تغییر اشتها در دوران بارداری
بیزاری از غذا عبارت است از بیزاری شدید از یک غذای خاص، همراه با علائم جسمی ناخوشایند هنگام دیدن یا بوییدن یک غذای خاص. این واکنش ها معمولاً توسط احساسات مرتبط با غذا به جای خود غذا ایجاد می شود. همچنین ممکن است هوس غذایی (یک میل شدید به خوردن یک غذای خاص) را تجربه […]

بیزاری از غذا عبارت است از بیزاری شدید از یک غذای خاص، همراه با علائم جسمی ناخوشایند هنگام دیدن یا بوییدن یک غذای خاص. این واکنش ها معمولاً توسط احساسات مرتبط با غذا به جای خود غذا ایجاد می شود. همچنین ممکن است هوس غذایی (یک میل شدید به خوردن یک غذای خاص) را تجربه کنید. در حالی که این تغییر اشتها در دوران بارداری  بسیار رایج هستند، اما می توانند تغذیه سالم در دوران بارداری را به یک چالش تبدیل کنند.

آیا تغییر اشتها در دوران بارداری طبیعی است؟

تغییر اشتها در دوران بارداری

کاهش اشتها یا تغییر در ترجیحات غذایی در دوران بارداری طبیعی است. این ممکن است در میزان تغییر وزن شما در دوران بارداری نقش داشته باشد.

بیزاری از غذا شایع است و از هر 10 نفر 6 نفر در دوران بارداری دچار بیزاری از غذا می شوند.

چه زمانی احتمال شروع و پایان بیزاری از غذا وجود دارد؟

تغییر اشتها در دوران بارداری

شما می توانید در هر زمانی از روز بیزاری از غذا ناشی از حالت تهوع عمومی (که به عنوان “بیماری صبحگاهی” نیز شناخته می شود) را تجربه کنید و بین هفته 6 تا 14 بارداری به اوج خود می رسد.

مطالب مرتبط  نکات مهم درباره رژیم لاغری سریع

به همین دلیل، اگر غذاهای خاصی را که برای رژیم غذایی‌تان مهم هستند کنار گذاشته‌اید، می‌توانید در اواخر بارداری دوباره امتحان کنید تا ببینید آیا این بیزاری از بین رفته است یا خیر. اگر حالت تهوع شما را از دریافت غذای کافی باز می دارد، یا استفراغ می کنید، نمی توانید غذا یا مایعات را کاهش دهید یا وزن کم می کنید، وقت آن است که به پزشک خود مراجعه کنید.

چه بیزاری از مواد غذایی رایج است؟

بیزاری های رایج غذایی عبارتند از:

الکل

قهوه / چای

گوشت

غذای چرب

غذای تند

تخم مرغ

چه چیزی باعث تغییر اشتها در دوران بارداری می‌شود؟

در حالی که علت بیزاری از غذا در دوران بارداری مشخص نیست، تغییرات هورمونی می تواند بر غذایی که از آن لذت می برید، به خصوص در اوایل بارداری شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، گنادوتروپین انسانی (همچنین به عنوان hCG شناخته می شود) هورمونی است که در دوران بارداری تولید می شود. می تواند باعث احساس تهوع، تغییر اشتها و بیزاری از غذا شود. بارداری همچنین می تواند باعث حساسیت بیشتر به بو و طعم شود که می تواند بر غذاهایی که ترجیح می دهید بخورید تأثیر بگذارد.

تحقیقات بیشتری برای درک بهتر اینکه چرا هوس ها و بیزاری های غذایی رخ می دهد، مورد نیاز است. برخی از دلایل ممکن است شامل تعادل هورمونی یا محافظت از نوزاد متولد نشده در برابر مواد مضر و/یا کمبودهای تغذیه ای باشد. این برای تشویق تغذیه خوب و رشد در بارداری است.

چگونه می توانم خوب غذا بخورم و یک رژیم غذایی سالم داشته باشم؟

تغییر اشتها در دوران بارداری

یک رژیم غذایی سالم هم برای شما و هم برای کودکتان مهم است. خوردن 2 نفر در دوران بارداری یک افسانه است. کیفیت غذا مهم است نه کمیت و نیازی به دو برابر بیشتر خوردن نیست. این کیفیت مهم است نه کمیت غذا. رژیم غذایی شما باید شامل انواع مختلفی از پنج گروه غذایی باشد:

مطالب مرتبط  رژیم لاغری بدون ریزش مو

سبزیجات و حبوبات

نان و غلات

شیر، ماست و پنیر

گوشت، مرغ، ماهی و جایگزین

میوه

در دوران بارداری، بدن شما نیز به مقدار زیادی آب (8 تا 10 لیوان در روز) نیاز دارد. شما همچنین به ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی اضافی برای کمک به رشد کودک خود نیاز خواهید داشت، از جمله:

فولات (اسید فولیک) به ساخت سلول های مغزی کودک شما کمک می کند و از خطر تولد نوزاد با نقص مادرزادی مغز و/یا نخاع جلوگیری می کند. این امر به ویژه در مراحل اولیه بارداری بسیار مهم است. غذاهای غنی از فولات عبارتند از سبزیجات برگ سبز، بروکلی، حبوبات، پرتقال، آووکادو، یا نان ها و غلات غنی شده.

ید همچنین برای رشد و تکامل کودک شما مهم است. غذاهایی را انتخاب کنید که منابع ید هستند، مانند محصولات شیر کم چرب، تخم مرغ، ماهی پخته شده و غذاهای دریایی. غذاهای حاوی جلبک دریایی مانند سوشی نیز منبع خوبی از ید هستند، اما اگر باردار هستید فقط سوشی را بدون ماهی خام، گوشت سرد یا تخم مرغ و تازه تهیه شده میل کنید. اگر به غذا یا در آشپزی نمک اضافه می کنید، نمک یددار را انتخاب کنید. اگر به بیماری تیروئید مبتلا هستید، قبل از مصرف مکمل ید با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف غذاهای غنی از آهن در دوران بارداری توصیه می شود. اینها شامل گوشت قرمز، مرغ، توفو و غلات غنی شده با آهن است. خوردن غذاهای سرشار از ویتامین C مانند پرتقال، کیوی، فلفل دلمه ای و کلم بروکلی می تواند به جذب آهن کمک کند. در دوران بارداری بدون مشورت با پزشک خود مکمل آهن مصرف نکنید. آهن بیش از حد می تواند خطراتی برای سلامتی شما و کودکتان ایجاد کند. آزمایش خون به پزشک کمک می کند تا بداند آیا نیاز به مصرف قرص آهن دارید یا خیر.

مطالب مرتبط  بهترین زمان برای ورزشکاران جهت کاهش وزن

اگر نسبت به گوشت یا یک غذای ضروری دیگر بیزارید، در نظر بگیرید که چگونه می توانید آنها را جایگزین جایگزین کنید. مثلاً آجیل را جایگزین گوشت کنید.

همچنین مهم است که غذاهای حاوی:

چربی های اشباع شده (بیسکویت، کیک، پای، کره و خامه)

نمک اضافه شده (گوشت های فرآوری شده، ماهی ترشی، فست فودها)

قندهای افزوده (شیرینی، نوشابه های شیرین شده با شکر، آب میوه و کوردیال)

الکل برای نوزادان در حال رشد بی خطر نیست و ننوشیدن الکل امن ترین گزینه در دوران بارداری است.

همچنین غذاهای خاصی وجود دارد که باید در دوران بارداری از آنها اجتناب کنید، بنابراین برای اطلاعات بیشتر از پزشک یا پرستار بهداشت مادر خود بخواهید.

تغییرات اشتها در دوران بارداری بعید است که به شما یا کودکتان آسیب برساند یا به طور قابل توجهی تغذیه شما را به خطر بیندازد. اگر مطمئن نیستید که کدام غذاها برای رژیم غذایی شما مهم هستند، یا تمایلی به غذاهای حاوی مواد مغذی مهم ندارید، به دنبال مشاوره باشید.

×
×

سبد خرید