اصول افزایش وزن برای کودکان چیست؟
کودکان 2 تا 5 ساله ممکن است کوچک باشند، اما در حال رشد هستند و به انرژی (کالری) و مواد مغذی ناشی از یک رژیم غذایی متنوع و متعادل نیاز دارند. اگر کودک شما کم وزن است، ممکن است کالری کافی دریافت نکند. اصول افزایش وزن برای کودکان تا حدودی پیچیدگی های لازم خود را […]

کودکان 2 تا 5 ساله ممکن است کوچک باشند، اما در حال رشد هستند و به انرژی (کالری) و مواد مغذی ناشی از یک رژیم غذایی متنوع و متعادل نیاز دارند. اگر کودک شما کم وزن است، ممکن است کالری کافی دریافت نکند. اصول افزایش وزن برای کودکان تا حدودی پیچیدگی های لازم خود را دارد.

نکات مهم قبل اصول افزایش وزن چیست؟

اصول افزایش وزن برای کودکان

اگر نگران این هستید که فرزندتان کم وزن است یا به طور طبیعی رشد نمی کند، به پزشک عمومی مراجعه کنید. وزن کم می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد.

چگونه می توانم بفهمم فرزندم کم وزن است؟

به عنوان یک پدر و مادر، تشخیص اینکه فرزندتان کم وزن است یا نه، می تواند دشوار باشد.

اگر از قبل قد و وزن فرزندتان را می‌دانید و می‌خواهید بدانید که آیا او وزن مناسبی برای سن، قد و جنسش دارد، می‌توانید با استفاده از محاسبه‌گر وزن سالم BMI ما را بررسی کنید.

اگر کودک شما خرد سال است (۴ و ۵ ساله)، ممکن است قبلاً وزن کرده و قد او را به عنوان بخشی از برنامه ملی اندازه گیری کودک اندازه گیری کرده باشد.

در برخی مناطق ممکن است نتایج برای فرزندتان برای شما ارسال شود. در مناطق دیگر باید با مقامات محلی خود تماس بگیرید تا اندازه گیری های فرزندتان را بدانید.

اگر نتایج نشان داد که کودک شما کم وزن است، با یک پزشک عمومی صحبت کنید، که می تواند به یافتن علل احتمالی کمک کند.

اگر مشکلی در رژیم غذایی کودک شما وجود دارد، پزشک عمومی می تواند توصیه هایی را ارائه دهد که به فرزند شما کمک می کند تا وزن مناسبی داشته باشد، یا او را به یک متخصص تغذیه ارجاع دهد.

اصول افزایش وزن برای کودکان چیست

مهم ترین نکته ای که باید در افزایش وزن برای کودکان توجه داشته باشید، گالری دریافتی آنها است. همه کودکان به انرژی (کالری) و مواد مغذی نیاز دارند که از یک رژیم غذایی متنوع و متعادل به دست می آید.

یک رژیم غذایی سالم برای یک کودک خردسال با یک رژیم غذایی سالم برای یک بزرگسال یکسان نیست. بسیاری از «جایگزین‌های سالم‌تر» که به بزرگسالان توصیه می‌شود برای کودکان نوپا و خردسالان مناسب نیستند.

کودکان معده کوچکتری نسبت به بزرگسالان دارند و نیاز به خوردن مقادیر کمتری دارند. خوردن 3 وعده غذایی در روز به علاوه 3 میان وعده کوچکتر در زمان های منظم معمول است.

مطالب مرتبط  چربی بدن در خانم ها و راه های کاهش آن

اگر کودک شما کم وزن است، ممکن است وسوسه انگیز باشد که به او غذاهای پرکالری اما ناسالم مانند شیرینی، شکلات، کیک، نوشیدنی های شیرین و غذاها و نوشیدنی های چرب بدهید. اما یک رژیم غذایی متنوع و متعادل کلید افزایش وزن سالم کودک است.

رژیم متعادل برای اصول افزایش وزن برای کودکان  چیست؟

اصول افزایش وزن برای کودکان
Family Eating Breakfast At Kitchen Table

یک رژیم غذایی متعادل برای یک کودک خردسال به معنای داشتن غذاهای متنوعی است که از راهنمای Eatwell پیروی می کند. از سن 2 سالگی، یک کودک باید مطابق با راهنمای Eatwell، رژیم غذایی مانند سایر اعضای خانواده خود را شروع کند. این شامل:

حداقل 5 وعده از انواع میوه و سبزیجات در روز

وعده های غذایی مبتنی بر کربوهیدرات های نشاسته ای مانند سیب زمینی، نان، برنج و پاستا

برخی از لبنیات یا جایگزین های لبنی (مانند نوشیدنی های سویا و ماست)؛ گزینه های کم چرب و کم قند را انتخاب کنید.

برخی از لوبیاها و حبوبات، ماهی، تخم مرغ، گوشت یا انواع دیگر پروتئین؛ هر هفته 2 وعده ماهی را هدف قرار دهید که یکی از آنها ماهی های روغنی مانند سالمون یا ماهی خال مخالی باشد.

روغن ها و اسپری های غیر اشباع، به مقدار کم مصرف می شود.

مقدار زیادی مایعات – دولت مصرف ۶ تا ۸ لیوان در روز را توصیه می کند.

کودکان خردسال، به‌ویژه آن‌هایی که زیر ۲ سال سن دارند، به انرژی متمرکزی نیاز دارند که از چربی تأمین می‌شود. برخی ویتامین ها نیز وجود دارند که فقط در چربی ها یافت می شوند.

به همین دلیل است که غذاهای پرانرژی مانند شیر کامل، ماست، پنیر و ماهی روغنی بسیار مهم هستند.

زمانی که فرزندتان ۲ ساله شد، می‌توانید به تدریج لبنیات کم‌چرب معرفی کنید و چربی را در سایر غذاها کاهش دهید، تا زمانی که کودکتان خوب غذا می‌خورد و به خوبی رشد می‌کند.

تا زمانی که کودک شما به 5 سالگی برسد، باید یک رژیم غذایی سالم و کم چرب مانند آنچه برای بزرگسالان توصیه می شود، داشته باشد.

در مورد غذا دادن به کودکان خردسال، به علاوه نکاتی برای تغذیه نوزادان و کودکان گیاهخوار و گیاهخوار بیشتر بدانید.

غذاهایی که در اصول افزایش وزن برای کودکان باید مورد توجه قرار بگیرد

نوشیدنی ها و غذاهای شیرین : توصیه نمی شود به کودک خود نوشیدنی ها و غذاهای پر قند بدهید. هنگامی که قند به طور مکرر و برای مدت طولانی با دندان های کودک شما تماس می گیرد، آسیب بیشتری به او وارد می کند. اگر کودک شما غذاها یا نوشیدنی های شیرین مصرف می کند، بهتر است آنها را فقط در وعده های غذایی مصرف کنید تا آسیب به دندان های او به حداقل برسد.

چربی های اشباع شده : اینها چربی های ناسالم هستند، مانند نوع موجود در همبرگر، سوسیس، کیک، بیسکویت، کیک و پنیر. سعی کنید این غذاها را اغلب به کودک خود ندهید.

غذاهای سبوس دار : اینها شامل غذاهایی مانند ماکارونی سبوس دار، نان و برنج قهوه ای است که سرشار از فیبر هستند و ممکن است قبل از دریافت کالری و مواد مغذی مورد نیاز فرزندتان احساس سیری کند. بعد از 2 سالگی می توانید به تدریج غذاهای سبوس دار بیشتری معرفی کنید.

مطالب مرتبط  شکر صنعتی چیست و چه خطراتی دار؟

نوشیدنی در رژیم غذایی و اصول افزایش وزن کودکان

  • آب و شیر گاو ساده بهترین نوشیدنی برای کودکان خردسال بعد از 12 ماهگی است.

  • کودکان خردسال بعد از 2 سالگی می توانند از نوشیدن شیر کامل (پرچرب) به شیر نیمه بدون چربی تغییر کنند، اما فقط در صورتی که رژیم غذایی متنوعی داشته باشند و متناسب با سن خود رشد کنند.

  • اگر کودک شما کم وزن است، پزشک یا متخصص تغذیه ممکن است به او توصیه کند که شیر کامل بنوشد.

  • آب میوه ها منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند، اما قند و اسید زیادی نیز دارند که می تواند به دندان ها آسیب برساند.

  • اگر تصمیم گرفتید به کودک خود آب میوه یا اسموتی بدهید، آنها باید رقیق شوند (1 قسمت آب به 10 قسمت آب).

  • مراقب میزان آب میوه و اسموتی های کودک خود باشید. و به یاد داشته باشید که اینها را فقط در وعده های غذایی نگه دارید، زیرا می توانند باعث پوسیدگی دندان شوند.

  • اطمینان حاصل کنید که کودک شما مایعات را پر نمی کند. کودکان کم وزنی که بیش از حد مایعات می نوشند و به اندازه کافی غذا نمی خورند، کالری کافی مصرف نمی کنند و مواد مغذی مهم را از دست می دهند.

ویتامین ها برای کودکان در اصول افزایش وزن برای کودکان

اصول افزایش وزن برای کودکان

  • وزارت بهداشت توصیه می کند که به همه کودکان بین 6 ماه تا 5 سال قطره ویتامین A، C و D داده شود.

  • اینها ممکن است به ویژه برای کودکان کم وزن، که ممکن است رژیم غذایی متنوعی برای تامین تمام مواد مغذی مورد نیازشان نداشته باشند، مهم باشد.

  • می توانید از پزشک خود بپرسید که قطره های ویتامین را از کجا تهیه کنید یا برای مشاوره بیشتر با یک داروساز یا پزشک عمومی صحبت کنید.

چگونه کالری دریافتی کودک خود را افزایش دهیم

  • چند قدم وجود دارد که می توانید برای افزایش کالری دریافتی فرزندتان تا رسیدن به وزن مناسب و در عین حال داشتن یک رژیم غذایی سالم انجام دهید.

  • پوره سیب زمینی را با قرار دادن شیر یا پنیر در آن حجیم کنید
  • پنیر رنده شده را روی لوبیا روی نان تست قرار دهید
  • پودینگ شیر درست کنید
  • سوپ را به جای آب با شیر درست کنید
  • عدم تحمل غذا در کودکان

اگر فکر می کنید کودک شما ممکن است به عدم تحمل غذایی یا آلرژی غذایی مبتلا باشد، مهم است که با پزشک صحبت کنید تا بفهمید چه چیزی باعث علائم او می شود.

به عنوان مثال، اگر کودک شما قادر به خوردن لاکتوز (نوعی قند طبیعی در شیر و محصولات لبنی) نباشد، پزشک ممکن است او را برای توصیه های تغذیه ای مناسب به یک متخصص تغذیه ارجاع دهد.

آنها می توانند به شما کمک کنند تا اطمینان حاصل کنید که کودک شما مقدار مناسبی از مواد مغذی را در رژیم غذایی خود برای رشد و تکامل سالم دریافت می کند.

مطالب مرتبط  چرا دچار اضافه وزن می‌شویم؟

نگرش سالم به غذا در اصول افزایش وزن برای کودکان

کودکان می توانند نگرش خود را نسبت به غذا از بزرگسالان اطراف خود بیاموزند. بهترین راه برای کمک به فرزندتان برای داشتن یک عمر تغذیه سالم این است که ببیند شما یک رژیم غذایی سالم و نگرش سالم نسبت به غذا دارید.

وقت غذا را به وقت خانواده اختصاص دهید. دور یک میز بنشینید و از غذایی که می خورید لذت ببرید. این باید یک بخش سرگرم کننده و شاد از روز باشد.

غذا را با پاداش یا عشق مرتبط نکنید، زیرا کودک شما یاد می گیرد که به جای گرسنگی، برای راحتی به غذا روی آورد.

انواع غذاها و طعم های متنوع را زودتر معرفی کنید. اگر کودک شما اهل غذا خوردن است، غذاهای جدید را به تدریج و در وعده های کوچک معرفی کنید.

زمانی که غذای جدیدی می خورند تحسین زیادی کنید و پاسخ های منفی به غذا را نادیده بگیرید. صبور باشید – به برخی از کودکان قبل از خوردن غذای جدید باید بارها به آنها پیشنهاد شود.

اصرار نکنید که کودک هر چیزی را که در بشقابش است بخورد یا وقتی به اندازه دلخواه شما غذا نمی‌خورد از او انتقاد نکنید. این باعث می شود زمان غذا خوردن به یک تجربه منفی برای کودک شما تبدیل شود.

فرزندتان را فعال نگه دارید

حتی اگر کودک شما کم وزن است، مهم است که او از نظر بدنی فعال باشد.

فعالیت بدنی به آنها کمک می کند تا استخوان ها و ماهیچه های قوی و سالمی داشته باشند. این بخش مهمی از روشی است که آنها درباره خود و جهان یاد می گیرند. و از همه مهمتر، سرگرم کننده عالی است.

اگر کودک شما کم وزن است، میزان فعالیت بدنی که باید انجام دهد ممکن است با سایر کودکان متفاوت باشد. یک پزشک عمومی، پرستار مطب، پرستار مدرسه یا بازدیدکننده سلامت می‌توانند در این مورد راهنمایی کنند.

  • دریابید که چگونه با فرزند خود فعال شوید.

  • پیشرفت فرزندتان را زیر نظر داشته باشید

  • اگر با استفاده از این دستورالعمل ها و توصیه های پزشک عمومی یک رژیم غذایی سالم ارائه می کنید، باید شاهد بهبود وزن و رشد کودک خود باشید.

  • مطمئن شوید که به پزشک عمومی مراجعه کرده اید تا بررسی کنید که افزایش وزن فرزندتان همانطور که باید اتفاق می افتد.

  • هنگامی که کودک شما وزن مناسبی دارد، ممکن است نیاز به تنظیم رژیم غذایی او داشته باشد تا اضافه وزن نداشته باشد.

×
×

سبد خرید