علت افزایش وزن در بارداری چیست؟
همانطور که کودک شما رشد می کند، به تدریج وزن اضافه خواهید کرد. افزایش وزن در بارداری  کمتر یا بیشتر از حد توصیه شده می تواند پیامدهای سلامتی برای شما و کودکتان داشته باشد، مانند افزایش بیش از حد وزن که خطر ابتلا به دیابت بارداری را افزایش می دهد. اگر در مورد میزان افزایش […]

همانطور که کودک شما رشد می کند، به تدریج وزن اضافه خواهید کرد. افزایش وزن در بارداری  کمتر یا بیشتر از حد توصیه شده می تواند پیامدهای سلامتی برای شما و کودکتان داشته باشد، مانند افزایش بیش از حد وزن که خطر ابتلا به دیابت بارداری را افزایش می دهد. اگر در مورد میزان افزایش وزن (یا نه) خود در بارداری نگرانی دارید، این موضوع را با پزشک یا مامای خود در میان بگذارید.

افزایش وزن  در بارداری چیست؟

افزایش وزن در بارداری

اینکه چقدر وزن اضافه می کنید به وزن قبل از بارداری بستگی دارد.

برای محاسبه میزان افزایش وزن، ابتدا شاخص توده بدنی قبل از بارداری (BMI) خود را محاسبه کنید. فرمول محاسبه BMI:

وزن قبل از بارداری شما (به کیلوگرم) تقسیم بر مجذور قد شما (به متر).

بنابراین اگر 68 کیلوگرم وزن دارید و قدتان 1.7 متر است، محاسبه BMI شما 68 / 1.7 x 1.7 = 23.5 خواهد بود.

شما می توانید از ماشین حساب Healthdirect BMI برای محاسبه BMI قبل از بارداری خود استفاده کنید.

اگر BMI شما بین 18.5 تا 24.9 بود، قبل از بارداری در محدوده وزنی سالم قرار داشتید و در حالت ایده آل باید بین 11.5 کیلوگرم تا 16 کیلوگرم وزن اضافه کنید: 1 تا 1.5 کیلوگرم در 3 ماه اول و سپس 1.5 تا 2 کیلوگرم در هر ماه تا زمان زایمان.

اگر بالاتر از محدوده وزن سالم بودید، باید کمتر اضافه وزن داشته باشید. اگر زیر محدوده وزن سالم هستید، باید بیشتر اضافه کنید.

افزایش وزن شما همچنین می تواند تحت تأثیر موارد زیر باشد:

  • دوقلو حمل کردن
  • داشتن تهوع صبحگاهی
  • با پزشک خود در مورد بهترین افزایش وزن برای شما صحبت کنید.
مطالب مرتبط  دلایل شکست رژیم لاغری

علت افزایش وزن در بارداری چیست؟

افزایش وزن در بارداری

نه تنها کودک شما در حال رشد است، بلکه بدن شما نیز در حال رشد بافت اضافی بدن است. شما اضافه وزن خواهید داشت زیرا:

  • سینه های شما بزرگتر می شوند
  • رحم شما بزرگتر می شود
  • مایع آمنیوتیک در اطراف نوزاد وجود دارد
  • جفت بزرگتر می شود
  • بدن شما خون و مایع اضافی تولید می کند

افزایش وزن در بارداری چه مشکلاتی دارد؟

افزایش وزن در بارداری

افزایش وزن در بارداری  شما در طول بارداری شما کنترل می شود. اگر بیش از 16 کیلوگرم وزن اضافه کنید، شما و نوزادتان در معرض خطر بیشتری از عوارضی مانند:

  • دیابت بارداری
  • فشار خون
  • سزارین
  • داشتن یک نوزاد بزرگ (ماکروزومی)
  • مرده زایی

نوزادانی که از مادرانی به دنیا می آیند که بیش از حد وزن اضافه می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به اضافه وزن و چاقی در زندگی بعدی هستند، مشکلات سلامتی بیشتری دارند و با بیماری قلبی متولد می شوند.

افزایش وزن خود را مدیریت کنید

شما می توانید به افزایش وزن مناسب کمک کنید:

داشتن یک رژیم غذایی سالم و مغذی که شامل میوه و سبزیجات تازه، نان و غلات سبوس دار، حبوبات، گوشت بدون چربی، ماهی و لبنیات کم چرب است.

اجتناب از غذاها و نوشیدنی های چرب و شیرین

انجام برخی ورزش های منظم و متوسط

مطمئن شوید که می دانید کدام غذاها برای خوردن در دوران بارداری بی خطر هستند.

چقدر بیشتر غذا بخورم؟

مهم است که در دوران بارداری خوب غذا بخورید تا کودکتان شروعی سالم داشته باشد. اما همانطور که برخی افراد خوش نیت ممکن است پیشنهاد کرده باشند، مجبور نیستید «برای 2 نفر غذا بخورید».

احتمالاً متوجه خواهید شد که در 3 ماه اول نیازی به مصرف بیش از حد کیلوژول اضافی ندارید. همانطور که کودک شما رشد می کند، 1400 تا 1900 کیلوژول اضافی در روز در سه ماهه دوم و سوم احتمالاً باعث افزایش وزن سالم می شود. بهتر است این کیلوژول اضافی را از طریق غذای سالم اضافه کنید. این شامل میوه و سبزیجات تازه، نان و غلات سبوس دار، حبوبات، گوشت بدون چربی، ماهی و محصولات لبنی کم چرب است.

مطالب مرتبط  آیا چاقی و بلوغ زودرس با یکدیگر ارتباط دارند؟

باید بررسی کنید که رژیم غذایی شما حاوی مواد مغذی است که شما را سالم نگه می دارد و به کودک شما شروعی سالم می دهد مانند اسید فولیک، آهن، کلسیم، ید و پروتئین.

پرهیز از غذاهایی که قند و/یا چربی بالایی دارند و هیچ ویتامین یا مواد معدنی ندارند بسیار مهم است.

حفظ میزان مصرف مایعات نیز مهم است – توصیه می شود روزانه حدود 2 لیتر آب بنوشید. تهوع صبحگاهی می‌تواند باعث کم‌آبی بدن شما شود، بنابراین اگر مایعات کافی مصرف نمی‌کنید با پزشک یا متخصص بهداشت خود صحبت کنید.

چقدر باید ورزش کنم؟

مگر اینکه پزشک شما توصیه دیگری کرده باشد، می توانید در دوران بارداری ورزش منظم را شروع کرده یا ادامه دهید تا زمانی که فعالیت خود را متناسب با مرحله بارداری خود تنظیم کنید. هر روز حدود 30 دقیقه پیاده روی، شنا یا کلاس های ورزش بارداری به شما کمک می کند – اما برای جلوگیری از گرمازدگی بیش از 20 دقیقه فعالیت بدنی سریع را در هر زمان انجام ندهید.

پیاده روی، شنا، ایروبیک آبی و کلاس های ورزش بارداری انتخاب های خوبی هستند. آنها از اضافه وزن شما جلوگیری می کنند، خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش می دهند و شما را خوش اندام می کنند تا بتوانید بهتر با زایمان کنار بیایید.

وقتی اضافه وزن دارید

اضافه وزن قبل از بارداری خطر عوارض مختلف بارداری مانند دیابت بارداری، اختلالات فشار خون بالا در بارداری – از جمله پره اکلامپسی – نیاز به سزارین و زایمان زودرس را افزایش می دهد.

اگرچه مقدار مشخصی افزایش وزن بارداری برای افرادی که دارای اضافه وزن یا چاق هستند قبل از بارداری توصیه می شود، برخی تحقیقات نشان می دهد که افراد چاق می توانند با خیال راحت وزن کمتری نسبت به توصیه دستورالعمل ها اضافه کنند. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

برای تعیین میزان وزنی که باید در دوران بارداری اضافه کنید، با پزشک خود کار کنید. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند راهنمایی هایی در مورد تغذیه و فعالیت بدنی و استراتژی هایی برای مدیریت وزن شما در طول بارداری ارائه دهد.

وقتی کم وزن هستید

اگر قبل از بارداری کمبود وزن دارید، افزایش وزن مناسب در دوران بارداری ضروری است. بدون وزن اضافی، کودک شما ممکن است زودتر (زایمان نارس) یا کوچکتر از حد انتظار به دنیا بیاید.

مطالب مرتبط  روش های علمی برای رژیم لاغری سریع

وقتی زیاد به دست می آورید

افزایش وزن بیش از حد در دوران بارداری می تواند خطر مشکلات سلامتی کودک شما را افزایش دهد، مانند تولد به طور قابل توجهی بزرگتر از حد متوسط، و عوارضی در هنگام تولد، مانند گیرکردن شانه نوزاد پس از زایمان (دیستوشی شانه). افزایش وزن بیش از حد در دوران بارداری نیز می تواند خطر حفظ وزن پس از زایمان را افزایش دهد.

افزایش وزن بارداری به کجا می انجامد؟

فرض کنید وزن کودک شما 7 یا 8 پوند (حدود 3 تا 3.6 کیلوگرم) است. این مقداری از افزایش وزن بارداری شما را تشکیل می دهد. بقیه چی؟ در اینجا یک نمونه تفکیک وجود دارد:

  • سینه های بزرگتر: 1 تا 3 پوند (حدود 0.5 تا 1.4 کیلوگرم)
  • رحم بزرگتر: 2 پوند (حدود 0.9 کیلوگرم)
  • جفت: 1 1/2 پوند (حدود 0.7 کیلوگرم)
  • مایع آمنیوتیک: 2 پوند (حدود 0.9 کیلوگرم)
  • افزایش حجم خون: 3 تا 4 پوند (حدود 1.4 تا 1.8 کیلوگرم)
  • افزایش حجم مایع: 2 تا 3 پوند (حدود 0.9 تا 1.4 کیلوگرم)
  • ذخایر چربی: 6 تا 8 پوند (حدود 2.7 تا 3.6 کیلوگرم)
  • اضافه کردن پوند

در سه ماهه اول، اکثر افراد نیازی به افزایش وزن ندارند. اگر با حالت تهوع صبحگاهی دست و پنجه نرم می کنید، این خبر خوبی است.

اگر با وزن مناسب شروع کنید، باید در چند ماه اول بارداری فقط 1 تا 4 پوند (0.5 تا 1.8 کیلوگرم) اضافه کنید. شما می توانید این کار را با خوردن یک رژیم غذایی سالم انجام دهید – هیچ کالری اضافی لازم نیست.

×
×

سبد خرید