری مثبت نبوده و در بدن جذب نمی‌شود.

 

×
×

سبد خرید

رژیم لاغری گیاهی چیست
رژیم لاغری گیاهی سبب افزایش متابولیسم بدن شده و باعث کاهش وزن و بهبود وضعیت بدن خواهد شد. گاهی ممکن است افراد جامعه رژیم لاغری گیاهی را با دمنوش ها اشتباه گرفته و فریب افراد سود جو را بخورند. توجه داشته باشید که دمنوش خا تنها کمک به کاهش وزن کرده و هیچگاه توانایی آن […]

رژیم لاغری گیاهی سبب افزایش متابولیسم بدن شده و باعث کاهش وزن و بهبود وضعیت بدن خواهد شد. گاهی ممکن است افراد جامعه رژیم لاغری گیاهی را با دمنوش ها اشتباه گرفته و فریب افراد سود جو را بخورند. توجه داشته باشید که دمنوش خا تنها کمک به کاهش وزن کرده و هیچگاه توانایی آن را ندارند به تنهایی کاهش وزن را ایجاد کنند. با این حال در این مقاله رژیم لاغری گیاهی را به شما توضیح خواهیم داد.

رژیم لاغری گیاهی به چه معناست؟

رژیم لاغری گیاهی

سامر یول، RDN، متخصص تغذیه مستقر در هارتفورد، کانکتیکات، می‌گوید: «برخی افراد از اصطلاح «رژیم لاغری گیاهی» به عنوان مترادف رژیم گیاهخواری استفاده می‌کنند. دیگران ممکن است این اصطلاح را به شکل گسترده‌تری به کار ببرند که شامل همه رژیم‌های گیاه‌خواری می‌شود، و من همچنین دیده‌ام که مردم از «مبتنی بر گیاه» به معنای رژیم‌هایی استفاده می‌کنند که عمدتاً، اما نه به طور کامل، از غذاهای گیاهی تشکیل شده‌اند.»

ایده اصلی این رژیم آن است که غذاهای گیاهی را به بخش مرکزی وعده های غذایی خود تبدیل کنید. Manaker می‌گوید: «رژیم غذایی مبتنی بر گیاه بر غذاهایی مانند میوه‌ها، سبزیجات و لوبیا تأکید می‌کند و غذاهایی مانند گوشت، لبنیات و تخم‌مرغ را محدود می‌کند.» از آنجا، بسته به میزان سخت گیری شما، می توان محدودیت های بیشتری اعمال کرد. Manaker می گوید: «ممکن است به طور کامل غذاهای حیوانات را حذف کند یا فقط مصرف آن را محدود کند، بسته به تفسیر فرد.

این بدان معناست که گوشت و غذاهای دریایی لزوماً نیازی به ممنوعیت ندارند و ممکن است تصمیم بگیرید که دفعات مصرف آن مواد را کاهش دهید.

فهرست غذایی در رژیم لاغری گیاهی

در این رژیم سبزیجات (از جمله کلم پیچ، اسفناج، چغندر سوئیسی، سبزی کولارد، سیب زمینی شیرین، مارچوبه، فلفل دلمه ای و کلم بروکلی)، میوه ها (مانند آووکادو، توت فرنگی، زغال اخته، هندوانه، سیب، انگور، موز، گریپ فروت و پرتقال)، غلات کامل (مانند کینوا، فارو، برنج قهوه ای، نان سبوس دار و ماکارونی سبوس دار، آجیل (گردو، بادام، آجیل ماکادمیا و بادام هندی همگی به حساب می آیند)، دانه ها (مانند بذر کتان، دانه چیا و دانه کنف)، لوبیا، عدس، قهوه، چای (شامل سبز، اسطوخودوس، بابونه یا زنجبیل) باید در وعده های غذایی گنجانده شود.

در رژیم لاغری گیاهی باید چه چیز هایی را محدود کنیم (یا کاملاً از آن اجتناب کنید، بسته به اینکه چقدر سختگیر هستید)

• لبنیات (شامل شیر و پنیر)
• گوشت و مرغ (مانند مرغ، گوشت گاو و خوک)
• گوشت های فرآوری شده حیوانات، مانند سوسیس و کالباس
• تمام محصولات حیوانی (از جمله تخم مرغ، لبنیات و گوشت در صورت پیروی از رژیم غذایی وگان)
• غلات تصفیه شده (مانند غذاهای “سفید” مانند ماکارونی سفید، برنج و نان)
• شیرینی ها (مانند کلوچه، براونی و کیک)
• نوشیدنی های شیرین، مانند نوشابه، و آب میوه
• سیب زمینی و سیب زمینی سرخ کرده (3)
• عسل (اگر گیاهخوار نباشد)

مزایای علمی ثابت شده رژیم لاغری گیاهی چیست؟

در ایالات متحده، داشتن یک رژیم غذایی بی کیفیت بزرگترین پیش بینی کننده مرگ زودهنگام است. یک رژیم غذایی کلاسیک آمریکایی که سرشار از چربی های اشباع شده و ترانس، سدیم و گوشت فرآوری شده است، شما را از نظر سلامت و طول عمر در مضیقه قرار می دهد، در حالی که به نظر می رسد رژیم غذایی که غذاهای کامل و مواد گیاهی را ترویج می کند، عکس این موضوع را دارد. اثر همانطور که مطالعات زیر نشان می دهد، اتخاذ یک رژیم غذایی گیاهی ممکن است به کاهش احتمال نیاز به دارو کمک کند، خطر چاقی و فشار خون بالا را کاهش دهد، و حتی ممکن است به پیشگیری یا مدیریت دیابت نوع 2 و بیماری قلبی کمک کند.

نکات مهم درباره یک رژیم لاغری گیاهی چیست؟

رژیم لاغری گیاهی

به احتمال زیاد چسبیدن به بعضی از غذاهای گیاهی باعث کاهش وزن نمی شود زیرا باید به کیفیت غذاهایی که مصرف می کنید توجه کنید. غذاهای ناسالم زیادی وجود دارند که به عنوان غذای گیاهی معرفی می‌شوند مانند چیپس سیب زمینی و سیب زمینی سرخ کرده. انتخاب غذاهای گیاهی ناسالم می تواند خطر افزایش وزن و بیماری هایی مانند بیماری قلبی را افزایش دهد.
نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید: وقتی برای اولین بار به رژیم غذایی گیاهی روی می آورید، ممکن است متوجه افزایش حرکات روده، اسهال یا یبوست شوید. به گفته Manaker، این به این دلیل است که بسیاری از غذاهای گیاهی سرشار از فیبر هستند که حرکات روده را عادی می کند. به تدریج غذاهای گیاهی را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا به بدن خود فرصت دهید تا خود را تنظیم کند و مطمئن شوید که در طول و بعد از تغییر به خوردن گیاهان بیشتر، مایعات زیادی بنوشید.

در بیشتر موارد، داشتن یک رژیم غذایی گیاهی بدین معنی است که باید تمام مواد مغذی اصلی را داشته باشد. یول کارشناس تغذیه می‌گوید: «یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاه به‌خوبی برنامه‌ریزی‌شده می‌تواند از نظر تغذیه‌ای کافی و به‌ویژه غنی از فیبر، ویتامین A، ویتامین C و پتاسیم باشد، زیرا همه میوه‌ها و سبزیجاتی که معمولاً مصرف می‌شوند.»

سخن پایانی

رژیم لاغری گیاهی بر پایه غذا های گیاهی است که در صورت استفاده این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید متابولیسم بدن خود را افرایش دهید. به بیان علمی تر سبزیجات برای هضم در بدن به انرژی بیشتری نیاز دارند به همین علت بدن ذخایر چربی را شکسته و از آنها برای هضم غذا ها استفاده می‌کند. در ثانی مواد و قند و کربوهیدراتی که در این مواد گیاهی وجود دارد هیچگاه گالری مثبت نبوده و در بدن جذب نمی‌شود.

 

کلینیک لاغری افشاریان

کلینیک لاغری و تغذیه دکتر افشاریان با هدف ارائه خدمات لاغری و رژیم های لاغری ، درمانی ، ورزشی ، شیردهی ، بارداری و…. به شما عزیزان دست به ارائه خدمات نوین و آنلاین زده تا بتواند گامی پر توان در این صنعت برای شما عزیزان برداشته باشد .

خدمات ما

رژیم لاغری آنلاین

آنالیز کامل بدن با دستگاه

دستگاه آر اف برای لاغری سریع

ارتباط با ما

آدرس : تهران ، میدان کتاب ، ابتدای کوهستان ، کوچه احسان ،

تلفن : 00989031856334

ایمیل : info@afsharian-diet.ir